Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

22/09/2021

XXVII Tatrzańskie Sympozjum Naukowe

Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja jutra” to cykliczne, organizowane od 1996 roku, wydarzenie, mające za zadanie integrowanie najwybitniejszych przedstawicieli polskiej nauki, reprezentujących nauki społeczne i humanistyczne.

Jego celem jest prezentowanie wyników badań oraz przemyśleń, praktyków, teoretyków oraz badaczy z Polski i z zagranicy, zajmujących się na co dzień szeroko rozumianą edukacją na wszystkich jej poziomach, nauczaniem i uczeniem się, a także wychowaniem oraz problemami z tym związanymi

Uczestnicy sympozjum podjęli również próbę określenia aktualnych zadań przed którymi stoi edukacja oraz wskazania kierunków, w których powinna podążać, chcąc dobrze przygotować człowieka do skutecznego i kreatywnego działania w dynamicznie zmieniającym się świecie.

Głównym organizatorem konferencji jest Wyższa Szkoła Humanitas. Biorą w niej udział naukowcy m.in. z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu w Białymstoku, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Rzeszowskiego, Akademii Sztuki Wojennej i Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wydarzenie odbyło się w dniach 20-22.09.2021 r., a tematyka XXVII Tatrzańskiego Sympozjum Naukowego skupiała się wokół następujących zagadnień:

  1. Elementy wolności edukacyjnej, możliwości sprawstwa nauczycieli, uczniów i rodziców, współdziałania tych podmiotów oświatowych, wprowadzania innowacji.
  2. Sposoby racjonalnego prowadzenia wychowania (moralnego, estetycznego, zdrowotnego), kształcenia (nauczania i wychowania umysłowego, przy czym temu drugiemu trzeba dać wyższą rangę), opieki, profilaktyki, terapii.
  3. Zmienność form edukacji, w tym edukacji zdalnej oraz hybrydowej, i wskazywanie ich uwarunkowań ekonomicznych, społecznych, wyposażenia szkół i domów rodzinnych, wykształcenia rodziców uczniów.
  4. Wykorzystywanie wiedzy z badań edukacyjnych (pedagogicznych) – opisowych, diagnostycznych, wyjaśniających, eksperymentalnych:
  • osiąganych współcześnie w Polsce;
  • wyprowadzanych z doświadczeń z przeszłości;
  • uzyskiwanych z badań porównawczych, badań międzynarodowych.
  1. Wykorzystywanie wiedzy z badań edukacyjnych z innych nauk – humanistycznych i społecznych, m.in. nauk filozoficznych, psychologicznych, socjologicznych.
  2. Diagnozowanie i projektowanie działań naprawczych w zakresach zjawisk negatywnych edukacyjnie, m.in. uczniowskiej agresji, cyberprzemocy, uzależnień od środków odurzających, marginalizowania, dyskryminacji, nietolerancji.
  3. Przygotowywanie nauczycieli i wychowawców do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami rozwojowymi w sferach fizycznej i intelektualnej oraz z zaburzeniami osobowościowymi, m.in. z depresjami, ze skłonnościami samobójczymi.

Słowo wstępu do uczestników Sympozjum skierował prof. dr hab. Stanisław Palka - Przewodniczący Komitetu Naukowego XXVII Tatrzańskiego Sympozjum Naukowego „Edukacja jutra”.

„Edukacja w Polsce – w III RP – w ostatnich dwóch dekadach podlega tendencjom zmian w stronę centralistycznego zarządzania oświatą i ścisłego nadzorowania. Związane to jest m.in. z przyjmowaniem idei edukacyjnych (naczelnych celów i zadań), z doborem treści humanistycznych i społecznych. Wynika to z polityk oświatowych (rządowych) będących efektem wyborów, a te są zmienne. To nauczyciele, wychowawcy, rodzice, młodzież dorosła (w tym studenci), uczestnicy Tatrzańskich Sympozjów Naukowych występują jako wyborcy i decydują o składach Sejmu i Senatu, pośrednio o osobach rządzących, także oświatą”.