O warsztatach
O myśleniu wizualnym
Myślenie wizualne jest narzędziem poprawiającym komunikację, pobudzającym kreatywność, ułatwiającym zapamiętywanie. To metoda wspierająca naukę i proces uczenia się, pomagająca skutecznie organizować swoje myśli opierając się na łączeniu w procesie komunikacji słów i obrazów. Obraz jest jednym z podstawowych nośników treści. Jego funkcjonowanie w kulturze powoduje gromadzenie zasobów informacji zwizualizowanej. Podczas, gdy ograniczenia ludzkiego umysłu wymuszają upraszczanie zjawisk złożonych, odpowiednio zwizualizowane informacje pomagają w ich analizie, zrozumieniu i zapamiętaniu.
Ponieważ pozyskiwanie treści z komunikatów obrazowych następuje w drodze ich analizy i interpretacji, proces ich kodowania i dekodowania, wymaga od odbiorcy posiadania odpowiedniego zestawu umiejętności. Dlatego rodzi się potrzeba kształtowania kompetencji wizualnych poprzez nauczanie alfabetu wizualnego.
W trakcie warsztatu „Myślenie wizualne” uczestnicy uzyskają praktyczną wiedzę w zakresie stosowania technik myślenia wizualnego w edukacji. Poznają narzędzia i ćwiczenia pozwalające na to by lekcje stały się ciekawsze, pobudzające wśród uczniów zaangażowanie oraz samodzielność w opanowaniu wiadomości.
Uczestnicy poznają metody pozwalające dzieciom i młodzieży skutecznie przyswajać wiedzę łączyć ze sobą informacje, przekazywać skomplikowane treści w sposób łatwy i przejrzysty, wspomagać proces przyswajania wiedzy lepiej niż w przypadku tradycyjnych notatek linearnych
Cel warsztatów
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z myśleniem wizualnym. Uczestnicy dowiedzą się, dlaczego myślenie wizualne działa, poznają fundamenty SKETCHNOTINGU – tworzenia prezentacji rysunkowych. Zainspirują się do stosowania technik myślenia wizualnego w procesie nauki i przekazywania informacji/wiedzy.
Cele operacyjne:
- zapoznanie z technikami i metodami myślenia wizualnego,
- zapoznanie uczestników z „alfabetem myślenia wizualnego” oraz stymulowanie możliwości uczestników w tym zakresie,
- nabycie umiejętności prostego rysunku, oraz tworzenia atrakcyjnych prezentacji rysunkowych,
- nabycie umiejętności przedstawiania emocji, stanów i zjawisk za pomocą ludzi,
- kształtowanie umiejętności wdrażania do stosowania technik myślenia wizualnego w procesie przyswajania i przekazywania informacji,
- odkrycie własnych możliwości twórczych.
Korzyści
Po szkoleniu uczestnik:
- rozumie, dlaczego myślenie wizualne działa,
- umie zastosować rysunek i techniki myślenia wizualnego do projektowania poszczególnych etapów i obszarów swojego wystąpienia, treści przekazywanej wiedzy,
- zwiększy atrakcyjność lekcji oraz pobudzi zaangażowanie uczniów,
- dysponuje własnym bankiem ikon,
- zwiększy swoją kreatywność,
- potrafi za pomocą rysunku przekazać ruch, emocje, schematy oraz perspektywę,
- używa nowych narzędzi i technik przekazywania informacji i wiedzy,
- wie jak tworzyć prezentacje rysunkowe: zaskakujące, oryginalne, a zarazem odpowiednie i sensowne dla przedstawianego tematu.
Metodyka/Struktura Dydaktyczna
Pracujemy zgodnie z metodologią uczenia osób dorosłych. Warsztaty są w 90% praktyczne. Uzupełnia je krótki mini-wykład dotyczący części teoretycznej, podstawowych technik i metod oraz narzędzi myślenia wizualnego
- mini wykład wstęp teoretyczny
- warsztaty pracy " learning by doing "
Program
Blok wstępny
- powitanie
- przedstawienie celu i programu szkolenia
- ustalenie kontraktu / zasady panujące podczas szkolenia/
- prezentacje prowadzących
- runda – przedstawienie się uczestników
Myślenie wizualne. Czym jest? Jak działa? Jakie daje korzyści?
- mechanizmy odpowiedzialne za zrozumienie, co, kiedy i w jakiej formie najłatwiej przyswaja nasz umysł. Jak skutecznie selekcjonować i przetwarzać najważniejsze z informacji by stały się czytelne i trwale zapamiętane - teoria podwójnego kodowania Allana Paivio,
- powody, dla których warto używać prostego rysunku i wizualizacji w procesie nauki
- schemat myślenia wizualnego Dana Roama
- praktyczne aspekty zastosowania myślenia wizualnego w edukacji dzieci i młodzieży
Tworzenie rysunków z 5 elementów/ warsztat pracy
- w rysunku chodzi o przekazanie treści. Rysunek ma być symboliczny, praktyczny, prosty i zrozumiały, ponieważ rysowanie to kwestia sposobu a nie talentu.
Elementy wykorzystywane w prezentacjach rysunkowych, ich zastosowanie i rodzaje
- punktatory, linie, struktury
- łączniki, strzałki ramki, wstęgi, dymki, boxy tekstowe
- dobór elementów do charakteru prezentacji rysunkowej.
Budowa banku ikon na podstawie standardów Bikablo®/ warsztat pracy
- tworzenie bazy ikon najczęściej stosowanych w edukacji
- lekcja kodowania - przedstawianie w postaci prostego rysunku pojęć abstrakcyjnych i metafor
Ludziki, grupy, emocje/ warsztat pracy
- szybkie i kreatywne metody przedstawienia emocji stanów i zjawisk za pomocą ludzi
Kolory, cienie/ warsztat pracy
- zarządzanie treścią za pomocą kolorów
- metody osiągania głębi w rysunkach
- cień i cieniowanie, po co je stosować
- uwypuklanie przekazywanych treści za pomocą cieniowania
Podsumowanie i stworzenie własnej prezentacji rysunkowej. / Praca własna uczestników.
Sylwetka trenera
Absolwentka socjologii, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi. Dyplomowany trener biznesu, trener myślenia wizualnego, pasjonatka rozwoju osobistego. Specjalizuje się w treningach kreatywności, twórczego rozwiązywania problemów, prowadzi warsztaty z myślenia wizualnego. W pracy z ludźmi zaraża pasją, pozostawia przestrzeń, buduje zaufanie, towarzyszy w poszukiwaniu rozwiązań. Charakteryzuje ją kreatywność, energia, otwartość, ciekawość świata i ludzi. Uważa, że drogą do zmiany jest ryzykowanie, eksperymentowanie, łamanie zasad, dawanie sobie prawa do popełniania błędów.
Termin i cena
Czas trwania: 1 dzień - 5 godzin dydaktycznych
Termin realizacji: 15 grudnia 2016 r.
Odpłatność: 250 zł/osobę
Wypełnij formularz zgłoszenia online
W przypadku realizacji warsztatów w formule szkolenia zamkniętego (dla 10 – 20 osobowej grupy uczestników z jednej instytucji) założenia programowe, czas realizacji, termin i miejsce szkolenia oraz odpłatność ustalamy indywidualnie ze Zleceniodawcą.
Pobierz formularz zapytania dot. realizacji szkolenia zamkniętego