Biblioteka Wyższej Szkoły Humanitas
oraz
Oficyna Wydawnicza "Humanitas"
zapraszają na
II Ogólnopolski Kongres Biblioteczno-Wydawniczy
Termin: 4 czerwca 2018 r.
Miejsce: Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu
Ogólnopolski Kongres Biblioteczno-Wydawniczy to inicjatywa, której głównym celem jest integracja środowiska Bibliotekarzy i Wydawców. Tegoroczna edycja będzie wydarzeniem jednodniowym podzielonym na dwa panele tematyczne, z czego pierwszy z nich skupiać się będzie na zagadnieniach związanych z pracą bibliotek, drugi dotyczyć będzie szeroko rozumianej działalności wydawniczej. Bibliotekarze będą mieli okazję zapoznać się z nowymi metodami pracy z różnymi grupami użytkowników i nowoczesnymi narzędziami, które w tej pracy można wykorzystać, jak również dowiedzą się gdzie, z kim i w jakim zakresie można i warto współpracować, zarówno w zakresie poszerzenia oferty biblioteki, jak i podniesienia swoich kwalifikacji, zdobycia nowej wiedzy i umiejętności. Z kolei Wydawcom postaramy się przede wszystkim przybliżyć kwestie związane z różnymi formami i kanałami dystrybucji publikacji, w tym zarówno ich sprzedaży, jak i nieodpłatnego udostępniania w ramach polityki otwartego dostępu.
Udział w Kongresie jest bezpłatny. Zgłoszenia przyjmowane są do dnia 25-go maja 2018 r. za pośrednictwem Formularza on-line >>
Podobnie jak w roku ubiegłym, w ramach Kongresu zorganizowane zostaną Zagłębiowskie Mini Targi Książki, w związku z czym wszystkim wydawnictwom i księgarniom oferujemy wystawienie swojego stoiska w holu Wyższej Szkoły Humanitas i dołączenie swoich gadżetów, ulotek i katalogów reklamowych do materiałów konferencyjnych dla uczestników Kongresu oraz zamieszczenie logo na stronie wydarzenia.
Cena za stoisko:
1 dzień – 120,00 zł netto (147,60 zł brutto)
Liczba stoisk ograniczona!
Relacja z I-go Ogólnopolskiego Kongresu Biblioteczno-Wydawniczego >>
Kontakt:
tel.: 32 363-12-19
e-mail: biblioteka@humanitas.edu.pl lub dystrybucja@humanitas.edu.pl
Program Kongresu 9:00-9:30 Rejestracja Uczestników 9:30-9:45 Otwarcie Kongresu Panel I 9:45-10:00 10:00-10:20 10:20-10:40 10:40-11:00 11:00-12:00 12:00-12:30 Przerwa kawowa Panel II 12:30-12:50 12:50-13:10 13:10-13:40 13:40-14:10 14:10-14:30 14:30-14:55 14:55-15:00 Podsumowanie i zakończenie Prelegenci i tematyka wystąpień Biblioteka Superbohaterów - kilka słów o niestandardowych formach działalności i promocji Biblioteki Wyższej Szkoły Humanitas Małgorzata Caban – Dyrektor Biblioteki i Oficyny Wydawniczej „Humanitas”. Inicjatorka Ogólnopolskiego Kongresu Biblioteczno-Wydawniczego. Miłośniczka nowoczesnych technologii i wyszukiwania informacji. Jej specyficzny obszar zainteresowań to naukowa informacja wojskowa. A na co dzień szalona mama energicznego trzylatka. Streszczenie: Biblioteka Wyższej Szkoły Humanitas jest biblioteką naukową… ale bardzo niestandardową. Jej pracownicy podejmują się wielu różnorakich zadań, zdecydowanie odbiegających od podstawowej działalności biblioteki akademickiej, których celem jest nawiązanie partnerskich relacji ze społecznością lokalną, jak również promocja Biblioteki i Wyższej Szkoły Humanitas. Dyrektor Biblioteki WSH opowie o spotkaniach z dziećmi i seniorami, o prelekcjach dla więźniów, a także o kulisach tworzenia komiksu bibliotecznego i filmu promocyjnego, tym samych zachęcając innych bibliotekarzy do podejmowania się podobnych wyzwań. WolneLektury.pl – krótki przewodnik po bibliotece Paulina Choromańska - koordynatorka biblioteki Wolne Lektury i jej redaktorka techniczna, koordynatorka wolontariatu i programu praktyk w fundacji Nowoczesna Polska. Z Wolnymi Lekturami związana od sześciu lat. Prywatnie miłośniczka książek i amerykańskich seriali. Najchętniej spędzałaby czas na Mazurach. Streszczenie: "Co to są Wolne Lektury?", "Dlaczego nie ma na Wolnych Lekturach «Szatana z siódmej klasy»?", "Czy mogę wydrukować książkę i rozdać uczniom podczas lekcji?", "Czy mogę odtworzyć audioobok na lekcji?", "Czy mogę PDFksiążki z