Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

15/03/2024

Dyrektor Liderem, który dba o dobrostan uczniów i nauczycieli

Dyrektor to Lider, Mentor i Opiekun – takimi słowami rozpoczęła się XI konferencja Dyrektor Liderem. Całemu wydarzeniu towarzyszyły słowa Andrzeja Pilipiuka "W życiu przydaje się mentor. Ktoś życzliwy, kto popchnie nas nawet leciutko, ale we właściwym kierunku". Wczorajsza konferencja dała nowy wymiar słowom w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych.  


-
Nasza rzeczywistość szkolna wymaga od liderów edukacyjnych nie tylko zarządzania, ale przede wszystkim bycia mentorem i wsparciem dla nauczycieli oraz uczniów. Dbając o uczniów, ich potrzeby – łatwo zapomnieć o swoich potrzebach, o odpoczynku. Dlatego tym bardziej potrzebne są konferencje takie jak ta, gdzie nauczymy się dbać też o siebie – przywitał przybyłych gości prorektor ds. organizacyjno-prawnych i polityki kadrowej dr Mariusz Lekston. 

W imieniu Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Akademii Humanitas, przybyłych przywitała dziekan Wydziału Nauk Stosowanych – Ewa Kraus: Stawiamy na kształcenie, na pomoc w rozwiązywaniu problemów z jakimi spotykacie się Państwo w swoich szkołach. Rozmawiamy o problemach na linii nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic ucznia. Tworzymy różne schematy i pomoce w radzeniu sobie w sytuacjach krytycznych. Teraz porozmawiamy i poznamy sposoby radzenia sobie ze stresem, przemęczeniem. I mam nadzieję, że razem zadbamy o nasz własny dobrostan. O nas samych. O naszą odporność psychiczną, która odgrywa kluczową rolę w byciu liderem 

Z kolei zastępca Prezydenta Miasta Sosnowca – Zbigniew Byszewskinie tylko wypominał swoją karierę, jako dyrektora szkoły, ale również podzielił się cennymi spostrzeżeniami dla przybyłych na konferencję koleżanek i kolegów – dyrektorów placówek edukacyjnych: Kochani, bycie dyrektorem to nie tylko wydawanie poleceń, pilnowanie porządku zapisanego w prawie, w statucie, ale również bycie człowiekiem. I jak każdy człowiek możemy popełnić błędy, możemy „zapomnieć się”. Jednak to co dla nas jest cenne to nasze zdrowie, nasza odporność psychiczna, która pozwala nam zapanować nad naszymi emocjami, kiedy mamy niejedną sytuację stresową. Oczywiście komunikacja z rodzicem to podstawa, ale w ramach tego co nam dozwolone i właściwe. Komunikacji nie możemy unikać, ale możemy się do niej przygotować. I możemy też zadbać o swój komfort psychiczny.

W ramach tegorocznej edycji, realizowanej w ramach Zagłębiowskiego Maratonu Nauki, eksperci i praktycy w branży edukacyjnej dzielili się wiedzą i doświadczeniami dotyczącymi kluczowych aspektów wspierającego lidera w edukacji. Centralnymi tematami konferencji są odporność psychiczna, dobrostan nauczycieli i uczniów, a także rola współpracy w procesie uczenia. 

Na początku zagościła Jej Wysokość Rezyliencja, czyli prelekcja Marzeny Grochowskiej z Neurony Do Roboty. Marzena Grochowska rzuciła światło na znaczenie budowania odporności psychicznej w pracy edukacyjnej. W środowisku, które codziennie stawia przed nauczycielami i uczniami nowe wyzwania, znajomość technik wzmacniania rezyliencji staje się nie tyle niezbędna, co pożądana.  

- Dbanie o siebie, o jakość snu, o spacery, o czas wolny dla siebie to nie nagroda dla nas a podstawy rezyliencji. Nasza odporność psychiczna jest tak silna, jak silne ma pokłady sprzyjające jej rozwojowi. Im one słabsze, tym my zaczynamy trwać w trybie przetrwania. A ten tryb jest wręcz framugą bez drzwi do wypalenia zawodowego – mówi Grochowska.  

Podobne tony przybrała prelekcja Moniki Szczepanik, Alchemia Dobrostanu, koncentrująca się na mindfulness i technikach dbałości o siebie, które są kluczowe w zarządzaniu stresem i promowaniu dobrostanu w szkolnej codzienności. Monika Szczepanik zwróciła uwagę na to, iż nie ma jednej recepty na dobrostan, ale możemy go „uwarzyć” niwelując w naszych menzurkach to co złe, poprzez zastąpienie dobrym, zgodnym z nami.   

Nie można również pominąć znaczenia współpracy w edukacji, co podkreśliła dr Karolina Skop w swoim wystąpieniu Dziecięca współpraca. Prelekcja ta uwydatniła, jak istotna jest praca zespołowa dla zaangażowania uczniów i efektywności uczenia się.  

- Ważne są angażujące zadania, ponieważ jeśli dziecko nie otrzyma czegoś ciekawego, angażującego do wykonania to wtedy szybko się nudzi, a i współpraca staje pod znakiem zapytania. Dzięki zaangażowaniu i wspólnemu celowi dzieci mają na siebie wpływ terapeutyczny i np. wspomagają swój rozwój w trakcie takich sesji terapeutycznych. Praca zespołowa to praca, która rozwija – dodaje Skop.  

Tegoroczna konferencja nie ograniczyła się jedynie do wykładów. Po części wykładowej w specjalnie przygotowanej sali z okularami VR uczestniczący w konferencji dyrektorzy mogli zrelaksować się w specjalnie przygotowanych ogrodach relaksacyjnych. Po przerwie uczestnicy spotkali się na debacie „Czy dobrostan ucznia to sprawa nauczycieli?, która pozwoliła na głębsze zrozumienie, jak szkoły mogą tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu psychicznemu i rozwojowi młodych osób. Do ekspertów debaty: dr Sabiny Skałki-Gawlik, dr Anny Piętoń, Sebastiana Korfela i Marcina Teodora Lazara skierowano wiele pytań, które pomagały rozwiać wątpliwości w edukacji. Głownie pytano o Szkołę w Chmurze, niebinarność uczniów i jak o tym rozmawiać.  

W tych dynamicznie zmieniających się czasach, konferencja „Dyrektor Liderem” stanowiła nie tylko źródło inspiracji, ale i praktycznej wiedzy o tym, jak można efektywnie odpowiadać na współczesne wyzwania w edukacji. Zachęcamy wszystkich liderów edukacyjnych, nauczycieli i osoby zaangażowane w rozwój szkolnictwa do udziału w przyszłych edycjach. 

Zagłębiowski Maraton Nauki to projekt Akademii Humanitas, który uzyskał dofinansowanie ze środków budżetu Państwa, przyznanych Akademii Humanitas przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu pn. Społeczna odpowiedzialność Nauki II. Nr umowy zawartej przez Akademię Humanitas z Ministerstwem Edukacji i Nauki: POPUL/SN/0064/2023/01.