Pedagogika

„Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły HUMANITAS. PEDAGOGIKA”

ISSN 1896-4591

Ukazują się nieprzerwanie od 2006 roku jako recenzowane czasopismo naukowe, pierwotnie pod nazwą „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu. Pedagogika”, a obecnie jako „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”. Do 2013 roku redaktorem naczelnym była dr Danuta Krzywoń, a od 2014 roku tę funkcję pełni dr Aleksandra Kamińska. Tematyka badawcza półrocznika koncentruje się wokół zagadnień współczesnej pedagogiki, odnoszących się do wszystkich grup wiekowych i warstw społecznych. Czasopismo jest miejscem prezentacji najnowszych kierunków badań, zarówno w wymiarze rozważań teoretycznych, jak i badań empirycznych, oraz forum dyskusji nad najważniejszymi problemami wychowania i kształcenia tak w wymiarze polskim, jak i globalnym. Autorami artykułów są pracownicy polskich i zagranicznych ośrodków akademickich. Celem zespołu redakcyjnego oraz autorów publikujących na łamach czasopisma jest poszukiwanie nowatorskich rozwiązań analizowanych problemów. Czasopismo jest indeksowane w bazach: BazHum, CEJSH, Erih Plus, Index Copernicus.

Wersja papierowa czasopisma jest jego wersją referencyjną. Poszczególne artykuły udostępniane są dla celów edukacyjnych w wersji elektronicznej na stronie WWW czasopisma w formule Open Access, na licencji CC BY-NC-ND 3.0.

Czasopismo "Roczniki Prawa i Administracji" otrzymało 7 punktów w ramach listy punktowanych czasopism naukowych, zgodnie z decyzją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 stycznia 2016 roku.

Zasady recenzowania artykułów

Informacje dla Autorów

Redakcja

Rada naukowa

Lista recenzentów

Wykaz numerów i artykułów

Procedury dotyczące recenzowania artykułów

  1. Wstępnej oceny tekstu dokonuje redakcja. O przyjęciu tekstu do prac redakcyjnych autorzy są powiadamiani drogą mailową.
  2. Redakcja zastrzega sobie prawo skracania tekstów oraz wprowadzania w nich zmian (po konsultacji z autorem).
  3. Artykuły są recenzowane zgodnie z zasadami obowiązującymi w czasopismach naukowych.
  4. Do oceny każdego tekstu redakcja powołuje dwóch niezależnych recenzentów spoza Wyższej Szkoły Humanitas. Wszyscy recenzenci mają status samodzielnych pracowników naukowych.
  5. W przypadku tekstów powstałych w języku obcym, co najmniej jeden z recenzentów jest afiliowany w instytucji zagranicznej innej niż narodowość autora pracy.
  6. Autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości (double-blind review process).
  7. Recenzja przygotowywana dla redakcji  posiada formę pisemną i kończy się jednoznacznym wnioskiem co do dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
  8. Recenzenci oceniają artykuły pod względem formalnym i merytorycznym. Dokonując oceny formalnej, recenzenci sprawdzają w szczególności: czy tytuł jest zgodny z zawartością artykułu, czy abstrakt adekwatnie opisuje zawartość artykułu, czy słowa kluczowe zostały odpowiednio dobrane, czy objętość artykułu jest odpowiednia,  czy tekst jest zrozumiały, czy tekst jest napisany poprawnym językiem, czy w tekście użyto poprawnej terminologii, czy konstrukcja tekstu jest spójna i logiczna, czy ilustracje zostały w tekście umieszczone poprawienie (jeśli użyto), czy jakość graficzna ilustracji jest właściwa (jeśli użyto), czy odsyłacze zostały skonstruowane poprawnie oraz czy zawartość odsyłaczy i bibliografii jest adekwatna do treści artykułu. Dokonując oceny merytorycznej, recenzenci sprawdzają w szczególności: czy artykuł stanowi nowe ujęcie omawianego problemu, czy autor właściwie sformułował tezy artykułu (problemy badawcze), czy metody badawcze zostały użyte poprawnie, czy autor w odpowiedni sposób rozwinął postawiony problem badawczy, czy sformułowane konkluzje są wartościowe dla nauki, czy artykuł spełnia kryteria pracy naukowej, czy artykuł ma charakter oryginalny, czy temat artykułu jest aktualny.
  9. Nazwiska recenzentów poszczególnych artykułów nie są ujawniane. Raz w roku „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” podają do publicznej wiadomości listę recenzentów współpracujących z redakcją.
  10. Ostateczną decyzję o przyjęciu lub nieprzyjęciu tekstu do druku podejmuje redaktor naczelny, po zapoznaniu się z recenzjami artykułu. Redaktor naczelny podejmuje decyzję o nieprzyjęciu tekstu do druku, jeśli co najmniej jeden z recenzentów oceni tekst jako niekwalifikujący się do druku. 

