Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

18/02/2022

Projekt „Młody da Vinci” wyróżniony

W Humanitas dbamy nie tylko o studentów, uczestników studiów podyplomowych i słuchaczy seminarium doktorskiego, ale otwieramy się także na uczniów szkół podstawowych i średnich. Z myślą o nich Wyższa Szkoła Humanitas projekt, który swym wszechstronnym charakterem zajęć nawiązuje do geniuszu znakomitego przedstawiciela renesansu.

Obszar zwany Trzecią Misją Uczelni to działalność między innymi Uniwersytetu Dziecięcego i Uniwersytetu Młodzieżowego. Cieszy nas, że projekt „Młody da Vinci - innowacyjne zajęcia dla dzieci i młodzieży w Orzeszu”, został wyróżniony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

W ramach programu uczniowie klas IV-VII szkół podstawowych, w tym uczniowie z niepełnosprawnością, uczestniczyli w zajęciach dydaktycznych, gdzie integralną część stanowiły działania praktyczne.

Projekt został zrealizowany w dwóch edycjach, a każda z nich składała się z trzech Akademii:

  • Młody Programista: zajęcia z robotyki i programowania z wykorzystaniem robotów,
  • Młody Badacz: zajęcia z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości, metod laboratoryjnych i eksperymentów,
  • Młody Geniusz, czyli techniki pamięciowe i szybkiego czytania.

W projekcie wykorzystano m. in. metody pracy projektowej, czyli mocno aktywizującej dzieciaki. Warsztaty dotykały takich obszarów jak: kuchnia molekularna, eksperymenty chemiczne i biologiczne oraz programowanie, czyli zajęcia z robotami. Uczniowie zostali „młodymi badaczami” – mieli okazję ćwiczyć, badać, testować i stosować zdobytą wiedzę w praktyce, eksperymentować. Były i kontrolowane wybuchy na zajęciach z chemii, i sekcje zwłok żaby.

To pozwoliło uczestnikom na rozwój takich umiejętności jak samodzielność, odpowiedzialność, czy decyzyjność. Dzieci planowały swoje zadania, realizowały je samodzielnie oraz szukały rozwiązań pojawiających się trudności. Realizacja zajęć w oparciu o metodę eksperymentu, rozwinęła m.in. umiejętności społeczne poprzez pracę w grupie, rozbudzała kreatywność oraz ciekawość, wrodzoną cechę dzieci, stanowiącą o udanym przebiegu procesu dydaktycznego. Zajęcia miały za zadanie angażować uczestników na tyle, aby rozbudzić w nich zainteresowanie światem naukowym.

Dodatkowo Wyższa Szkoła Humanitas zorganizowała konferencję otwierającą projekt, która odbyła się w jej murach. Młodzi „naukowcy” mogli wówczas pierwszy raz przekroczyć progi uczelni. Tego dnia panowała atmosfera pełna ekscytacji, której towarzyszyło ogromne zainteresowanie ze strony uczniów.

Realizacja projektu była dużym przedsięwzięciem i mimo ograniczeń w okresie pandemii zakończyła się ogromnym sukcesem. Udział w projekcie wzięło więcej osób niż pierwotnie zakładano – objęto nim 164 dzieci z terenu Orzesza.  

O sukcesie naszego projektu przeczytacie TUTAJ