Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Wybrana tematyka wykładów

ARCHITEKTURA

GDZIE MIESZKA ŚPIĄCA KRÓLEWNA?

Zamek Neuschwanstein w Bawarii, wyspa Saint Michel w Normandii czy rezerwat Salto Angel w Wenezueli to tylko niektóre przykłady, z których z powodzeniem skorzystali twórcy bajek wytwórni Disney’a. Podczas naszej wędrówki przeprowadzimy studentów przez miejsca, które oprócz tego, że są efektem ciężkiej pracy i wytworem wyobraźni ich twórców, czerpią ze świata rzeczywistego. Edukacyjną podróżą zachęcamy najmłodszych do poznawania zabytków, architektonicznych stylów, ciekawych zakątków. W ten sposób będą mogli dostrzec piękno otaczającego nas, fascynującego świata, który może stać się artystyczną inspiracją i posiadać swoje bajkowe odsłony.

Prelegent - z zawodu jest architektem. Od wielu lat jego pasją jest fotografia, którą zajmuje się w wolnych chwilach. Na co dzień prowadzi Muzeum w Sosnowcu, mieszczące się w zabytkowym Pałacu Schoena. Przez kilkanaście lat pracował w Wydziale Kultury i Sztuki sosnowieckiego magistratu, a pierwsze swoje zawodowe kroki stawiał jako Miejski Konserwator Zabytków. O sztuce, fotografii i architekturze, szczególnie tej zabytkowej, mógłby opowiadać godzinami.

BIOLOGIA

MAŁE SSAKI

Zapraszamy do przesłodkiego świata ssaków, świata zwierzątek tak milusińskich, że każdy z nas słysząc o króliczkach, świnkach i chomikach natychmiast ma uśmiech na twarzy. Na tych zajęciach poznamy tak popularne w naszych domach zwierzątka jak króliki miniaturowe, chomiki syryjskie i dżungarskie oraz świnki morskie, ale i tak egzotyczne ssaki jak Popielica afrykańska, afrykański jeż pigmejski czy kangur Walabia benetta. Poznamy ich zachowania, będziemy dotykać, głaskać, przytulać i odpowiemy na takie pytania jak:

  • co to hibernacja, migracje?
  • czy jeż nosi jabłko na kolcach?
  • czemu chomiki chomikują i gdzie?
  • po co królikowi wielkie uszy?

Prelegenci - dwoje pasjonatów zoologii zajmujących się rozwijaniem wiedzy dzieci na temat zwierząt, na różnych poziomach edukacji. Oboje chcą aby dzieci były bardziej świadome tego, że zwierząt nie zawsze trzeba się bać, aby poznały ich zachowania, środowisko życia i zobaczyły, że wszystkie zwierzęta zasługują na szacunek i wymagają naszej opieki, trzeba tylko poznać ich potrzeby.

ACH TE GADY!

Świat gadów jest światem przedziwnym, niezwykłe zróżnicowanym w kolorystyce i zachowaniu. Będziemy mogli dotykać, głaskać i brać na ręce tak słynne i budzące strach gady jak Boa dusiciel czy Pyton tygrysi oraz obejrzeć współczesnych przedstawicieli baśniowych smoków takich jak Agama brodata, Gekon orzęsiony i madagaskarski, zobaczymy również przedstawiciela długowiecznych gadów czyli żółwia ostrogrzbietego. Odpowiemy na takie pytania jak:

  • jak gekon chodzi po szybach?
  • czy wąż jest śliski i zimny?
  • czy kolce agamy są ostre?
  • jak śpi wąż i czy zamyka oczy?
  • gdzie dzisiaj żyją smoki?

Prelegenci - dwoje pasjonatów zoologii zajmujących się rozwijaniem wiedzy dzieci na temat zwierząt, na różnych poziomach edukacji. Oboje chcą aby dzieci były bardziej świadome tego, że zwierząt nie zawsze trzeba się bać, aby poznały ich zachowania, środowisko życia i zobaczyły, że wszystkie zwierzęta zasługują na szacunek i wymagają naszej opieki, trzeba tylko poznać ich potrzeby.

SŁODKI, KWAŚNY, SŁONY, GORZKI, UMAMI ...
ale dlaczego dzieci odczuwają smaki inaczej niż dorośli?