Do pobrania:

Formularz recenzji

Redakcja prosi Autorów, którzy chcieliby opublikować swoje artykuły, do zapoznania się
z poniższymi informacjami:

 

Zasady zgłaszania artykułów:

W czasopiśmie „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. PEDAGOGIKA” publikowane są artykuły naukowe dotyczące najnowszych osiągnięć naukowych w dziedzinie nauk pedagogicznych, z podkreśleniem znaczenia omawianych zagadnień dla rozwoju nauki lub praktyki. Publikowane są również artykuły dyskusyjne, sprawozdania z konferencji naukowych poświęconych problematyce pedagogicznej oraz recenzje monografii i innych prac naukowych, jak również informacje z działalności komitetów i towarzystw naukowych. Artykuły muszą podkreślać osobisty wkład autora w analizowany temat. Artykuł powinien zostać zgłoszony do jednego z czterech działów, z których składa się czasopismo, tj.:

I. TEORETYCZNE PODSTAWY PROBLEMÓW PEDAGOGICZNYCH – DYSKUSJE I POLEMIKI. Dział składa się z rozważań teoretycznych dotyczących zagadnień pedagogicznych. Artykuł zgłoszony do tego działu musi opierać się na analizie literatury przedmiotu, uwzględniać najnowsze i najbardziej wartościowe pozycje z zakresu analizowanej tematyki. Musi również podkreślać wkład Autora w analizowany temat, np. oryginalne podejście do tematu, oryginalne stanowisko, które dotychczas nie zostało zaprezentowane w literaturze przedmiotu, oparte na solidnej argumentacji. Artykuły zgłaszane do tego działu nie mogą mieć charakteru odtwórczego, tj. ograniczać się wyłącznie do zaprezentowania stanowisk już obecnych w literaturze przedmiotu i/lub przeglądu literatury. Artykuły zgłaszane do tego działu powinny mieć następującą strukturę:

  • Wstęp – wprowadzenie do tematu rozważań, zawierające główny cel artykułu;
  • Rozwinięcie – dogłębne opracowanie analizowanego tematu, w którym zaleca się wyodrębnienie dodatkowych podtytułów, analizujących określone cząstkowe zagadnienia przedstawiane w artykule;
  • Zakończenie – zawierające wnioski z rozważań przedstawionych w artykule.

II. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE EFEKTÓW BADAŃ PEDAGOGICZNYCH. W dziale są zamieszczane artykuły prezentujące wyniki przeprowadzonych przez Autora tekstu badań empirycznych w oparciu o zasady opisane w metodologii badań pedagogicznych. Artykuły zgłaszane do tego działu powinny mieć następującą strukturę:

  • Wstęp – krótkie wprowadzenie do przeprowadzanych analiz;
  • Tło teoretyczne – np. analiza pojęć, do których odnoszą się badania; przegląd literatury przedmiotu analizujący przeprowadzenie podobnych badań itp.;
  • Metody i techniki badań zastosowane w pracy;
  • Wyniki przeprowadzonych badań;
  • Wnioski z badań.

III. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH W WYMIARZE MIĘDZYNARODOWYM. Dział zawiera rozważania w językach obcych (redakcja do tego działu przyjmuje artykuły wyłącznie w językach kongresowych, tj. w języku: angielskim, rosyjskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim) oraz przygotowane przez Autorów reprezentujących zagraniczne ośrodki naukowe. Do działu są przyjmowane zarówno rozważania o charakterze teoretycznym, jak i prace badawcze, stąd prosimy o przygotowanie tekstu o strukturze zaprezentowanej w powyższych działach, w zależności od typu przygotowanego materiału.

