Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

21/03/2023

Pokolenie Z na rynku pracy

Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości Wyższej Szkoły Humanitas zrealizował największy w Polsce projekt badawczy poświęcony oczekiwaniom i postawom przedstawicieli pokolenia Z (osoby urodzone po 1997 roku) wobec pracodawców i rynku pracy. Badanie przeprowadzone zostało w skali ogólnopolskiej w okresie luty-marzec 2023 roku na grupie blisko 1,3 tys. osób: uczniów, studentów i absolwentów szkół różnych typów. 

Wnioski z badań zadają kłam wielu stereotypowym opiniom na temat generacji Z i jej preferencji, wartości i oczekiwań wobec pracodawców. Czy zetki to osoby ukierunkowane na karierę czy bardziej na realizację własnych marzeń i pasji? Jakimi wartościami kierują się w pracy zawodowej? Czym jest dla nich kariera? Czy potrafią budować relacje w firmie? Czy praca zdalna jest dla nich rozwiązaniem idealnym czy złem koniecznym? Czego oczekują od pracodawcy?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań wynikają z przeprowadzonych badań empirycznych, realizowanych wspólnie przez Wyższą Szkołę Humanitas, Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A., Uniwersyteckie Centrum Kreatywnego Obywatelstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Fundację Uniwersytetu Śląskiego. Wyniki badań zostaną przedstawione na konferencji prasowej o godz. 12.00, 22.03.2023 r., w Centrum Prasowym PAP w Warszawie przy ul. Brackiej 6/8. Podczas konferencji kierownik projektu, prof. Michał Kaczmarczyk omówi założenia i wnioski z prac Zespołu Badawczego diagnozującego postawy i oczekiwania generacji Z wobec pracodawców.     

-O soby urodzone pod koniec lat dziewięćdziesiątych i na początku dwutysięcznych często kierują się w życiu podobnymi wartościami i przekonaniami, mają też analogiczne priorytety. Przekłada się to na ich stosunek do pracy, kompetencje zawodowe czy oczekiwania wobec pracodawców. Nasze badania przynoszą wiele ciekawych wniosków na temat postaw "zetek" jako pracowników, co może stanowić podpowiedź dla firm, w jaki sposób zarządzać kapitałem ludzkim oraz kogo i jak rekrutować - mówi prof. Michał Kaczmarczyk, kierownik badań "Pokolenie Z na rynku pracy". - Zrealizowaliśmy badania nie tylko ilościowe, ale uzupełnione dziesiątkami indywidualnych wywiadów pogłębionych i wywiadów fokusowych. Interesowało nas opisanie postaw społecznych, systemów wartości i priorytetów, którymi kierują się reprezentanci generacji Z w relacjach z pracodawcą. Niektóre wnioski z badań są mocno zaskakujące. W potocznym przekonaniu "zetki" to osoby nierozstające się z telefonem, żyjące w świecie wirtualnym, zainteresowane przede wszystkim rozrywką na ekranie smartfona, mające kłopot z budowaniem realnych relacji, także w miejscu pracy. Badania zadają kłam wielu podobnym stereotypom, ukazując generację Z jako pokolenie silnie ukierunkowane na wartości, gotowe do poświęceń w imię "wyższych celów", kreatywne, wykazujące potrzebę zmieniania świata, w tym także przedsiębiorstw czy instytucji, w których "zetki" pracują - dodaje Michał Kaczmarczyk.

 

Twórcy badania "Pokolenie Z na rynku pracy" zapewniają, że jego wyniki mają nie tylko walor naukowy, ale przede wszystkim praktyczny. Stanowią bowiem realną podpowiedź dla pracodawców, jak skutecznie zarządzać młodymi pracownikami, w jaki sposób budować z nimi relacje, okazywać wsparcie mentalne i dawać regularny feedback w postaci pochwał "Lubię to" oraz jak wykorzystać ich potencjał, talenty i kompetencje, by skutecznie osiągać cele: biznesowe, kulturowe czy społeczne.   

 

Raport z badań znajduje się pod linkiem: TUTAJ

 

Dodatkowe informacje i kontakt dla mediów:

prof. Michał Kaczmarczyk, Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości Wyższej Szkoły Humanitas,

kom. 605-301-168,
email: rektor@humanitas.edu.pl