Wolnych Lektur zamieścić na stronie naszej biblioteki?" - na te i inne pytania odpowiedzi udzieli Paulina Choromańska z fundacji Nowoczesna Polska. W ramach wystąpienia zostanie przedstawionakrótka historia Wolnych Lektur, zasoby udostępniane w bibliotece, zasadach na jakich są one udostępniane oraz zasady korzystania z nich. Wolontariat europejski jako forma pracy z użytkownikami biblioteki – dobre praktyki Małgorzata Kocek - starszy kustosz Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Teodora Haneczka w Piekarach Śląskich, kierownik Biblioteki Centralnej, laureatka Nagrody Śląskiego Środowiska Bibliotekarskiego im. Józefa Lompy – za osiągnięcia w promocji czytelnictwa oraz realizację twórczych pomysłów w pracy bibliotecznej. Joanna Ryplewicz - starszy kustosz, pracownik Czytelni Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich, gdzie oprócz obsługi czytelnika zajmuje się organizacją działalności kulturalno-edukacyjnej. Instruktor kursów komputerowych, członek zespołu realizującego projekty edukacyjne w obszarze nowych technologii. Aktywnie wspiera projekty wolontariatu europejskiego. Streszczenie: Przedstawiona zostanie idea wolontariatu europejskiego, który wchodzi w skład programu Unii Europejskiej – Erasmus+. Tematyka wystąpienia obejmuje omówienie warunków, jakie trzeba spełnić, by gościć u siebie wolontariuszy EVS. Na przykładzie pięcioletniego doświadczenia w realizowaniu projektów EVS zaprezentowanie zostaną formy pracy wolontariuszy europejskich z użytkownikami biblioteki. Dlaczego w zespole biblioteki warto mieć grafika? Łukasz Żywulski - pochodzi z Ełku, od 2016 roku mieszka w Bytomiu. Jest absolwentem historii i bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W zawodzie bibliotekarza pracuje od 2008 roku, aktualnie jako instruktor w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich i specjalista do spraw graficznych Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Piaseczno. Od 2013 r. prowadzi na facebooku fanpage "Plakatowo/grafika w bibliotece", na którym prezentuje projekty graficzne materiałów promocyjnych, a także przekonuje, że estetycznie i z pomysłem oznakowane wnętrza znacząco wpływają na wizerunek biblioteki i postrzeganie jej przez użytkowników. W pracy bibliotekarza stara się być wielozadaniowy, ceni sobie rozwój i dobry kontakt ze współpracownikami oraz lokalną społecznością. Interesuje się historią regionu, w którym mieszka. W wolnych chwilach pasjonuje się piłką ręczną i muzyką rockową. Streszczenie: Biblioteki poszukują coraz to nowych sposobów dotarcia do swoich odbiorców. Nie da się tego dokonać bez atrakcyjnej formy przekazu informacji, dlatego w swoim zespole warto mieć bibliotekarza specjalizującego się w projektowaniu graficznym. Z kilkuletniego już doświadczenia wynika, że w trakcie roku pracy w bibliotece generuję i modyfikuję około 1700 różnego rodzaju plików graficznych służących promocji i budowaniu wizerunku instytucji, a to przecież tylko część moich codziennych obowiązków. W trakcie wystąpienia postaram się udowodnić, że twórcza pasja w połączeniu z wrażliwością estetyczną, przy jednoczesnym braku kierunkowego wykształcenia artystycznego i specjalnego talentu plastycznego, może przynieść wymierne korzyści zarówno dla bibliotek, jak i ich użytkowników. A wszystko to przy wykorzystaniu profesjonalnych programów graficznych, internetowych zasobów i głowy pełnej pomysłów. Gra w czytanie na smartfonie. Praktyczne zastosowanie idei PokemonGo w promocji czytelnictwa na przykładzie promocji MOCK: Ludzkie zoo. Bibliotekarz tworzy gry mobilne – case study Księgarnia przyszłości. Trendy – praktyka – wdrożenia. Innowacje w rozwoju księgarń niezależnych w Polsce i na świecie Marcin Skrabka – prawnik, twórca i właściciel goodbooks.pl oraz mobilnegrymiejskie.pl, niezależny analityk i konsultant rynku wydawniczego i edukacyjnego. Członek stowarzyszenia EURead. Przez wiele lat pracował jako wydawca literatury prawniczej oraz pięknej. Kierował Specjalnością