IV. VARIA. W dziale są zamieszczane sprawozdania z konferencji krajowych i zagranicznych z dziedziny pedagogiki, recenzje prac naukowych, informacje dotyczące działalności komitetów i towarzystw naukowych. Prezentowane rozważania nie powinny przekraczać 3 stron przygotowanych zgodnie z zamieszczonymi poniżej wymogami redakcyjnymi (do pobrania).

Objętość artykułu zgłaszana do działów I-III nie powinna przekraczać 12 stron wydruku komputerowego w formacie A4, natomiast do działu IV – 3 stron. Na początku artykułu powinno znajdować się imię i nazwisko Autora tekstu wraz z afiliacją jednostki naukowej. Pod głównym tekstem artykułu powinny znaleźć się:

  • literatura wykorzystana w pracy – przegląd literatury musi być przygotowany zgodnie z wymogami redakcyjnymi zamieszczonymi poniżej (do pobrania). Przygotowując tekst, prosimy o zapoznanie się z poprzednimi numerami czasopisma, zamieszczonymi w zakładce Wykaz numerów i artykułów, oraz uwzględnienie ich w cytowaniach;
  • streszczenia tekstu w języku polskim i angielskim wraz z tytułem artykułu oraz słowami kluczowymi w tych językach.

Każdy tekst zgłaszany do publikacji w czasopiśmie „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. PEDAGOGIKA” powinien być dostarczony w wersji elektronicznej w formacie WORD drogą e-mailową. Autor zgłaszający tekst do publikacji zobowiązany jest wypełnić i podpisać dokumenty wydawnicze, na które składają się: kwestionariusz autorski oraz umowa wydawnicza (do pobrania poniżej). Prosimy o przesłanie skanów wypełnionych i podpisanych dokumentów wydawniczych wraz z elektroniczną wersją tekstu drogą mailową na adres: aleksandra.kaminska@humanitas.edu.pl. Publikacja tekstu jest odpłatna. Opłatę za tekst rokrocznie ustala rektor Wyższej Szkoły Humanitas. W przypadku uzyskania co najmniej jednej negatywnej recenzji wydawniczej (co skutkuje brakiem publikacji tekstu) opłata nie podlega zwrotowi.

Autorzy tekstów zgłaszanych do publikacji zobowiązani są do przestrzegania najwyższych standardów profesjonalnych i etycznych. Redakcja nie dopuści do publikacji tekstów autorów naruszających standardy etyczne, a w szczególności dopuszczających się praktyk o charakterze „ghostwritingu” i „guest authorshipu” (z „ghostwriting” mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, bez ujawnienia swojego udziału jako jeden z autorów lub bez wymienienia jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji. Z „guest authorship” mamy do czynienia wówczas, gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji). Powyższe praktyki są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki będą przez Redakcję demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.). Redakcja będzie też dokumentować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej.

Materiały do pobrania:

Wymogi edytorskie dla autorów

Kwestionariusz autorski

Umowa wydawnicza

Aleksandra Kamińska – redaktor naczelny

Aleksander Mańka – redaktor tematyczny (resocjalizacja)

Beata Matusek – redaktor tematyczny (edukacja przedszkolna i zintegrowana)

Danuta Szeligiewicz-Urban – redaktor tematyczny (pedagogika specjalna)

Danuta Dziewięcka – redaktor językowy

Marcin Zawada – redaktor statystyczny

 

Adres redakcji:

Wyższa Szkoła Humanitas, ul. Kilińskiego 43, 41-200 Sosnowiec, tel. +48 32 363-12-00

E-mail:  aleksandra.kaminska@humanitas.edu.pl

prof. dr hab. Stanisław Palka - Przewodniczący Rady Naukowej

Członkowie:

dr hab. Kazimierz Czarnecki prof. WSH, Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu

dr hab. Zofia Danielewska prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

prof. dr hab. Ihor Dobryansky, Institute of  Regional Management and Economy, Kirovograd, Ukraine

doc. PeadDr. Tomáš Dohnal, Palacky Universitý, Olomouc, Czech Republic

prof. dr. hab. Zenon Gajdzica, Uniwersytet Śląski w Katowicach

prof. PhDr. Bohuslav Hodaň, Palacky Universitý, Olomouc, Czech Republic

prof. dr hab. Wojciech Kojs, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