Smak jako zmysł chemiczny - jego receptory smakowe reagują na substancje chemiczne znajdujące się w pokarmach lub napojach. Poznamy kubki smakowe, dzięki którym jesteśmy zdolni do odbioru różnych wrażeń smakowych. Z czego składają się kubki smakowe i gdzie dokładnie występują oraz jaką pełnią rolę. Dowiemy się, że liczba kubków smakowych u człowieka zmniejsza się z wiekiem i w okresie starości występuje ich o połowę mniej niż było na początku. Najczęściej mówi się o czterech smakach jakie rozpoznaje człowiek w pożywieniu - smaku słodkim, gorzkim, słonym i kwaśnym. Jest jednak i smak piąty - umami. Jak go odczuwamy? I gdzie można go spróbować? Czy zwierzęta i owady odczuwają smaki tak jak my? Czy można poczuć smak… nogami? Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas naszego wykładu.

Prelegent - absolwentka Politechniki Krakowskiej, prezes Fundacji dla dzieci Radosny Świat z Dąbrowy Górniczej, Dyrektor Centrum Edukacyjnego Radosna Edukacja z Dąbrowy Górniczej. Od lat związana z pracą na rzecz dzieci a przede wszystkim z aktywnymi sposobami spędzania przez nie czasu jak: kolonie, wycieczki, oraz różnego typu zajęcia (ruchowe, artystyczne, językowe oraz umysłowe).

ŻYĆ I PRZEŻYĆ - ROŚLINY

Aloes w doniczce na parapecie. Czerwona papryka w lodówce. Klon za oknem. Los roślin wydaje się być zależny od kaprysów pogody, apetytu zwierząt i potrzeb ludzi. Czy aby na pewno? Rośliny współpracują i porozumiewają się między sobą. Odbywają dalekie podróże. Wykorzystują zwierzęta do realizacji własnych celów. Potrafią trwać niewzruszone przez setki, a nawet tysiące lat. Razem wyruszymy podróż po niesamowitym świecie roślin. Dowiemy się jak żyć i przeżyć będąc rośliną.

Prelegenci - niesamowity 2-osobowy zespół ekspertów Heweliusze Nauki. Obaj od 2010 r. związani z Centrum Nauki Kopernik. Pierwszy to biolog, popularyzator nauki, edukator, konsultant ds. pokazów w firmie Minus 200 sp. z o.o., laureat nagrody „Nordic Science Centre Forbund award for outstanding performance 2015. W CNK pełni funkcję animatora Grupy Pokazowej oraz asystenta w Sekcji Pokazów. Drugi ekspert z zamiłowania i wykształcenia archeolog. Podczas studiów zajmował się archeologią doświadczalną i rekonstrukcją historyczną. Ponadto popularyzator nauki, edukator, trener - człowiek wielu talentów. W CNK m. in. tworzy scenariusze zajęć, jest demonstratorem Grupy Pokazowej, animatorem Warsztatów Familijnych, trenerem szkolącym nowych animatorów oraz nauczycieli.

CIEKAWOSTKI

ALICJA W KRAINIE CZARÓW

Zapraszamy Was w niesamowitą podróż po Krainie Czarów. Podążając za Białym Królikiem, wcielcie się w poddanych Królowej Kier i osądźcie, kto zniknął ciastka. Odkryjcie znikający uśmiech Kota z Cheshire. Chcecie wiedzieć, czy napój z butelki z napisem “Wypij mnie” może Was zmniejszyć? A może macie ochotę na herbatkę u Szalonego Kapelusznika? Gwarantujemy, że poznacie kilka naukowych sposobów na wcielenie w życie przygód Alicji. Gotowi? A więc razem z nami rzućcie się w głąb króliczej nory!

Prelegenci - niesamowity 2-osobowy zespół ekspertów Heweliusze Nauki. Obaj od 2010 r. związani z Centrum Nauki Kopernik. Pierwszy to biolog, popularyzator nauki, edukator, konsultant ds. pokazów w firmie Minus 200 sp. z o.o., laureat nagrody „Nordic Science Centre Forbund award for outstanding performance 2015. W CNK pełni funkcję animatora Grupy Pokazowej oraz asystenta w Sekcji Pokazów. Drugi ekspert z zamiłowania i wykształcenia archeolog. Podczas studiów zajmował się archeologią doświadczalną i rekonstrukcją historyczną. Ponadto popularyzator nauki, edukator, trener - człowiek wielu talentów. W CNK m. in. tworzy scenariusze zajęć, jest demonstratorem Grupy Pokazowej, animatorem Warsztatów Familijnych, trenerem szkolącym nowych animatorów oraz nauczycieli. 