Edytorsko-Wydawniczą w Instytucie Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych UWr. Pomysłodawca i współtwórca portali www.czeskieklimaty.pl czy też www.prawosocjalne.pl. W latach 2012-2014 współtworzył wydawnictwo Książkowe Klimaty. Gra w czytanie na smartfonie... Bibliotekarze i badacze dowiedzą się między innymi: Księgarnia przyszłości... Rola i zadania wydawniczej organizacji zbiorowego zarządzania po implementacji dyrektywy o zbiorowym zarządzaniu (2014/26/UE) do polskiego prawa Aleksandra Burba – radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji (2008) i Wydziału Polonistyki (2010) Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Prawa Własności Intelektualnej WPiA Uniwersytetu Warszawskiego (2013), od roku 2012 pracuje jako prawnik, od 2016 – jako radca prawny, w Stowarzyszeniu Autorów i Wydawców Copyright Polska, organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi reprezentującej autorów i wydawców, związana z branżą wydawniczą również jako redaktor, doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, prowadzi zajęcia dla studentów z zakresu prawa autorskiego i prasowego. Jędrzej Maciejewski, LL.M. – ekonomista i prawnik, od 2011 r. pracuje jako specjalista ds. finansowych i prawnych w Stowarzyszeniu Autorów i Wydawców Copyright Polska, organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi reprezentującej wydawców; absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego (2006), Uniwersytetu w Heidelbergu (2009), Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (2011) oraz Podyplomowego Studium Prawa Własności Intelektualnej WPiA UJ (2013); doktorant na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Streszczenie: 10 maja br. Sejm uchwalił ustawę o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, która implementuje do prawa polskiego europejską dyrektywę 2014/26/UE o zbiorowym zarządzaniu. Po wejściu nowej ustawy w życie konstrukcyjnej zmianie ulegnie system zbiorowego zarządzania w Polsce. Stowarzyszenie Autorów i Wydawców COPYTIGHT POLSKA, jako organizacja zbiorowego zarządzania działająca na rzecz autorów i wydawców, pragnie przybliżyć wynikające z ustawy zmiany i wskazać, jak one wpłyną na świadczenie przez OZZ usług na rzecz rynku wydawniczego w Polsce. IBUK Libra - nowoczesna biblioteka w kieszeni Anna Radoszewska – z wykształcenia matematyk, od piętnastu lat związana z Wydawnictwem Naukowym PWN, gdzie zajmowała różne stanowiska w działach redakcji, marketingu i sprzedaży. W ostatnich latach odpowiedzialna za sprzedaż i promocję publikacji elektronicznych w systemie czytelni on-line IBUK Libra. Wolny czas spędza aktywnie i w otoczeniu najbliższych, lubi podróże i wycieczki rowerowe, zimą obowiązkowo narty. Streszczenie: Pojawienie się elektronicznych książek oraz ich błyskawiczna popularyzacja w ostatnich kilku latach nie pozostała bez wpływu na biblioteki, zarówno akademickie, jak i publiczne. Powoli dokonuje się transformacja funkcji bibliotek i form ich realizacji, jako instytucji mających na celu archiwizację i udostępnianie zapisanych wytworów ludzkiej kultury. Organizacja wolnego dostępu Dominik Kowalski – kieruje Pracownią Digitalizacji Biblioteki – Fonoteki – Fototeki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Prowadzi projekty digitalizycyjne w wielu miejscach: Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, Biblioteka Jasnej Góry, Biblioteka WTM, Biblioteka Polska w Paryżu. Streszczenie: „Chopin w otwartym dostępie” to realizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina projekt w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Jego celem jest zdigitalizowanie i umieszczenie w otwartych repozytoriach internetowych całości spuścizny i dziedzictwa chopinowskiego. Jest to projekt o wielkiej wadze dla polskiej muzyki i polskiej kultury oraz przedsięwzięcie unikalne na skalę światową. W referacie zostaną omówione zadania Biblioteki-Fonoteki-Fototeki NIFC przy realizacji tego projektu ze szczególnym