doc. PhDr. Josef Malach,  Ostravská Univerzita, Ostrava, Czech Republic

dr hab. Piotr Oleśniewicz, Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu

prof. PhDr. Libor Pavera, Vysoká Škola Hotelová, Praga, Czech Republic

doc. PaedDr. Janka Peráčková, PhD.,  Univerzita Komenského, Bratislava, Slovak Republic

 prof. dr hab. Eugeniusz Prystupa, Lviv State University of Physical Culture, Lviv, Ukraine

prof. dr hab. Jerzy Zieliński, Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu

doc. Martin Zvonaŕ, Ph.D., Masaryk Universitý, Brno, Czech Republic

prof. dr hab. Krystyna Duraj-Nowakowa – Akademia Ignatianum w Krakowie

prof. dr hab. Ihor Dobryansky – Institute of Regional Management and Economy, Kirovograd, Ukraine

doc. PeadDr. Tomáš Dohnal – Palacky Universitý, Olomouc, Czech Republic

prof. PhDr. Bohuslav Hodaň – Palacky Universitý, Olomouc, Czech Republic

doc. PhDr. Soňa Jandová – Technical University of Liberec, Czech Republic

dr hab. Małgorzata Kabat – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

dr hab. Eugenia Karcz-Taranowicz – Uniwersytet Opolski

doc. PhDr. Vlastimila Karásková – Palacky Universitý, Olomouc, Czech Republic

prof. dr hab. Maria Kozielska – Politechnika Poznańska

dr hab. Pola Kuleczka – Uniwersytet Zielonogórski

ks. prof. dr hab. Janusz Mastalski – Papieski Uniwersytet Teologiczny w Krakowie

dr hab. Janusz Miąso – Uniwersytet Rzeszowski

dr hab. Janusz Morbitzer – Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

doc. PhDr. Miriam Niklová – Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica, Slovakia

dr hab. Edward Nycz – Uniwersytet Opolski

dr hab. Ryszard Pęczkowski – Uniwersytet Rzeszowski;

dr hab. Irena Szewczyk-Kowalewska – Uniwersytet Łódzki

prof. dr hab. Marian Śnieżyński – Akademia Ignatianum w Krakowie

prof. PhDr. Hana Válková – Masarykowa Univerzita, Brno, Czech Republic

dr hab. Marta Wrońska – Uniwersytet Rzeszowski

prof. dr hab. Mykoła Zymomrya – Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. Iwana Franki w Drohobyczu

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 13/2016

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Krystyna Duraj-Nowakowa, Poznawanie językowego obrazu świata i ludzi
  • Stanisław Palka, Metodologiczne problemy badań edukacyjnych
  • Danuta Szeligiewicz-Urban, Methodological cohesion in social science
  • Barbara Klasińska, Hermeneutic and moral versus technical and analytical functions of skill and tools of pedagogy students’ work and learning
  • Janusz Morbitzer, Współczesna przestrzeń obecności człowieka – między realnością a wirtualnością
  • Anna Batiuk, Rodzina a architektura społecznego świata
  • Aleksandra Kamińska, Miejsce rodziny w życiu człowieka ponowoczesnego
  • Anna Dudak, Doświadczanie przemocy przez mężczyzn w sytuacji konfliktu rodzinnego – perspektywa badawcza
  • Eugeniusz Piotrowski, Globalizacja jako czynnik prowadzący do zmian w procesie kształcenia
  • Anna Bęczkowska, Agnieszka Kańczukowska-Stadnik, The need for authority and its signiicance in education and at a workplace
  • Joanna Wierzejska, Proaktywność w budowaniu kariery zawodowej młodzieży kończącej studia wyższe
  • Magdalena Wasylewicz, Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z – bilans zysków i strat
  • Grzegorz Sanecki, Bariery adaptacji zawodowej polskich emigrantów zarobkowych
  • Małgorzata Kabat, Nauczycielska profesja w cywilizacji starożytnej i współczesnej
  • Kazimierz Żegnałek, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska, Nauczyciel – misja czy zawód?
  • Maria Kocór, Dlaczego współczesny nauczyciel jest słabo przygotowany i umotywowany do pracy wychowawczej w szkole?
  • Ewa Kochanowska, Zaangażowanie nauczycieli edukacji elementarnej w doskonalenie kompetencji zawodowych. Komunikat z badań
  • Andrzej Bulzak, Marta Adamczyk, Marcin Kordek, Wzajemne relacje między poczuciem humoru, stresem i wypaleniem zawodowym na przykładzie badań w grupie nauczycieli
  • Rafał Majzner, Ocena wstępna emisji głosu kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Komunikat z badań
  • Agnieszka Kozerska, Uczenie się w okresie późnej dorosłości jako przedmiot badań
  • Marta Wrońska, Edukacja mobilna seniorów – na przekór stereotypom
  • Krzysztof Widawski, Piotr Oleśniewicz, Julita Markiewicz-Patkowska, Enoturystyka – rola edukacji w kształtowaniu oferty turystycznej
  • Soňa Jandová, Tomáš Dohnal, Petr Zappe, Physical activity as perceived by civil servants