WSZYSTKO O GUMIE DO ŻUCIA

Guma do żucia nie jest wynalazkiem współczesności. Swego rodzaju gumę żuli już Aztekowie i Majowie. Dzisiejszą gumę do żucia, wynalazł w 1869 roku, Amerykanin Thomas Adams. Z kolei za wynalazcę gumy balonowej uważa się Amerykanina Waltera Diemera. Żucie gumy uspokaja, relaksuje, poprawia pamięć i koncentrację, ale nie można z tym przesadzać gdyż nadmierne żucie gumy powoduje bóle głowy. Bezcukrowa guma pomaga zapobiegać próchnicy zębów. Wynaleziono nawet gumę która leczy dolegliwości choroby lokomocyjnej, odchudzającą, a także taką, która się nie klei. W pewnym mieście znajduje się nawet ściana cała oklejona gumą do żucia. Największy balon z gumy miał średnicę aż 50,8 cm. Autorem rekordu jest Amerykanin Chad Fell, który swojego wyczynu dokonał 24 kwietnia 2004 roku. Dowiemy się również jak produkuje się gumę do żucia a nawet będziemy mieli okazję jej spróbować!

Prelegent - absolwentka Politechniki Krakowskiej, prezes Fundacji dla dzieci Radosny Świat z Dąbrowy Górniczej, Dyrektor Centrum Edukacyjnego Radosna Edukacja z Dąbrowy Górniczej. Od lat związana z pracą na rzecz dzieci a przede wszystkim z aktywnymi sposobami spędzania przez nie czasu jak: kolonie, wycieczki, oraz różnego typu zajęcia (ruchowe, artystyczne, językowe oraz umysłowe).

FIZYKA

ODLOTOWE POWIETRZE

Jest wszędzie dookoła i zwykle o nim nie myślimy. Podczas tego wykładu poeksperymentujemy z żywiołem powietrza. Użyjemy suszarek, dmuchaw i własnych płuc, żeby je poruszyć nawet do 120 km na godzinę. Zmierzymy się z oporem, ciśnieniem i lepkością powietrza. Przeprowadzimy doświadczenia naukowe, by zrozumieć, jak aerodynamika działa w naszym życiu codziennym.

Prelegenci - niesamowity 2-osobowy zespół ekspertów Heweliusze Nauki. Obaj od 2010 r. związani z Centrum Nauki Kopernik. Pierwszy to biolog, popularyzator nauki, edukator, konsultant ds. pokazów w firmie Minus 200 sp. z o.o., laureat nagrody „Nordic Science Centre Forbund award for outstanding performance 2015. W CNK pełni funkcję animatora Grupy Pokazowej oraz asystenta w Sekcji Pokazów. Drugi ekspert z zamiłowania i wykształcenia archeolog. Podczas studiów zajmował się archeologią doświadczalną i rekonstrukcją historyczną. Ponadto popularyzator nauki, edukator, trener - człowiek wielu talentów. W CNK m. in. tworzy scenariusze zajęć, jest demonstratorem Grupy Pokazowej, animatorem Warsztatów Familijnych, trenerem szkolącym nowych animatorów oraz nauczycieli.

 

NIECH ZABRZMI MUZYKA!

Co łączy fizykę i muzykę? Podczas wykładu zastanowimy się od czego zależy wysokość dźwięku, co drga i gra w instrumentach muzycznych a także w nich samych. Wspólnie z Heweliuszami Nauki przeprowadzimy eksperymenty związane z m. in.: rytmem i melodią. Zobaczymy widowiskowe doświadczenia naukowe, w których łączą się ogień i muzyka. Na koniec zamienimy się w najprawdziwszą orkiestrę, ale na czym będziemy grać dowiecie się na wykładzie.

Prelegenci - niesamowity 2-osobowy zespół ekspertów Heweliusze Nauki. Obaj od 2010 r. związani z Centrum Nauki Kopernik. Pierwszy to biolog, popularyzator nauki, edukator, konsultant ds. pokazów w firmie Minus 200 sp. z o.o., laureat nagrody „Nordic Science Centre Forbund award for outstanding performance 2015. W CNK pełni funkcję animatora Grupy Pokazowej oraz asystenta w Sekcji Pokazów. Drugi ekspert z zamiłowania i wykształcenia archeolog. Podczas studiów zajmował się archeologią doświadczalną i rekonstrukcją historyczną. Ponadto popularyzator nauki, edukator, trener - człowiek wielu talentów. W CNK m. in. tworzy scenariusze zajęć, jest demonstratorem Grupy Pokazowej, animatorem Warsztatów Familijnych, trenerem szkolącym nowych animatorów oraz nauczycieli.