naciskiem na kwestie organizacyjne i techniczne. Wykorzystanie Web of Science, baz i narzędzi do gromadzenia, zarządzania i zastosowania bibliografii oraz oceny dorobku naukowego. Indeksacja i kryteria wyboru źródeł do Web of Science Streszczenie: Komunikacja wizualna podstawą marketingu w branży wydawniczej Piotr Skorus - ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na wydziale grafiki Akademii Sztuk Pięknych w K-cach, przedsiębiorca, grafik i fotograf z ponad dziesięcioletnim stażem w branży. Współtwórca, dyrektor artystyczny i kreatywny agencji marketingowej GrupaTaka. Streszczenie: Od psychofizjologicznego mechanizmu postrzegania, poprzez zasady posługiwania się elementami przekazu wizualnego jak kolor, kompozycja, typografia i system identyfikacji wizualnej aż po kreację skutecznego komunikatu, spełniającego zaplanowane cele – czyli jak umiejętnie stosować komunikację wizualną w marketingu by skutecznie promować i budować rozpoznawalność wydawnictw. Informacje organizacyjne
Biblioteka Superbohaterów - kilka słów o niestandardowych formach działalności i promocji Biblioteki Wyższej Szkoły Humanitas
Małgorzata Caban – Dyrektor Biblioteki i Oficyny Wydawniczej "Humanitas"
WolneLektury.pl – krótki przewodnik po bibliotece
Paulina Choromańska - Koordynatorka biblioteki Wolne Lektury i jej redaktorka techniczna, koordynatorka wolontariatu i programu praktyk w fundacji Nowoczesna Polska
Wolontariat europejski jako forma pracy z użytkownikami biblioteki - dobre praktyki
Małgorzata Kocek - starszy kustosz Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Teodora Haneczka w Piekarach Śląskich, kierownik Biblioteki Centralnej
Joanna Ryplewicz - starszy kustosz, pracownik Czytelni Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich
Dlaczego w zespole biblioteki warto mieć grafika?
Łukasz Żywulski - Instruktor w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich i specjalista do spraw graficznych Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Piaseczno
Gra w czytanie na smartfonie. Praktyczne zastosowanie idei PokemonGo w promocji czytelnictwa na przykładzie promocji MOCK: Ludzkie zoo. Bibliotekarz tworzy gry mobilne - case study
Marcin Skrabka – prawnik, twórca i właściciel goodbooks.pl oraz mobilnegrymiejskie.pl, niezależny analityk i konsultant rynku wydawniczego i edukacyjnego. Członek stowarzyszenia EURead
IBUK Libra - nowoczesna biblioteka w kieszeni
Anna Radoszewska -Wydawnictwo Naukowe PWN, platforma IBUK Libra
Organizacja wolnego dostępu
Dominik Kowalski – Specjalista ds. digitalizacji, Biblioteka – Fonoteka – Fototeka Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina
Księgarnia przyszlości. Trendy - praktyka - wdrożenia. Innowacje w rozwoju księgarń niezależnych w Polsce i na świecie
Marcin Skrabka – prawnik, twórca i właściciel goodbooks.pl oraz mobilnegrymiejskie.pl, niezależny analityk i konsultant rynku wydawniczego i edukacyjnego. Członek stowarzyszenia EURead
Wykorzystanie Web of Science, baz i narzędzi do gromadzenia, zarządzania i zastosowania bibliografii oraz oceny dorobku naukowego. Indeksacja i kryteria wyboru źródeł do Web of Science
Marcin Kapczyński – Clarivate Analytics
Rola i zadania wydawniczej organizacji zbiorowego zarządzania po implementacji dyrektywy o zbiorowym zarządzaniu (2014/26/UE) do polskiego prawa
Aleksandra Burba – radca prawny w Stowarzyszeniu Autorów i Wydawców Copyright Polska
Jędrzej Maciejewski, LL.M. – specjalista ds. finansowych i prawnych w Stowarzyszeniu Autorów i Wydawców Copyright Polska
Komunikacja wizualna podstawą marketingu w branży wydawniczej
Piotr Skorus - Agencja Marketingowa GrupaTaka, Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy
Od wielu lat we pracuje z wydawcami i bibliotekami nad wdrażaniem innowacji w zakresie m.in. rozwoju publiczności, promocji czytelnictwa, marketingu oraz nowych technologii. Jest twórcą szeregu szkoleń i warsztatów dedykowanych kadrom bibliotek, wydawnictw, księgarni i instytucji kultury.
