Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

DNI MÓZGU

Światowy Tydzień Mózgu to coroczna akcja edukacyjna, mająca na celu popularyzowanie wiedzy o mózgu i układzie nerwowym oraz jego działaniu w normie i patologii. Do wygłaszania wykładów zapraszani są specjaliści z dziedziny neurobiologii, neurologii, psychiatrii, neuropsychologii i neurofizyki. Wykłady mają otwartą formułę i są adresowane do wszystkich osób zainteresowanych problematyką badań układu nerwowego oraz najnowszymi osiągnięciami w tej dziedzinie nauki.

Podczas tegorocznych obchodów Światowych Dni Mózgu spotkamy się on–line i umożliwimy uczestnikom udział w wielu ciekawych wydarzeniach. W programie m.in. wykłady o roli stresu w powstawaniu zaburzeń zdrowia psychicznego oraz odkrywanie tajników neuropsychologii, w tym zagadnień interfejsu mózg-komputer.

Studenci Koła Naukowego Psychologii zapraszają na warsztaty z obszaru skutecznej nauki i ćwiczeń dla mózgu, dbania o zdrowie psychiczne w kontekście kształcenia zdalnego, hejtu i zaburzeń psychicznych. Drugiego dnia wydarzenia zobaczymy się w teatrze. Zapraszamy młodzież na warsztaty teatralne online! W czasie warsztatów pokażemy spektakl pt. "Bal maskowy" stworzony i zagrany przez młodzież. To młodzi ludzie sami wybrali temat, który wydał im się najbliższy, przygotowali scenariusz i pod okiem reżysera stworzyli spektakl. Spektakl zostanie odtworzony w trakcie warsztatów w formie nagrania, ale będziemy także zapraszać widzów do ćwiczeń i dyskusji szukając rozwiązania problemów pokazanych na scenie.

Szczegółowy program i możliwość rejestracji on-line już wkrótce. Świętujmy wspólnie Światowy Tydzień Mózgu i dbajmy o prawidłowy rozwój tego jakże ważnego organu.

FILM PODSUMOWUJĄCY DNI MÓZGU

 

Program - 18 marca

Wykłady otwarte 

  • 9:15 - 9:45 - Co w głowie siedzi?
    Bywa tak, że w głowie kłębią się myśli, które nie zawsze wychodzą na światło dzienne. Mogą dotyczyć różnych obszarów życia: edukacji, relacji z rodzicami, rodzeństwem i znajomymi, a także obostrzeń związanych z pandemią i ich wpływem na Twoje otoczenie. Może boisz się, że powiesz coś głupiego i ktoś Cię wyśmieje, albo że ktoś będzie szydził z Twojej  aktywności w mediach społecznościowych? Czujesz, że jesteś zupełnie inny niż wszyscy, że nikt Cię nie rozumie? A może czujesz, że jesteś wręcz niewidzialny? Czasem czujesz złość, która jest tak silna, że masz wrażenie, że zaraz wybuchniesz? Może czujesz smutek albo nawet żal do świata, do polityków, do nauczycieli? Być może odczuwasz strach, że zachorujesz i umrzesz, albo spotka to kogoś z Twoich bliskich… A może masz już dość COVID-u i chcesz żeby wszystko wróciło do normy?

    Jeśli to, co właśnie przeczytałeś w jakimś stopniu jest Ci bliskie, to zajrzyj na spotkanie „Co w głowie siedzi?”. W trakcie naszego spotkania dowiesz się, które z tych problemów są zupełnie naturalne, a które wymagają szczególnej uwagi. Uzyskasz też odpowiedź na pytanie, co zrobić, gdy jest Ci bardzo źle…

    Prelegent: dr Katarzyna Kocoń-Rychter, Opiekun Naukowy Koła Naukowego Studentów Psychologii WSH, Adiunkt Wyższej Szkoły Humanitas
  • 9:45 - 10:15 - Stwórzmy nowe wspomnienia! Efekt Mandeli
    „Luke, I am Your Father”- to jedno z najbardziej kultowych zdań sagi Gwiezdnych Wojen, a jednak tak naprawdę to zdanie nigdy nie zostało wypowiedziane! Czy to możliwe aby tysiące ludzi na całym świecie mylnie zrozumiało wypowiedzianą kwestię? Czy pamięć może nam płatać aż takie figle? Po wielokroć tak! Efekt Mandeli- tu splata się psychiatria, psychologia i fizyka kwantowa.

