Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

20/05/2022

Podsumowanie projektu „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Gimnazjum w Porębie”

Szkoła Podstawowa nr 1 w Porębie w okresie od 2 września 2019 do 21 września 2021 roku realizowała projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 pod tytułem „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Gimnazjum w Porębie”. Czynnym wnioskodawcą i liderem projektu była gmina Poręba.

Z dumą informujemy, że inicjatorem projektu, a później twórcą wniosku była Wyższa Szkoła Humanitas, która stała się partnerem przedsięwzięcia. Nasza Uczelnia odpowiadała m.in. za szkolenia nauczycieli i wspierała szkołę na każdym etapie realizacji projektu.

Dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze, doświadczeniu w zakresie pozyskiwania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w realizacji szeregu przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym projekt zakończono sukcesem.

Podczas uroczystości Wyższą Szkołę Humanitas reprezentowała Dyrektor Biura Projektów mgr Izabela Rusin, MBA.

projektu „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Gimnazjum w Porębie”

Dwuletni projekt był skierowany do 70. uczniów z klas 5 - 8 oraz 11 nauczycieli. Zakładał zdiagnozowanie potrzeb, wzmocnienie potencjału edukacyjnego szkoły, podniesienie o co najmniej 40% kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw niezbędnych na rynku pracy w zakresie przedmiotów przyrodniczych, matematyki i języka angielskiego.

Nauczyciele zyskali umiejętność pracy metodą eksperymentu i projektu, rozwinęli kompetencje i umiejętności zawodowe w zakresie wykorzystania narzędzi TIK oraz oprogramowania dydaktycznego. Nauczyli się także wykorzystywać w pracy metodę eksperymentu oraz WebQuestów w obszarze matematyki i przedmiotów przyrodniczych.

Całkowity koszt dofinansowania projektu wynosił – 271875 zł i obejmował:

  • Realizację zajęć w ramach 3 akademii dla 70 uczniów – AkiU, AEL, AE;
  • Szkolenia dla 11 nauczycieli;
  • Wyposażenie uczestników projektu w niezbędne materiały szkoleniowe, a prowadzących w specjalistyczne oprogramowanie i środki dydaktyczne
  • Wyposażenie 2 pracowni specjalistycznych w 21 laptopów wraz z oprogramowaniem, pomoce dydaktyczne do nauki matematyki i przedmiotów przyrodniczych, multimedialne programy komputerowe;
  • Dodatkowe zajęcia w pracowni przyrodniczej.

W Akademii Kompetencji i Umiejętności każda z sześciu grup uczniów odbyła 80 godzin zajęć. Osiągnięty cel zajęć to utrwalenie wiadomości i umiejętności matematycznych, wyrównanie nagromadzonych braków, rozwinięcie umiejętności logicznego myślenia, wykorzystanie wiedzy matematycznej i przełamanie strachu przed matematyką.

Podczas zajęć skupiono się na: rozwijaniu logicznego myślenia, wykorzystaniu wiedzy matematycznej w nauce innych przedmiotów, rozwijaniu argumentacji, uczeniu się modelowania matematycznego i tworzenia swoich własnych, indywidualnych strategii, rozwijaniu umiejętności rozumowania matematycznego, umiejętności rachunkowych,  rozumowania oraz rozwijania  zainteresowań i uzdolnień matematycznych i współpracy w zespole.

uczestnicy projektu „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Gimnazjum w Porębie”

W ramach Akademii Efektywności Lingwistycznej każda z dziewięciu grup uczniów odbyła 60 godzin zajęć. Osiągnięte cele to wyćwiczenie praktycznych umiejętności językowych w posługiwaniu się językiem obcym w konkretnych sytuacjach dnia codziennego. Tworzenie swobodnych wypowiedzi ustnych, wzmocnienie w uczniach wewnętrznej motywacji do nauki języka. Uczniowie utrwalali podstawy gramatyki angielskiej, ćwiczyli umiejętności egzaminacyjne, poznawali nowe słownictwo, kulturę i tradycję krajów anglojęzycznych.

W ramach Akademii Eksperymentu każda z trzech grup zrealizowała 40 godzin zajęć. Zajęcia prowadzone były w grupach po 5-7 uczniów i realizowane metodą WebQuestów, czyli metodą nauczania, zorientowaną na samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia, w której głównym źródłem informacji są wskazane przez nauczyciela dane z Internetu.

W ramach projektu odbyły się także cykle szkoleń dla nauczycieli, łącznie w wymiarze 40 godzin.

  • Praca z uczniem metodą eksperymentu  z wykorzystaniem Webquestu w wymiarze 24h. Osiągnięte cele to podniesienie umiejętności i kompetencji nauczycieli w obszarze przedmiotów przyrodniczych i matematyki związanych z wykorzystaniem nauczania opartego na metodzie eksperymentu. 
  • Technologie informacyjno – komunikacyjne w pracy z uczniem w wymiarze 16h. Osiągnięte cele to podniesienie kompetencji nauczycieli w wykorzystywaniu nowoczesnych programów i gier edukacyjnych w ramach zajęć pozalekcyjnych i lekcji. 

W czasie trwania projektu zajęcia odbywały się formie stacjonarnej, a po 20 marca 2020 również w formie zdalnej. Udział uczniów w zajęciach rozpoczynał się i kończył testem wiedzy, a udział w akademii egzaminem wewnętrznym. Uczniowie, którzy wykazali ponad 70% procentową frekwencję oraz zdali egzamin końcowy na min. 60% otrzymali zaświadczenia o ukończeniu projektu. Uczestnikami projektu byli również nauczyciele i dla nich także zostały przygotowane zaświadczenia.

uczestnicy projektu „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Gimnazjum w Porębie”