Obecnie wraz z fińskim Team Action Zone, twórcą oprogramowania Action Track, pracuje nad rozwiązaniami do tworzenia mobilnych gier miejskich, łączącymi świat analogowy z wirtualnym, wykorzystującymi gamifikację literatury pięknej na urządzeniach mobilnych jako środka zwiększającego zaangażowanie czytelników młodego pokolenia.
Streszczenie: Podczas wykładu słuchacze dowiedzą się jak Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu, we współpracy z Wydawnictwem ZNAK, stworzyła grę typu PokemonGo na podstawie prozy Marka Krajewskiego oraz jakie działania należy podjąć, żeby zrobić takie gry w swojej bibliotece lub miejscowości.
Streszczenie: Współczesne księgarstwo podlega nieustannym zmianom. Wpływ Internetu, mediów społecznościowych przy jednoczesnym spadku czytelnictwa zmusza księgarzy do poszukiwania nowych sposobów walki o klienta. Dotychczasowa koncepcja działania, zwłaszcza księgarni kameralnej ewoluuje m. in. w kierunku autorskiego centrum kulturalnego. Podczas seminarium przeanalizujemy wybrane zagraniczne i polskie przykłady innowacyjnych strategii księgarskich oraz pomysły na nieszablonowy handel książkami a także budowanie więzi z klientami.
Coraz więcej bibliotek udostępnia swoim czytelnikom beletrystykę, podręczniki akademickie, publikacje naukowe w wersji cyfrowej. Publikacje elektroniczne nie są więc tylko i wyłącznie rodzajem czytelniczego trendu, wykreowanym przez wydawców, ale skutkiem zachodzących w świecie zmian. Aby biblioteki, mogły wypełniać swoją rolę, muszą dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości.
Wydawnictwo Naukowe PWN, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom czytelników oraz rozwojowi technologicznemu, przygotowało platformę IBUK Libra, która oferuje dostęp do różnorodnej literatury w formie elektronicznej.
Marcin Kapczyński – Z wykształcenia jest psychologiem. Ukończył studia na wydziale Filozofii Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie. Jego głównym obszarem zainteresowań naukowych poza bibliometrią są metody badania różnic indywidualnych, inteligencji, stylów poznawczych, kompetencji imterpersonalnych. Zawodowo początkowo związany z konsultingiem działał świadcząc doradztwo klientom reprezentującym różne branże. W Thomson Reuters obecnie Clarivate Analytics od 2010. W swojej pracy zajmuje się głównie: przybliżaniem arkan bibliometrii, prowadzeniem szkoleń oraz świadczeniem wsparcia użytkownikom zasobów udostepnianych w ramach Wirtualnej Bibloteki Nauki. Jako gość wielu wydarzeń i konferencji naukowych ma sposobność współuczestniczyć w procesach związanych z kształtowaniem się obrazu nauki polskiej, jak i doświadczać wielu wyzwań stojących przed środowiskiem.
Doktorant wydziału zarządzania na Uniwersytecie Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy, specjalizuje się w zarządzaniu komunikacją wizualną. Autor kilkunastu publikacji i artykułów. Współpracował z wieloma znanymi markami jak PKP Cargo, Tauron, Gerlach, NGK Ceramics Polska, TVP i wieloma innymi.
Sponsor wydarzenia:
Partner merytoryczny:
Patronat medialny: