Szkoła Podstawowa nr 1 w Porębie w okresie od 2 września 2019 do 21 września 2021 roku realizowała projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 pod tytułem „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Gimnazjum w Porębie”. Czynnym wnioskodawcą i liderem projektu była gmina Poręba.
Z dumą informujemy, że inicjatorem projektu, a później twórcą wniosku była Wyższa Szkoła Humanitas, która stała się partnerem przedsięwzięcia. Nasza Uczelnia odpowiadała m.in. za szkolenia nauczycieli i wspierała szkołę na każdym etapie realizacji projektu.
Dzięki wysoko wykwalifikowanej kadrze, doświadczeniu w zakresie pozyskiwania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w realizacji szeregu przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym projekt zakończono sukcesem.
Podczas uroczystości Wyższą Szkołę Humanitas reprezentowała Dyrektor Biura Projektów mgr Izabela Rusin, MBA.
Dwuletni projekt był skierowany do 70. uczniów z klas 5 - 8 oraz 11 nauczycieli. Zakładał zdiagnozowanie potrzeb, wzmocnienie potencjału edukacyjnego szkoły, podniesienie o co najmniej 40% kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw niezbędnych na rynku pracy w zakresie przedmiotów przyrodniczych, matematyki i języka angielskiego.
Nauczyciele zyskali umiejętność pracy metodą eksperymentu i projektu, rozwinęli kompetencje i umiejętności zawodowe w zakresie wykorzystania narzędzi TIK oraz oprogramowania dydaktycznego. Nauczyli się także wykorzystywać w pracy metodę eksperymentu oraz WebQuestów w obszarze matematyki i przedmiotów przyrodniczych.
Całkowity koszt dofinansowania projektu wynosił – 271875 zł i obejmował:
W Akademii Kompetencji i Umiejętności każda z sześciu grup uczniów odbyła 80 godzin zajęć. Osiągnięty cel zajęć to utrwalenie wiadomości i umiejętności matematycznych, wyrównanie nagromadzonych braków, rozwinięcie umiejętności logicznego myślenia, wykorzystanie wiedzy matematycznej i przełamanie strachu przed matematyką.
Podczas zajęć skupiono się na: rozwijaniu logicznego myślenia, wykorzystaniu wiedzy matematycznej w nauce innych przedmiotów, rozwijaniu argumentacji, uczeniu się modelowania matematycznego i tworzenia swoich własnych, indywidualnych strategii, rozwijaniu umiejętności rozumowania matematycznego, umiejętności rachunkowych, rozumowania oraz rozwijania zainteresowań i uzdolnień matematycznych i współpracy w zespole.
W ramach Akademii Efektywności Lingwistycznej każda z dziewięciu grup uczniów odbyła 60 godzin zajęć. Osiągnięte cele to wyćwiczenie praktycznych umiejętności językowych w posługiwaniu się językiem obcym w konkretnych sytuacjach dnia codziennego. Tworzenie swobodnych wypowiedzi ustnych, wzmocnienie w uczniach wewnętrznej motywacji do nauki języka. Uczniowie utrwalali podstawy gramatyki angielskiej, ćwiczyli umiejętności egzaminacyjne, poznawali nowe słownictwo, kulturę i tradycję krajów anglojęzycznych.
W ramach Akademii Eksperymentu każda z trzech grup zrealizowała 40 godzin zajęć. Zajęcia prowadzone były w grupach po 5-7 uczniów i realizowane metodą WebQuestów, czyli metodą nauczania, zorientowaną na samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia, w której głównym źródłem informacji są wskazane przez nauczyciela dane z Internetu.
W ramach projektu odbyły się także cykle szkoleń dla nauczycieli, łącznie w wymiarze 40 godzin.
W czasie trwania projektu zajęcia odbywały się formie stacjonarnej, a po 20 marca 2020 również w formie zdalnej. Udział uczniów w zajęciach rozpoczynał się i kończył testem wiedzy, a udział w akademii egzaminem wewnętrznym. Uczniowie, którzy wykazali ponad 70% procentową frekwencję oraz zdali egzamin końcowy na min. 60% otrzymali zaświadczenia o ukończeniu projektu. Uczestnikami projektu byli również nauczyciele i dla nich także zostały przygotowane zaświadczenia.