Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

09/05/2025

Na pograniczu nauk: Alternatywne ścieżki pedagogiki w Akademii Humanitas

W dniu 8 maja 2025 roku w Akademii Humanitas w Sosnowcu odbyła się Ogólnopolska konferencja naukowa „Na pograniczu nauk. Pedagogika i oświata wobec alternatyw”. Wydarzenie zgromadziło wybitnych przedstawicieli środowisk naukowych, nauczycieli-praktyków oraz pasjonatów edukacji poszukujących nowych form i znaczeń pedagogiki w dobie dynamicznych przemian społecznych. 

Konferencja stała się przestrzenią wyjątkowego dialogu – spotkania teorii z praktyką, refleksji akademickiej z doświadczeniem codziennej pracy edukacyjnej, otwartości na alternatywne rozwiązania i wspólnego namysłu nad przyszłością oświaty. Podczas wystąpień poruszano kluczowe kwestie związane z interdyscyplinarnym, transdyscyplinarnym, a nawet holistycznym i mistycznym wymiarem pedagogiki, zwłaszcza w kontekście edukacji alternatywnej.

W podsumowaniu konferencji głos zabrali m.in. ks. prof. dr hab. Marian Nowak oraz dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ, którzy – z właściwą sobie refleksyjnością – wyrazili głęboką wdzięczność za możliwość uczestnictwa w wydarzeniu, które odnowiło wiarę w sens i siłę pedagogiki humanistycznej. Podkreślili, że potencjał Akademii Humanitas – jako miejsca, w którym nie tylko głosi się wartości, ale realnie je urzeczywistnia – tkwi w autentycznym zaangażowaniu ludzi nauki i praktyki, w ich pasji.

Nie sposób nie przywołać słów ks. prof. dr hab. Mariana Nowaka, który – nawiązując do dziedzictwa Bogdana Suchodolskiego i Czesława Kupisiewicza – przypomniał, że edukacja humanistyczna to nie tylko teoria, ale głęboko etyczna praktyka kształtowania człowieczeństwa. Jak zauważył, „ogień zapala się od ognia” – a to właśnie takie konferencje stają się przestrzenią wzajemnego zapłonu idei, wartości i motywacji do działania. Praktycy, którzy zaprezentowali swoje działania udowodnili, że alternatywne formy nauczania mogą być głęboko skuteczne, inspirujące i osadzone w rzeczywistych potrzebach uczniów. 

Ta konferencja była czymś więcej niż tylko naukowym wydarzeniem. Była świadectwem tego, że Akademia Humanitas ma w sobie potencjał – nie tylko intelektualny, ale przede wszystkim ludzki i duchowy. To przestrzeń, w której można mówić o człowieku w sposób integralny: z uwzględnieniem jego godności, sprawczości, emocji, relacji i rozwoju. To miejsce, które inspiruje do myślenia i działania – z sercem i odpowiedzialnością.”

Wśród zaproponowanych tematów przyszłych konferencji pojawiły się m.in. zagadnienia takie jak:
„Podmiotowość w wychowaniu” czy „Adaptacja – socjalizacja – wychowanie” – motywy ważne nie tylko w ujęciu dydaktycznym, ale również w perspektywie aksjologicznej i humanistycznej. Zgodnie z ideami prof. Suchodolskiego i prof. Kupisiewicza, konferencja przypomniała, że człowiek jako jednostka niepowtarzalna powinien pozostawać w centrum każdej koncepcji edukacyjnej, a wychowanie to proces nie tyle dostosowywania, ile wzmacniania podmiotowości i budzenia wewnętrznego światła. 

Na zakończenie w imieniu całego zespołu organizacyjnego dr hab. Bożena Marzec, prof. AH – Dyrektor Instytutu Pedagogiki Akademii Humanitas – wyraziła najserdeczniejsze podziękowania wszystkim uczestnikom, prelegentom, panelistom i gościom, a także pracownikom Akademii Humanitas za ich obecność, zaangażowanie i współtworzenie tej niezwykłej atmosfery. Szczególne słowa wdzięczności skierowała do Władz Uczelni, których wsparcie, otwartość na inicjatywy naukowe i wrażliwość na potrzeby środowiska pedagogicznego umożliwiły realizację tego wydarzenia na najwyższym poziomie merytorycznym i organizacyjnym. 

Raz jeszcze: dziękujemy. Wszystkim uczestnikom tej niezwykłej konferencji składamy wyrazy wdzięczności za to, że razem z nami tworzyliście wydarzenie, które poruszyło serca i umysły, zostawiło ślad w naszej wspólnej przestrzeni akademickiej i pedagogicznej, i zainspirowało do dalszych poszukiwań oraz współdziałania.

Do zobaczenia na kolejnych spotkaniach w Akademii Humanitas – uczelni, która, zgodnie ze swoją nazwą, inspiruje humanistycznie.