Tematyka wydarzenia
Każdego roku nastolatki w Polsce coraz więcej korzystają z Internetu, używają go w celu komunikacji z rodziną i znajomymi, przeglądania wiadomości oraz zagospodarowaniu czasu wolnego. Dodatkowo w 2020 roku ze względu na konieczność nauki zdalnej liczba godzin spędzanych przed monitorem jeszcze się zwiększyła. Internet stał się nie tylko narzędziem rozrywki, ale także jedyną możliwością realizacji obowiązków szkolnych oraz kontaktu z nauczycielami i innymi uczniami. Uczniowie za pośrednictwem Internetu uczestniczyli w lekcjach, poszerzali swoją wiedzę, tworzyli prezentacje, uczestniczyli w webinarach oraz kursach e-lerningowych. Wg badania „Nastolatki 3.0” przeprowadzonego przez NASK w 2021 roku nastolatki w sieci w czasie wolnym spędzały blisko 5 godzin na dobę, a nauka zdalna pochłaniała 7 godzin i 41 minut dziennie. Badanie wykazało, że młodzież najczęściej korzystała z serwisu YouTube (87,8 proc.) oraz portalu Facebook (86,8 proc.). W sieci sukcesywnie pojawia się coraz więcej kanałów i profili, które mają za zadanie nie tylko dostarczać rozrywki, ale przede wszystkim edukować i przekazywać wiedzę w sposób atrakcyjny i ciekawy dla młodego człowieka. Projekt polega na zorganizowaniu jednodniowego wydarzenia skierowanego do uczniów szkół średnich oraz nauczycieli, którego celem będzie popularyzacja nauki wśród młodych osób oraz ukazania edukacyjnej i przydatnej strony Internetu. W wydarzeniu wezmą udział popularni twórcy internetowi, którzy dzięki swoim zasięgom i ilości obserwatorów przekazują wiedzę naukową w sposób przystępny i ciekawy dla młodych osób.
Program wydarzenia
9:30–9:45 – Powitanie i wprowadzenie
9:45–10:15 Marcin Włoch
"Historia by Włoch" planowanie vs. realizacja 0:1
10:15–10:45 – emce□ (Huyen i Marcin)
Jak opowieści mogą pomóc w popularyzowaniu nauki?
10:45–11:15 – Paulina Mikuła
Poprawność językowa –– nuuuuda… Czy na pewno?
11:15–11:45 – Krzysztof Chojecki
Jak pokochałem pi. Droga spod klatki do YouTube
11:45-12:00 Przerwa
12:00–12:30 – Łukasz Lamża
Organy z drukarki 3D, mięso in vitro: biotechnologia XXI wieku
12:30–13:00 – Dariusz Martynowicz
Od Canvy do sztucznej inteligencji - jak wykorzystać nowe technologie w edukacji?
13:00–13:30 – Pan Belfer (Dawid Łasiński)
Homo sapiens w dobie Internetu, czyli o tym, czy da się podłączyć mózg do sieci?
13:30–14:00 Debata „Nauka online vs. Nauka offline”
Prelegenci
Huyen i Marcin tworzą jeden z największych kanałów popularnonaukowych na Youtube o nazwie emce□, w którym różne zagadnienia tłumaczą prosto i przystępnie. Często posługują się animacjami i rysunkami, żeby bardziej obrazowo przedstawić dany temat. W swoich filmach odpowiadają na pytania, które mają za zadanie zaspokoić i pobudzić ciekawość, np. "Dlaczego słyszymy swój głos inaczej, niż słyszą go inni?", ale również na takie, które zwiększają świadomość ważnych problemów, np. o depresji lub jak zachowywać się w sytuacjach zagrożenia życia: pożaru, wybuchu gazu, zawalenia się budynku.
Za twórczość na swoim kanale otrzymali liczne nagrody, m.in. : Grand Video Awards w kategorii popularnonaukowe, publicystyka, wideorozmowa. Nagrodzeni zostali również #Hasztagami Roku w kategorii #TwórcaWideo 2018 oraz Pop Science Śląskiego Festiwalu Nauki Katowice 2021.
