Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

19/03/2024

Tydzień Pedagogiki – gdy teoria spotyka się z praktyką

Trzeci tydzień Zagłębiowskiego Maratonu Nauki poświęcony był tematom pedagogicznym. Ekspertki i eksperci z różnych obszarów podzielili się wiedzą i doświadczeniem, czym zainspirowali uczestników w najbardziej aktualnych tematach pedagogicznych. 

Fuzja teorii i praktyki, nowatorskie podejścia do edukacji oraz niezwykłe połączenie nauki z codziennością – wykłady trzeciego tygodnia zrewidowały nasze myślenie o nauczaniu i uczeniu się. Od refleksji na temat pedagogiki specjalnej, przez fascynujące eksperymenty z ciekłym azotem, po dynamiczne dyskusje o roli liderów w edukacji – ten tydzień był świętem dyrektorów, nauczycieli i pedagogów pragnących wiedzy i innowacji. 

Rozmowy i prelekcje 

Tydzień otwarła dr hab. Barbara Marcinkowska, prof. APS z wykładem Pedagogika specjalna – nauka i praktyka w służbie człowiekowi. W rozmowie zaprezentowała spojrzenie na pedagogikę specjalną, akcentując rolę Marii Grzegorzewskiej w jej rozwoju w Polsce. Uczestnicy mogli zobaczyć, jak pedagogika specjalna przyczynia się do społecznej zmiany i jak ważne jest odpowiednie przygotowanie pedagogów do wspierania osób z zróżnicowanymi potrzebami. 

W drugim dniu dr Joanna Miecznik-Warda podkreśliła wyzwania związane z różnicami w tempie pracy uczniów. Rozmowa z ekspertką była oparta na wynikach badań, w tym testach psychologicznych z Uniwersytetu Harvarda. Spotkanie to dostarczyło praktycznych wskazówek na temat efektywnego wspierania uczniów o różnym tempie uczenia. 

Ostatni dzień trzeciego tygodnia poświeciliśmy Płciowej rewolucji i rozmowie z dr n. hum. Agnieszką Walendzik-Ostrowską, która przedstawiła zmiany w rolach kobiet i mężczyzn na przestrzeni ostatnich 120 lat, a także ich wpływ na wychowanie. Wystąpienie to naświetliło wyzwania stojące przed edukatorami w kontekście tych przemian. 

Ludzka ręka kontra ciekły azot 

Nie zapomnieliśmy o najmłodszych uczestnikach Zagłębiowskiego Maratonu Nauki. Tym razem Michał Szydłowski, znany jako Pan Korek, wraz z ekipą Szalonych Naukowców, zaprosił na edukacyjne widowisko Brr, jak zimno, pokazując bezpieczne zastosowania ciekłego azotu. To fascynujące doświadczenie pozwoliło dzieciom poznać świat ekstremalnie niskich temperatur i ich praktycznego wykorzystania. Były wybuchy, dymy, morze kolorowych piłek, czyli to wszystko co dzieci lubią najbardziej. Dziękujemy za uczestnictwo szkołom podstawowym: 

- Szkoła Podstawowa nr 32 w Sosnowcu, 

- Szkoła Podstawowa nr 11 w Katowicach, 

- Szkoła Podstawowa nr 12 w Sosnowcu, 

- Szkoła Podstawowa Sportowa w Mysłowicach, 

- Szkoła Podstawowa nr 9 w Sosnowcu, 

- Szkoła Podstawowa nr 8 w Mikołowie. 

Dyrektor Liderem  

W ramach tygodnia pedagogicznego zorganizowaliśmy XI konferencję Dyrektor Liderem. Konferencja podkreśliła, że dyrektor to zarówno lider, mentor, jak i opiekun. Przybyłych przywitał dr Mariusz Lekston – prorektor ds. organizacyjno-prawnych i polityki kadrowej: Nasza rzeczywistość szkolna wymaga od liderów edukacyjnych nie tylko zarządzania, ale przede wszystkim bycia mentorem i wsparciem dla nauczycieli oraz uczniów. Dbając o uczniów, ich potrzeby – łatwo zapomnieć o swoich potrzebach, o odpoczynku. Dlatego tym bardziej potrzebne są konferencje takie jak ta, gdzie nauczymy się dbać też o siebie.   

W imieniu Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Akademii Humanitas, przybyłych przywitała dziekan Wydziału Nauk Stosowanych – Ewa Kraus: Stawiamy na kształcenie, na pomoc w rozwiązywaniu problemów z jakimi spotykacie się Państwo w swoich szkołach. Rozmawiamy o problemach na linii nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic ucznia. Tworzymy różne schematy i pomoce w radzeniu sobie w sytuacjach krytycznych. Teraz porozmawiamy i poznamy sposoby radzenia sobie ze stresem, przemęczeniem. I mam nadzieję, że razem zadbamy o nasz własny dobrostan. O nas samych. O naszą odporność psychiczną, która odgrywa kluczową rolę w byciu liderem.  

Prelekcje takie jak Jej Wysokość Rezyliencja Marzeny Grochowskiej czy Alchemia Dobrostanu Moniki Szczepanik, podkreślały znaczenie dbałości o siebie i mindfulness w pracy edukacyjnej. Ponadto, dr Karolina Skop w swoim wystąpieniu Dziecięca współpraca, podsumowała istotę pracy zespołowej dla zaangażowania i efektywności uczenia się, a także stosowanych terapii.  

Konferencja zakończyła się debatą Czy dobrostan ucznia to sprawa nauczycieli?, która pozwoliła uczestnikom na głębsze zrozumienie roli szkół w tworzeniu środowiska sprzyjającego zdrowiu psychicznemu i rozwojowi młodych osób. W debacie na pytania przybyłych odpowiadali specjaliści: 

- dr Sabina Skałka-Gawlik, 

- dr Anna Piętoń, 

- Sebastian Korfel 

- Marcin Teodor Lazar 

W tych dynamicznie zmieniających się czasach, konferencja „Dyrektor Liderem” stanowiła nie tylko źródło inspiracji, ale i praktycznej wiedzy o tym, jak można efektywnie odpowiadać na współczesne wyzwania w edukacji.  

Zagłębiowski Maraton Nauki jest platformą, na której praktycy i teoretycy mogą się spotkać, aby dzielić się wiedzą i doświadczeniem. Każdy wykład i prelekcja to krok naprzód w dążeniu do doskonałości w edukacji, a ten tydzień udowodniła, że prawdziwa zmiana w edukacji zaczyna się od współpracy, empatii i ciągłego dążenia do wiedzy. 

Zagłębiowski Maraton Nauki to projekt Akademii Humanitas, który uzyskał dofinansowanie ze środków budżetu Państwa, przyznanych Akademii Humanitas przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu pn. Społeczna odpowiedzialność Nauki II. Nr umowy zawartej przez Akademię Humanitas z Ministerstwem Edukacji i Nauki: POPUL/SN/0064/2023/01.