Za nami już piąty tydzień Zagłębiowskiego Maratonu Nauki, który połączyliśmy z obchodami Światowego Tygodnia Świadomości Autyzmu. Nasi goście i prelegenci starali się pokazać, czym jest autyzm jako spektrum, jak zdiagnozować autyzm. Poznaliśmy też historie osób z autyzmem.
Obchody Tygodnia Świadomości Autyzmu zaczęliśmy od debaty, na której poznaliśmy inspirujących samorzeczników - Natalkę i Pawła, ich rodziny oraz przyjaciół. Ich historie pokazały, że autyzm jest wielobarwny i pełen pasji. Paweł Garncorz – artysta malarz w swoich pracach skupia się ma malowaniu otaczających go budynków. – Maluje budynki, bo to mnie otacza. Lubię podróże, komunikację miejską i muszę to zawsze pokazać. W ten sposób szukam mojego miejsca w tym „dziwnym świecie”.
Prace Pawła możemy oglądać również w Muzeum Śląskim na wystawie twórców nieprofesjonalnych oraz w Galerii Szyb Wilson.
- Ja chodzę do liceum, a później maluję, śpiewam. Teraz dużo maluję na tablecie graficznym i bardzo to lubię. Lubię też liceum, bo mogę uczyć się więcej i zmieniamy też sale na różne przedmioty – mówiła Natalia Omirska w trakcie swojego panelu.
Dla Natalii świat nie ma ograniczeń, a wręcz przeciwnie. Naukę języka angielskiego zaczęła od filmów na portalu Youtube. Później zaczęła pisać w tym języku piosenki i samodzielnie remiksować muzykę. Dziś 16-latka chętnie występuje publicznie i dzieli się swoją sztuką.
W trakcie debaty podkreślono również rolę nowoczesnych technologii w terapii w tym VR oraz AR. – Takie podejście do terapii znacznie przyspiesza proces socjalizacji oraz nauki. Dla osób z autyzmem to bardzo często pierwsza możliwość nauki współfunkcjonowania z osobami neurotypowymi – wspomniał Jakub Wolny, oligofrenopedagog z Zespołeu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu.
W drugim dniu Tygodnia Autyzmu Izabela Taborska i Anna Dudek zaprosiły do poznania faktów i mitów o autyzmie, pokazując różnorodność zaburzeń neurorozwojowych oraz znaczenie wspierania osób w spektrum. Wspólna gra „Fakty i mity o autyzmie” pomogła w usystematyzowaniu wiedzy związanej ze spektrum.
Z kolei prelekcja Anny Dudek dla opiekunów i nauczycieli osób ze spektrum „Zrozumieć przyczyny sposobu funkcjonowania/zachowania osób w spektrum autyzmu” pozwoliła poznać metody współpracy z takimi osobami, zrozumieć ich zachowania i zaakceptować to, że są takimi samymi ludźmi jak osoby neurotypowe tylko czasem więcej czują.
Spotkanie z Beatą Pakułą dało możliwość bliższego poznania „złotego standardu” diagnozy autyzmu, z naciskiem na klasyfikację ICD-11 i jej wpływ na rozumienie autyzmu. Uczestnicy mieli szansę na interaktywne zgłębienie tematu, co pozwoliło na lepsze zrozumienie procesu diagnozy oraz potrzeb osób z autyzmem.
Tydzień Autyzmu przyciągnął uczniów szkół, którzy aktywnie uczestniczyli w wydarzeniach, zapewniając im szansę na edukację i zrozumienie spektrum autyzmu. Oto szkoły, które nas odwiedziły:
Szkoły Podstawowe
Szkoły Ponadpodstawowe
Ten Tydzień Zagłębiowskiego Maratonu Nauki był okazją do przełamania nadal istniejących stereotypów i pokazania, że różnorodność jest źródłem nieskończonych możliwości. Dzięki zaangażowaniu uczestników, prelegentów i organizatorów, udało się zbudować mosty porozumienia i wzajemnego wsparcia. Tego rodzaju inicjatywy są kluczowe dla promowania zrozumienia autyzmu w społeczeństwie.
W trakcie wykładów Tygodnia Autyzmu odwiedzający uczelnię mogli zobaczyć wystawę prac malarskich Pawła Garncorza i kolorowe rzeźby społeczności Sosnowieckiej Spółdzielni Socjalnej S3, tym samym poznając świat twórczości osób w spektrum autyzmu.
--
Zagłębiowski Maraton Nauki to projekt Akademii Humanitas, który uzyskał dofinansowanie ze środków budżetu Państwa, przyznanych Akademii Humanitas przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu pn. Społeczna odpowiedzialność Nauki II. Nr umowy zawartej przez Akademię Humanitas z Ministerstwem Edukacji i Nauki: POPUL/SN/0064/2023/01