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 12/2016

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Ryszard Pęczkowski, Małe szkoły – duże problemy finansowe
  • Michał Kowalewski, Ocenianie uczniów we współczesnej i przyszłej praktyce edukacyjnej szkoły – szanse, zagrożenia, perspektywy
  • Joanna Angiel, W poszukiwaniu świata wartości poprzez geograficzne okulary
  • Ewa Augustyniak, Dziecko w kulturze szkoły
  • Zofia Remiszewska, Refleksje o poszukiwaniu autorytetu w wychowaniu
  • Jakub Czopek, Bezpieczeństwo i ochrona prywatności młodzieży w internecie w kontekście edukacji medialnej
  • Joanna Juszczyk-Rygałło, Dialogowość procesów edukacyjnych w sieci
  • Aleksandra Kamińska, E-podręcznik jako środek edukacyjny przeznaczony dla pokolenia cyfrowych tubylców
  • Urszula Ordon, Agnieszka Katarzyna Gębora, Edukacja najmłodszych dzieci wobec aktualnych zmian oświatowych
  • Ewa Piwowarska, Rysunkowe obrazowanie bryły przez dzieci w wieku 3–6 lat – doniesienie z badań
  • Izabela Sochacka, Sprawność narządów artykulacyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym – doniesienie z badań
  • Katarzyna Wojciechowska, Zachowania zdrowotne uczniów klas trzecich w wybranych szkołach podstawowych województwa kujawsko-pomorskiego
  • Cecylia Langier, Moral upbringing of children in the context of transformations of modern families. An overview of issues
  • Ewa Gawlik, Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych a poziom kompetencji społecznych wychowanków
  • Kacper Radzki, Metoda harcerska w oddziaływaniach zakładu poprawczego
  • Krzysztof Widawski, Piotr Oleśniewicz, Julita Markiewicz-Patkowska, Edukacyjny wymiar turystyki wiejskiej
  • Hana Válková, Tourism for all: challenge for persons with disability

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 11/2015

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Iwona Durek, „Świat Idealny” – systemowa koncepcja pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie
  • Danuta Szeligiewicz-Urban, Rola prac ręcznych w terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych
  • Anida Szafrańska, Systemy i rodzaje wsparcia społecznego rodziny z dzieckiem autystycznym
  • Szymon Godawa, Pedagogika specjalna Gestalt w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
  • Aleksandra Kamińska, Pozyskiwanie informacji i komunikacja jako podstawowe sposoby funkcjonowania dziecka w świecie nowych mediów
  • Ewa Dębińska-Rudy, Reklama telewizyjna w percepcji dziecka przedszkolnego
  • Piotr Oleśniewicz, Krzysztof Widawski, Eventy rekreacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie oferty Jeleniej Góry
  • Izabela Plieth-Kalinowska, Ways of spending time after school (recreation) in the eyes of adolescents before the age of fifteen
  • Jana Juříková, Milena Alexová, Martina Pluháčková, Do sport climbers need education in their eating habits?
  • Jolanta Barbara Jabłonkowska, Risk-taking factors in backpacker tourism