    Jeśli chcesz poznać bliżej zjawisko zapamiętywania czegoś, co w rzeczywistości nigdy nie miało miejsca zapraszamy na niecodzienny wykład, podczas którego odkryjemy tajemnice alternatywnej ścieżki pamięci.

    Prelegent: dr  Paweł Dobrakowski, Adiunkt Wyższej Szkoły Humanitas
  • 10:15 - 10:45 - Biologiczne i ewolucyjne podstawy moralności
    Moralność kojarzy się nam z przede wszystkim z etyką. Jest związana z kulturą, obyczajem i religią, daleka od biologii i fizjologii. Jednak ogromny rozwój wiedzy o człowieku, a w szczególności o funkcjonowaniu mózgu, ewolucji gatunku homo sapiens i jego biologicznych korzeniach pokazuje, że moralność może mieć swój początek właśnie w neurobiologii. W wykładzie spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co neuronauka może nam powiedzieć o moralności ludzkiej i jak badać moralność naukowo. 

    Prelegent:
    dr Paweł M. Boguszewski, Neurobiolog, kierownik Pracowni Metod Behawioralnych w Centrum Neurobiologii w Instytucie Nenckiego Polskiej Akademii Nauk
  • 10:45 - 11:15 - Czy szyja rządzi głową?Siedzący tryb życia i związane z tym przeciążenie kręgosłupa szyjnego może wpływać na funkcjonowanie naszego mózgu. Ucząc się i czytając w pozycji z niekorzystnym ustawieniem szyi możemy obniżyć nasze zdolności koncentracji i zapamiętywania. Czy choroba zwyrodnieniowa kręgów szyjnych może zwiększać ryzyko uszkodzenia mózgu, zapamiętywania, uczenia się, wykonywania operacji wzrokowo-przestrzennych? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie wykładu, przedstawiając wskazówki jak dbać o higienę kręgosłupa szyjnego, aby sprawnie rządził głową przez długie lata.

    Prelegent: dr Jarosław Szczygieł, Adiunkt Wyższej Szkoły Humanitas

---> ZAPISZ SIĘ <---

 

11:30 - 13:00 - Część warsztatowa - brak wolnych miejsc

1. Hejt, czyli mowa nienawiści
Hejt to niestety popularne zjawisko, z którym chyba każdy z nas w jakimś stopniu miał do czynienia. Ale czym właściwie jest? Jaka jest różnica pomiędzy hejtem a krytyką? Skąd się bierze oraz jak nasz mózg przetwarza informacje, które niosą ze sobą taki ładunek emocjonalny?

Na (nie tylko) te pytania odpowiemy podczas warsztatów „Hejt czyli mowa nienawiści”. Poznaj strukturę hejtu oraz sposoby, jak możesz sobie z nim poradzić.

Prelegenci: Agata Pławecka i Jola Drążkowska - Studentki Koła Naukowego Psychologii WSH


2. Jak wyćwiczyć mózg i uczyć się skuteczniej? 
Zapomniałeś o urodzinach przyjaciela? Robisz listę zakupów do sklepu, a może chciałbyś szybko nauczyć się słówek, żeby zdążyć jeszcze na jeden odcinek serialu? 

Na warsztatach „Jak wyćwiczyć mózg i uczyć się skuteczniej” pokażemy Ci, jak sprawnie obalić regułę zakuć-zdać-zapomnieć. Przedstawimy jak szybko przyswoić materiał, nad którym do tej pory spędzałeś wiele czasu; w jaki sposób tworzyć mapy myśli, by były nie tylko efektowne, ale przede wszystkim efektywne i jak zapamiętać, żeby nie zapomnieć.