Absolwentka filologii polskiej na UW, vlogerka, dziennikarka językowa, konferansjerka. Od 10 lat prowadzi językowy kanał w serwisie YouTube pt. „Mówiąc Inaczej”, który jest najpopularniejszym w Polsce vlogiem o tej tematyce. W latach 2012-2015 pełniła funkcję managerki youtuberów, pracując w sieciach partnerskich zrzeszających twórców internetowych. W kwietniu 2016 roku ukazała się jej pierwsza książka poświęcona zagadnieniom językowym pod tytułem „Mówiąc Inaczej”. Jesienią 2020 wydała „LiteraTOURę”, czyli zbiór 150 felietonów na temat polskich książek.
Nauczyciel Roku 2021. Polonista, edukator, trener. Trzykrotnie wpisany na prestiżową listę 100 Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych za szczególny wkład w podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli. Dyrektor Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli Centrum Edukacji i Rozwoju Progresownia i twórca grupy na Facebooku PROGRESOWNIA. Fascynat kreatywności i nowoczesnych technologii. Microsoft Innovative Education Expert, Ambasador Wakelet, Nearpod Advanced Educator. Członek grupy Superbelfrzy RP w latach 2014-2022. Wyróżniony w konkursie im. I. Sendlerowej “Za naprawianie świata”. Człowiek Roku “Gazety Krakowskiej” za ciekawe rozwiązania edukacji zdalnej, rozsądną i kreatywną przemianę edukacji tablicowej w online'ową.
Pomysłodawca i współtwórca darmowego projektu edukacyjnego Pi-stacja Matematyka (www.pistacja.tv), dla którego stworzył ponad 500 filmów z matematyki. Nauczyciel matematyki i menedżer ds. edukacji w Szkole Otwartej w Warszawie. Szkoli nauczycieli z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji, odwróconej lekcji i nauczania zdalnego. Twórca filmów edukacyjnych z matematyki w Korki.tv – programie edukacyjnym w telewizji METRO na czas pandemii dedykowanym uczniom i uczennicom szkół średnich. Laureat listy 100 roku 2020, która wyróżnia osoby szczególnie przyczyniające się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce.
Łukasz Lamża jest dziennikarzem naukowym, członkiem redakcji "Tygodnika Powszechnego". Jest też filozofem nauki, zatrudnionym w Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych (Uniwersytet Jagielloński). Autor książek, m.in. "Światy równoległe" (2020), "Połącz kropki" (2021) i "Trudno powiedzieć" (2022). Prowadzi cotygodniowy przegląd prasy naukowej "Czytamy Naturę" (YouTube).
Nauczyciel historii oraz youtuber. W zawodzie pracuje 13 lat, a w sieci jest obecny od 3 lat jako „Historia by Włoch”. Skończył Uniwersytet Śląski w 2010 roku i od razu rozpoczął pracę w szkolnictwie. Na YouTubie jako twórca pojawił się w marcu 2020 roku i od razu zdobył grono odbiorców, które systematycznie się poszerza. Na jego kanale można odnaleźć nagrane wszystkie tematy z historii od klasy piątej szkoły podstawowej, aż po czwartą LO! Poza tym na kanale znajdują się omówienia tematów z przedmiotu Historia i teraźniejszość oraz specjalne serie dla maturzystów! Kanał „Historia by Włoch” jest idealnym rozwiązaniem nie tylko dla wspomnianych maturzystów, ale i dla osób, które chcą historię w szkole po prostu „zaliczyć” ;)
Dawid Łasiński - dyplomowany nauczyciel chemii w Zespole Szkół im gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie. Twórca postaci/marki osobistej Pana Belfra – nauczyciela z Internetów. Laureat nagród: POP Science 2022, Twórca Roku 2021, Digital Shaper 2020 i finalista konkursu Nauczyciel Roku 2019. Twórca autorskich kursów i szkoleń związanych z nowoczesnymi technologiami i budowaniem marki osobistej.
Formularz rejestracyjny