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 10/2015

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Joanna Lorenc, Wychowanie człowieka w ujęciu pedagogiki personalistycznej
  • Maria Kopsztejn, Family and its problems
  • Mariusz Paradowski, Egzystencja dziecka w warunkach przemocy domowej i szkolnej.
  • Analiza psychologiczno-prawna
  • Roman Waluś, Instrumenty prawne stosowane w przypadkach przestępczości nieletnich
  • Joanna Skibska, Neuroplastyczność mózgu wsparciem rozwojowym dziecka we wczesnym dzieciństwie
  • Katarzyna Ożańska-Ponikwia, The role of mnemonics in the process of L1 and L2 language learning
  • Dorota Ciechanowska, The importance of autonomous self-development of adult learners in the theory of transformative learning by J. Mezirow
  • Aleksandra Kamińska, Zalety i wady e-podręcznika postrzegane z perspektywy nauczycieli
  • Irena Burczyk, Muzyka a słuch fonematyczny
  • Anna Jakubowicz-Bryx, Postrzeganie sytuacji konfliktowych w środowisku rówieśniczym przez uczniów we wczesnej edukacji
  • Beata Matusek, Z teorii i praktyki pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym w szkole podstawowej
  • Katarzyna Wojciechowska, Preschool teacher in modern educational strategy.
  • Tatiana Grabowska, To be a teacher – it is so easy to say – how difficult it is to meet the expectations of the children’ modern education
  • Irina Oleksiiwna Kuchynska, Ключобі аспекти і дейно-політичного напрямку виховної діяльності у вщій школі в умовах сьогодення

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 9/2014

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Agnieszka Stefaniak, Metody wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka – studium indywidualnych przypadków
  • Bożena Nowak, Muzyka a rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym
  • Violetta Przybyła, Rola nauczyciela w rozwijaniu aktywności twórczej dziecka w zakresie plastyki w klasach I-III
  • Paulina Mucha, Marzenia senne a twórczość plastyczna dzieci
  • Lucyna Wygrabek, Alternatywne metody nauki czytania u dzieci w wieku przedszkolnym
  • Beata Matusek, Przyczyny trudności w nauce uczniów edukacji wczesnoszkolnej
  • Monika Kornaszewska-Polak, Kompetencje społeczne i lęk w relacjach interpersonalnych
  • Piotr Oleśniewicz, Julita Markiewicz-Patkowska, Process of motivation in the teaching profession
  • Aleksandra Kamińska, Dialog in creating the relationship between parent and child
  • Danuta Szeligiewicz-Urban, The needs of family with disabled child in the context of week support system
  • Eduard Hrazdíra, Miriam Kalichová, Martin Sebera, Martin Zvonař, The choice of the best tests in practical learning of snowboard stance
  • Luděk Šebek, Jana Hoffmannová, Soňa Jandová, Tomáš Dohnal, Single trail biking as a form of nature-based tourism. Pedagogics of free-time context

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 8/2013

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Maria Bernad, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie”
  • Beata Matusek, Podstawowe zasady nauczania ortografi w edukacji wczesnoszkolnej
  • Beata Matusek, Rozwój kompetencji językowych dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole
  • Iwona Cierkosz, Walka nauczyciela z przewodnikiem zajęć w perspektywie twórczości plastycznej
  • Hewilia Hetmańczyk-Bajer, Danuta Krzywoń, Wykorzystanie relaksacji i ruchu w pracy z dziećmi
  • Krzysztof Kucyper, Instytucjonalne formy wsparcia w pomocy postpenitencjarnej
  • Łukasz Pasuto, Refleksje nad życiem i umieraniem
  • Dana Kollárová, Lívia Fenyvesiová, Tvorivá dramatika v príprave budúcich pedagógov
  • Tetiana Płaczinda, Застосування дидактичних принципів у процесі професійної підготовки авіаційних спеціалістів

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 7/2012

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Czesław Kupisiewicz, Stan i kierunki zmian w polskiej pedagogice ostatniego półwiecza
  • Jolanta Chowaniak, „Klucz do uczenia się” – innowacyjność czy renesans teorii?
  • Aleksandra Pyrzyk-Kuta, Rozwijające walory teatru – inspiracje metodyczne
  • Monika Zdolska, Mutyzm wieku dziecięcego na podstawie doświadczeń własnych
  • Beata Matusek, O emisji głosu słów kilka
  • Josef Malach, Profesionalizace a profesní standrady vzdělavatelů dospělých
  • Dominika Glomb, Fundacja SPINA szansą na lepszy start

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 6/2011

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Danuta Krzywoń, Ewa Warzecha, Twórczość plastyczna a wrażliwość estetyczna dziecka w wieku przedszkolnym
  • Jolanta Chowaniak, Myślenie twórcze a stopień uspołecznienia dziecka w wieku przedszkolnym
  • Paula Borucka, Zabawa ruchowa a rozwój społeczny dziecka pięcioletniego
  • Joanna Rachwał, Choreoterapia w przypadku dzieci przewlekle chorych
  • Jerzy Zieliński, Jak napisać pracę dyplomową z pedagogiki? Praktyczne wskazówki
  • Ryszard Cibor, Psychologiczne i pedagogiczne problemy w stomatologii
  • Artur Dziewięcki, Współczesna oświata polska w Wielkiej Brytanii – jej cele i modele realizacji na przykładzie Polskiej Szkoły Sobotniej im. Stefana Wyszyńskiego w Londynie

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 5/2010

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Maria Kopsztejn, Rola rodziny z ubóstwem materialnym w kształtowaniu postaw dziecka
  • Marzena Pyła, Wpływ postaw rodzicielskich matek na umysłowa i społeczną gotowość dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej
  • Monika Kornaszewska-Polak, Lęk, a funkcjonowanie społeczne u młodzieży i osób dorosłych
  • Teresa Baca, Wpływ zabaw tematycznych na proces uspołecznienia dzieci w wieku przedszkolnym
  • Ilona Nowakowska, Rola gier dydaktycznych i zabaw ruchowych w nauce języka angielskiego u dzieci w wieku przedszkolnym
  • Danuta Szeligiewicz-Urban, Eugeniusz Szymik, Drama jako jedna z metod aktywizujących w kształceniu literackim
  • Danuta Krzywoń, Hewilia Hetmańczyk, Inteligencja wieloraka w świadomości studentek kierunków pedagogicznych
  • Jolanta Chowaniak, Ekspresja twórcza dzieci sześcioletnich a poziom gotowości szkolnej na podstawie badań
  • Iwona Kulik, Barwy przyrody w twórczości plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym
  • Monika Kafel, Rola zabaw plastycznych w kształtowaniu aktywności twórczej dzieci
  • Urszula Oszywa, Twórczość plastyczna a rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym
  • Agnieszka Matysek, Trudności w nauce pisania u dzieci w różnym typie lateralizacji
  • Katarzyna Kopeć, Stymulowanie zainteresowań i aktywności dzieci poprzez kontakt ze zwierzętami
  • Anna Uznańska, Hipoterapia jako stymulator aktywności i rozwoju dzieci i młodzieży niepełnosprawnej

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 4/2009

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Kazimierz M. Czarnecki, („Ilość – jakość” w badaniach empirycznych)
  • Kazimierz M. Czarnecki, Błędy i pomyłki w badaniach naukowych (Opracowanie autorefleksyjne)
  • Jagoda Szostak, Anna Suchecka, Biblioteka równych szans
  • Janusz Mastalski, Współczesne przejawy dekonstrukcji rodziny
  • Danuta Krzywoń, Płeć a preferencje i zainteresowania zawodowe (Na podstawie badań)
  • Zenon Gajdzica, Codzienne wsparcie ucznia niepełnosprawnego w klasie integracyjnej
  • Bożena Smolec, psychologiczne uwarunkowania zaburzeń zachowania w świetle wybranych badań
  • Danuta Szeligiewicz-Urban, Justyna Góral, Program wspomagania rozwoju dzieci trzyletnich w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych
  • Hewilia Hetmańczyk, Diagnozowanie relacji interpersonalnych wśród uczniów w młodszym wieku szkolnym
  • Ewa Gawlik, Budowanie więzi partnerskich w grupie rówieśniczej za pomocą zabawy
  • Ewa Kraus, Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania niepowodzeń w studiach studentów Wyższej Szkoły Humanitas (Wyniki badań)
  • Anna Gajdzica, Zmiany i propozycje zmian w polskiej oświacie w latach 1945-1979

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 3/2008

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Władysława Łuszczuk, Normatywny i interpretacyjny paradygmat w badaniach pedagogicznych
  • Kazimierz M. Czarnecki, Jakościowe kształcenie zawodowe studentów uczelni wyższych (zarys problemu)
  • Kazimierz M. Czarnecki, Zadaniowe kształcenie zawodowe studentów uczelni wyższych(zarys problemu)
  • Ewa Kucyper, Krzysztof Kucyper, Poszukiwanie nowej jakości w kontaktachnauczyciel – uczeń
  • Marek Nita, Autorytet nauczyciela we współczesnej szkole
  • Marek Wójtowicz, Wychowanie dzieci jako czynnik modyfikujący przebieg kryzysu połowy życia
  • Hewilia Hetmańczyk, Sposoby diagnozowania gotowości społeczno-emocjonalnejdziecka sześcioletniego
  • Danuta Krzywoń, Wspieranie dziecka w osiąganiu dojrzałości szkolnej
  • Arkadiusz Wąsiński, Między manipulacją poprzez media a wychowaniem do mediów w świetle analizy dążeń autokreacyjnych współczesnego człowieka
  • Lidia Selerzyńska-Martela, Kompetencje służb społecznych a wyzwania współczesności (perspektywa praktyczna)
  • Janusz Mastalski, Model rodziny zastępczej – wyzwania współczesnejcywilizacji
  • Bogumiła Kosek-Nita, Alina Roskosz, Sądowy kurator dla dorosłych w systemie środków przeciwdziałania patologii społecznej
  • Rafał Skręt, Zrozumieć drugiego człowieka – drogowskazy w pracy kuratora sądowego dla dorosłych
  • Artur Łacina-Łanowski, Wykluczenie jako problem życia społecznego
  • Adrian Drdzeń, Poznanie siebie i innego w dynamice dialogu
  • Jan Łysek, Rozumienie Innego
  • Zbigniew Marten, Słowackie studia epidemiologiczne
  • Vladimir Nowotny, Anton Heretik Sr., Anton Heretik Jr., Jan Pečeňak, Alojz Ritomsky, Epidemologia alkoholizmu a fajčenia na Slovensku

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 2/2007

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Kazimierz M. Czarnecki, Uczenie się jako forma cywilizacyjnego istnienia człowieka (zarys problemu)
  • Teresa Borowska, Emocje wyzwaniem dla współczesnej edukacji
  • Kazimierz M. Czarnecki, Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju człowieka
  • Bożena Smolec, Adam Kincel, Psychologia Gestalt a psychoterapia Gestalt
  • Krzysztof Kucyper, Osobowościowe uwarunkowania zachowań agresywnych
  • Danuta Krzywoń, Walory gier i zabaw muzyczno - ruchowych w terapii zaburzeń zachowania u dzieci
  • Zbigniew Marten, Stres w pracy nauczyciela
  • Bogumiła Kosek-Nita, Sytuacja społeczno-kulturalna dzieci w rodzinach dotkniętych biedą
  • Janusz Mastalski, Hospicjum w służbie człowiekowi (wybrane zagadnieniaz tanatopedagogiki)
  • PhDr. Milan Mikuláštík, Ph.D., Creativity and innovation in process of work
  • Zbigniew Marten, Recenzja książki: Milan Mikulaštik, „Manazerska Psychologie”

Wersja elektroniczna

Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 1/2006

Wersja podstawowa czasopisma: wersja papierowa

Spis artykułów:

  • Kazimierz M. Czarnecki, Ogólnometodologiczne składniki pracy naukowej nauczycieli szkół wyższych
  • Teresa Borowska, Wyposażenie uczniów w emocje kreatywne – warunkiem rozumienia i bycia z innymi
  • Ks. Janusz Mastalski, Marginalizacja osób niepełnosprawnych
  • Arkadiusz Wąsiński, Źródła napięć i lęków kandydatów na rodziców adopcyjnych przed wykluczeniem w środowisku społecznym
  • Ryszard Cibor, Poziom reaktywności a podatność na wypadki dzieci w młodszym wieku szkolnym
  • Bogumiła Kosek-Nita, Monika Jaguś, Przemyt narkotyków na tle przestępczości zorganizowanej
  • Marek Nita, Indywidualne i społeczne aspekty uzależnienia od alkoholu
  • Kazimierz M. Czarnecki, Profesjologia – nauka o zawodowym rozwoju człowieka
  • Joanna Danielewska, W pogoni za edukacyjnym sukcesem
  • Danuta Krzywoń, Kto się boi terminalnie chorych?
  • Ewa Gawlik, Sprawozdanie z konferencji naukowej „Uczyć się, aby zrozumieć innych”

Wersja elektroniczna