Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Myślenie wizualne w edukacji

O warsztatach

O myśleniu wizualnym

Myślenie wizualne jest narzędziem poprawiającym komunikację, pobudzającym kreatywność, ułatwiającym zapamiętywanie. To metoda wspierająca naukę i proces uczenia się, pomagająca skutecznie organizować swoje myśli opierając się na łączeniu w procesie komunikacji słów i obrazów. Obraz jest jednym z podstawowych nośników treści. Jego funkcjonowanie w kulturze powoduje gromadzenie zasobów informacji zwizualizowanej. Podczas, gdy ograniczenia ludzkiego umysłu wymuszają upraszczanie zjawisk złożonych, odpowiednio zwizualizowane informacje pomagają w ich analizie, zrozumieniu i zapamiętaniu.

Ponieważ pozyskiwanie treści z komunikatów obrazowych następuje w drodze ich analizy i interpretacji, proces ich kodowania i dekodowania, wymaga od odbiorcy posiadania odpowiedniego zestawu umiejętności. Dlatego rodzi się potrzeba kształtowania kompetencji wizualnych poprzez nauczanie alfabetu wizualnego.

W trakcie warsztatu „Myślenie wizualne” uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę w zakresie stosowania technik myślenia wizualnego w edukacji. Poznają narzędzia i ćwiczenia pozwalające na to by lekcje stały się ciekawsze, pobudzające wśród uczniów zaangażowanie oraz samodzielność w opanowaniu wiadomości.

Uczestnicy poznają metody pozwalające dzieciom i młodzieży skutecznie przyswajać wiedzę łączyć ze sobą informacje, przekazywać skomplikowane treści w sposób łatwy i przejrzysty, wspomagać proces przyswajania wiedzy lepiej niż w przypadku tradycyjnych notatek linearnych

Cel warsztatów

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z myśleniem wizualnym. Uczestnicy dowiedzą się, dlaczego myślenie wizualne działa, poznają fundamenty SKETCHNOTINGU – tworzenia prezentacji rysunkowych. Zainspirują się do stosowania technik myślenia wizualnego w procesie nauki i przekazywania informacji/wiedzy.

Cele operacyjne:

  • zapoznanie z technikami i metodami myślenia wizualnego,
  • zapoznanie uczestników z „alfabetem myślenia wizualnego” oraz stymulowanie możliwości uczestników w tym zakresie,
  • nabycie umiejętności prostego rysunku, oraz tworzenia atrakcyjnych prezentacji rysunkowych,
  • nabycie umiejętności przedstawiania emocji, stanów i zjawisk za pomocą ludzi,
  • kształtowanie umiejętności wdrażania do stosowania technik myślenia wizualnego w procesie przyswajania i przekazywania informacji,
  • odkrycie własnych możliwości twórczych.

Korzyści

Po szkoleniu uczestnik:

  • rozumie, dlaczego myślenie wizualne działa,
  • umie zastosować rysunek i techniki myślenia wizualnego do projektowania poszczególnych etapów i obszarów swojego wystąpienia, treści przekazywanej wiedzy,
  • zwiększy atrakcyjność lekcji oraz pobudzi zaangażowanie uczniów,
  • dysponuje własnym bankiem ikon,
  • zwiększy swoją kreatywność,
  • potrafi za pomocą rysunku przekazać ruch, emocje, schematy oraz perspektywę,
  • używa nowych narzędzi i technik przekazywania informacji i wiedzy,
  • wie jak tworzyć prezentacje rysunkowe: zaskakujące, oryginalne, a zarazem odpowiednie i sensowne dla przedstawianego tematu.

Metodyka/Struktura Dydaktyczna

Pracujemy zgodnie z metodologią uczenia osób dorosłych. Warsztaty są w 90% praktyczne. Uzupełnia je krótki mini-wykład dotyczący części teoretycznej, podstawowych technik i metod oraz narzędzi myślenia wizualnego

  • mini wykład wstęp teoretyczny
  • warsztaty pracy " learning by doing "

Program

Blok wstępny

  • powitanie
  • przedstawienie celu i programu szkolenia
  • ustalenie kontraktu / zasady panujące podczas szkolenia/
  • prezentacje prowadzących
  • runda – przedstawienie się uczestników

Myślenie wizualne. Czym jest? Jak działa? Jakie daje korzyści?

  • mechanizmy odpowiedzialne za zrozumienie, co, kiedy i w jakiej formie najłatwiej przyswaja nasz umysł. Jak skutecznie selekcjonować i przetwarzać najważniejsze z informacji by stały się czytelne i trwale zapamiętane - teoria podwójnego kodowania Allana Paivio,
  • powody, dla których warto używać prostego rysunku i wizualizacji w procesie nauki
  • schemat myślenia wizualnego Dana Roama
  • praktyczne aspekty zastosowania myślenia wizualnego w edukacji dzieci i młodzieży

Tworzenie rysunków z 5 elementów/ warsztat pracy

  • w rysunku chodzi o przekazanie treści. Rysunek ma być symboliczny, praktyczny, prosty i zrozumiały, ponieważ rysowanie to kwestia sposobu a nie talentu.

Elementy wykorzystywane w prezentacjach rysunkowych, ich zastosowanie i rodzaje

  • punktatory, linie, struktury
  • łączniki, strzałki ramki, wstęgi, dymki, boxy tekstowe
  • dobór elementów do charakteru prezentacji rysunkowej.

Budowa banku ikon na podstawie standardów Bikablo®/ warsztat pracy

  • tworzenie bazy ikon najczęściej stosowanych w edukacji
  • lekcja kodowania - przedstawianie w postaci prostego rysunku pojęć abstrakcyjnych i metafor

Ludziki, grupy, emocje/ warsztat pracy

  • szybkie i kreatywne metody przedstawienia emocji stanów i zjawisk za pomocą ludzi

Kolory, cienie/ warsztat pracy

  • zarządzanie treścią za pomocą kolorów
  • metody osiągania głębi w rysunkach
  • cień i cieniowanie, po co je stosować
  • uwypuklanie przekazywanych treści za pomocą cieniowania

Podsumowanie i stworzenie własnej prezentacji rysunkowej. / Praca własna uczestników.

Sylwetka trenera

Absolwentka socjologii, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi. Dyplomowany trener biznesu, trener myślenia wizualnego, pasjonatka rozwoju osobistego. Specjalizuje się w treningach kreatywności, twórczego rozwiązywania problemów, prowadzi warsztaty z myślenia wizualnego. W pracy z ludźmi zaraża pasją, pozostawia przestrzeń, buduje zaufanie, towarzyszy w poszukiwaniu rozwiązań. Charakteryzuje ją kreatywność, energia, otwartość, ciekawość świata i ludzi. Uważa, że drogą do zmiany jest ryzykowanie, eksperymentowanie, łamanie zasad, dawanie sobie prawa do popełniania błędów.

Termin i cena

Czas trwania: 1 dzień - 5 godzin dydaktycznych

Termin realizacji: 15 grudnia 2016 r.

Odpłatność: 250 zł/osobę

Wypełnij formularz zgłoszenia online

W przypadku realizacji warsztatów w formule szkolenia zamkniętego (dla 10 – 20 osobowej grupy uczestników z jednej instytucji) założenia programowe, czas realizacji, termin i miejsce szkolenia oraz odpłatność ustalamy indywidualnie ze Zleceniodawcą.

Pobierz formularz zapytania dot. realizacji szkolenia zamkniętego