HISTORIA

 

JAK ŻYLI RYCERZE

 „Żywa lekcja historii” z zakresu późnego średniowiecza, w ramach której dowiemy się o życiu, obyczajach w średniowieczu, rycerskich cnotach i powinnościach, a również ważnych wydarzeniach historycznych. Opowiemy sobie o słynnych rycerzach i ich dzielnych czynach. Dowiemy się kilku ciekawostek i obalimy kilka mitów. Dotkniemy replik elementów strojów i elementów uzbrojenia. Odpowiadamy na pytania jak tak naprawdę żyło się w późnych czasach średniowiecza.

Prelegent - od 16 lat rekonstruktor historyczny i pasjonat średniowiecza. Prezes i dowódca Stowarzyszenia Bractwa Rycerskiego Zamku Będzin. Organizator imprez historycznych i kulturalnych, zajęć edukacyjnych. Jeden ze współorganizatorów inscenizacji bitwy pod Grunwaldem - jednej z największych imprez historycznych na świecie. Zawodnik pełnokontaktowych walk rycerskich, członek reprezentacji Polski i mistrz świata w drużynowych walkach rycerskich z 2015r.

PSYCHOLOGIA

UMYSŁ JAK FERRARI

Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu szybkiego czytania i technik pamięciowych, koncentracji uwagi oraz kreatywności. Wykłady takie powinny być prowadzone już dla dzieci od 1 klasy szkoły podstawowej, gdyż zawierają ćwiczenia i zabawy, dzięki którym uczestnicy w przyjazny i atrakcyjny sposób poznają narzędzia efektywnej nauki. Podczas spotkania dowiadują się m.in. w jakie są tajemnice naszego mózgu, jak w sposób kreatywny zapamiętać ważne fakty, co zrobić aby czytać płynnie i bez zbędnego wysiłku.

Dzieci pracują w grupach oraz indywidualnie, angażując się w ćwiczenia, które jednocześnie są dla nich zabawą i nauką. Podczas zajęć studenci będą mieli również okazję zmierzenia swojego tempa czytania, a po zakończonym spotkaniu uczestnicy będą posiadać podstawową wiedzę z zakresu mnemotechnik, ćwiczeń koncentracji uwagi czy sposobów poprawienia płynności czytania.

Prelegent - z wykształcenia pedagog i doradca zawodowy, od ponad jedenastu lat związana ze szkolnictwem wyższym. Trener technik pamięciowych, specjalizuje się w pracy z dziećmi i młodzieżą. Uczy, jak się uczyć – w sposób atrakcyjny a zarazem efektywny. Z powodzeniem łączy wiedzę akademicką ze swoimi kwalifikacjami trenerskimi, dzięki temu prowadzi zajęcia przede wszystkim w oparciu o proces uczenia się w grupie. Stawia na praktykę – szkolenia prowadzone są w sposób warsztatowy, aktywny, z nastawieniem na współpracę i wymianę doświadczeń. Prowadzi również szkolenia i warsztaty dla dorosłych, w szczególności dla rodziców i nauczycieli, z zakresu neurodydaktyki, mnemotechnik, komunikacji, efektywności i radzenia sobie ze stresem.

TECHNIKA

KRÓTKA HISTORIA POWSTAWANIA ZABAWEK

Dzieci lubią się bawić – to każdy wie. Stary miś z naderwaną łapką, ukochana lalka i samochodzik - chyba nie ma osoby, która nie wspominałaby zabawek z dzieciństwa z nutą nostalgii. Początkowo były to prymitywne formy: kamienie, kawałki drewna, kości. Później wraz z rozwojem obróbki różnych materiałów, zaczęły nabierać różnej formy od grubej aż do współczesnych i znanych nam form zabawek. Dziś trudno wyobrazić sobie świat bez pluszowego niedźwiadka czy Barbie - a przecież powstały dopiero w ciągu ostatnich 110 lat! Podczas wykładu poznamy historię wybranych zabawek jak: lalki, konika na biegunach czy pluszowego misia oraz obejrzymy film, który wyjaśni mechanizm działania niektórych zabawek.

Prelegent - absolwentka Politechniki Krakowskiej, prezes Fundacji dla dzieci Radosny Świat z Dąbrowy Górniczej, Dyrektor Centrum Edukacyjnego Radosna Edukacja z Dąbrowy Górniczej. Od lat związana z pracą na rzecz dzieci a przede wszystkim z aktywnymi sposobami spędzania przez nie czasu jak: kolonie, wycieczki, oraz różnego typu zajęcia (ruchowe, artystyczne, językowe oraz umysłowe).