Prelegenci: Karolina Strzopa i Agnieszka Prudło - Studentki Koła Naukowego Psychologii WSH


3. To tylko smutek, niechęć, lenistwo czy może już depresja? 
Czasem, możesz być pełen niepokoju i obaw a zmiany, których doświadczasz, nie zawsze pozostają obojętne dla Twojego zdrowia. Niektóre objawy, mogą być początkiem występowania depresji.

Nie zwlekaj! Naucz się słuchać siebie i innych. Jeżeli jesteś ciekaw tematu depresji, zapraszamy do udziału w interaktywnych warsztatach online, poprowadzonych przez studentki psychologii WSH.

Na warsztatach dowiesz się:

•             Czym tak naprawdę jest depresja

•             Jakie mogą być jej objawy

•             Jak możesz pomóc i przeciwdziałać

•             Gdzie szukać wsparcia

NIE BÓJ SIĘ ROZMAWIAĆ O DEPRESJI.


Prelegenci: Justyna Żalek, Aneta Flasza oraz Olga Tytko - Studentki Koła Naukowego Psychologii WSH



4. Czas nauki zdalnej a zdrowie – jak dbać o mózg?” 
Minął już rok odkąd wirus zapanował nad naszą codziennością. Zmieniliśmy nasze przyzwyczajenia, jesteśmy bardziej ostrożni w kontaktach, a często bezpośrednie spotkania przenieśliśmy na komunikatory internetowe. Szkoła również zmieniła zasady swojego działania. Praca zdalna kosztuje nas wiele trudu. Codzienne godziny przed komputerem powodują zmęczenie, znużenie, zniechęcenie. Czy jesteśmy gotowi na takie zmiany? Jak reaguje na to nasz mózg? W jaki sposób dochodzi do jego przemęczenia?

Na przedstawione wyżej pytania, ale także wiele innych postaramy się Wam odpowiedzieć podczas naszego warsztatu. Dodatkowo pokażemy Wam, w jaki sposób ćwiczyć, jak dzięki muzyce zadbać o higienę psychiczną oraz jak korzystać z nowych technologii, by sobie nie szkodzić.

Prelegenci: Weronika Kubaszek, Artur Bubalik - Członkowie Koła Naukowego Psychologii WSH

 

5. Niewidzialne oblicze niepełnosprawności
Dysfunkcja, niepełnosprawność, ograniczenie - czy zawsze są widoczne na zewnątrz? Jak wygląda prawdziwe oblicze niepełnosprawności? Czy zawsze można ją rozpoznać na pierwszy rzut oka? Z czym zmagają się osoby z niepełnosprawnością, której nie widać? Celem warsztatu jest poszerzenie wiedzy na temat osób borykających się z różnego rodzaju dysfunkcjami, które na pierwszy rzut oka są niewidoczne. W trakcie warsztatów uczestnicy będą mogli przekonać się, jak to jest mieć ograniczone pole widzenia, jak to jest ,kiedy występuje trudność w komunikowaniu się oraz jak to jest mieć ograniczone ruchy podczas wykonywania codziennych czynności, a także, że  pomimo niepełnosprawności można żyć wśród ludzi,  dobrze żyć i osiągać wiele. Zapraszamy do odkrycia niewidzialnego oblicza niepełnosprawności.

Prelegenci: Monika Garczarczyk, Emanuel Ferdyn - Członkowie Koła Naukowego Psychologii WSH

Program - 19 marca

Wykłady otwarte 

  • 9:30 - 10:05 - Funkcje zawodowe zapisane w mózgu – czyli o  tym, jak półkule mózgowe wspomagają podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych?
    Prawa i lewa półkula kryją w sobie wielki potencjał, z którego nie zawsze korzystamy w sposób świadomy. Funkcje zapisane w półkulach m.in. pozwalają na rozwijanie umiejętności kreatywnych czy też logicznego myślenia i argumentowania. Znajomość naszych umiejętności i zainteresowań może korzystnie wpływać na podejmowanie decyzji dotyczących wyboru ścieżki zawodowej. W trakcie prelekcji przedstawimy wskazówki, jak korzystać z funkcji zapisanych w mózgu, aby podejmować decyzje najlepiej dobrane dla siebie.

    Prelegent: dr Kamila Pawłowska, Psycholog pracy, organizacji i zarządzania, socjolog, doradca zawodowy; Obecnie pracownik IBE oraz wykładowca WSB, KUL, WSP Korczak


  • 10:05 - 10:40 - Interfejsy mózg-komputer
    W ramach wykładu omówione zostaną współczesne rodzaje interfejsów, które służą do komunikacji człowieka m. in. z komputerami. Ponadto przedstawione zostaną ciekawe rozwiązania technologiczne z zakresu interfejsów mózg-komputer. Każdy słuchacz dowie się m. in., czym różni się metoda inwazyjna pomiarów od nieinwazyjnej w zakresie technologii interfejsów mózg-komputer. Omówione zostaną także praktyczne implementacje technologii, w tym na przykład: sterowanie autem za pomocą mózgu poprzez interfejs BCI.

    Prelegent: dr Szczepan Paszkiel,  adiunkt w Katedrze Inżynierii Biomedycznej Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Opolskiej  

  • 10:40 - 11:15 - Choroby mózgu u wielkich artystów - związki neurologii ze sztuką
    Tematem wykładu będzie wpływ choroby neurologicznej na twórczość kilku artystów (malarzy, pisarzy, muzyków). Przedstawimy, jak zmienił się charakter dzieł tych twórców pod wpływem choroby neurologicznej i zmian w mózgu. To, co istotne, osoby te nie przestały tworzyć mimo swojego uciążliwego schorzenia, a sztuka stała się też dla nich formą rehabilitacji. 

    Prelegent: dr hab. n. med. Beata Łabuz-Roszak, Wydział Nauk o Zdrowiu w Bytomiu SUM, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Św. Jadwigi w Opolu 


  • 11:15 - 11:45 - Co wspólnego mają maratony taneczne z pracą mózgu?
    Jakie wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływają na funkcjonowanie mózgu? Co wspiera nasze neurony, a co im szkodzi na co dzień? Co buduje “mózgowy kapitał”? Jakie zagrożenie dla mózgu niesie czas? Czy istnieje neurologia kosmetyczna? Odpowiedzi na te pytania będą stanowić dawkę wiedzy “w pigułce”, naukowo i anegdotycznie. Zapraszamy do podróży w odkrywaniu tajników umysłu!

    Prelegent:
    dr hab. n. med. Agnieszka Gorzkowska, Kierownik Kliniki Neurorehabilitacji Katedry Neurologii, Wydziału Nauk Medycznych Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach 

---> ZAPISZ SIĘ <---

 

11:45 - 13:45 - Część warsztatowa - ostatnie wolne miejsca

Bal maskowy
W czasie warsztatów pokażemy spektakl pt. "Bal maskowy" stworzony i zagrany przez młodzież. To młodzi ludzie sami wybrali temat, który wydał im się najbliższy, przygotowali scenariusz i  pod okiem reżysera stworzyli spektakl. W trakcie warsztatów pokażemy spektakl w formie nagrania, ale także będziemy zapraszać widzów do ćwiczeń i dyskusji szukając rozwiązania problemów pokazanych na scenie. Spektakl został przygotowany wspólnie z Muzeum POLIN.

BAL MASKOWY

Julia to siedemnastolatka, która chodzi do tzw. „dobrej” szkoły. Niby wszystko jest w porządku, a jednak stale ma wrażenie, że coś ją uwiera. Tak jakby nie mogła głębiej odetchnąć, poczuć się swobodnie. Właściwie gdzie się nie spojrzy, to widzi osoby, które czegoś od niej chcą, oczekują: chłopak, z którym relacja jest skomplikowana, grupa ambitnych znajomych, rodzice, których zaczyna unikać, żeby zbytnio nie dopytywali… Julia zaczyna się zastanawiać, co jest pod maską, którą nosi i czego tak naprawdę chce…

Prelegenci: Maria Depta - trenerka warsztatu psychoedukacyjnego, Aldona Żejmo-Kudelska - trenerka warsztatu psychoedukacyjnego, Jarosław Rebeliński - reżyser, aktor, Sonia Ruszkowska - trenerka warsztatu psychoedukacyjnego