Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Ocenianie kształtujące poziom I Co powinien wiedzieć i umieć nauczyciel zanim przystąpi do wprowadzenia OK w szkole

O warsztatach

„Każda zmiana zaczyna się od pojedynczego człowieka” 

Zmiany w polskiej edukacji przebiegają niezwykle dynamicznie, zmieniają się oczekiwania wobec szkoły, nauczycieli i uczniów. Współczesna szkoła musi przygotować swoich wychowanków do funkcjonowania w świecie przyszłości. Jednak to od nauczyciela zależy (wiedzy, umiejętności, twórczości, profesjonalnej reflesji), w jaki sposób zorganizuje proces kształcenia. Niewątpliwym jest, że uczeń powinien być świadomym uczestnikiem tego procesu tak, aby mógł wziąć odpowiedzialność za swoje uczenie się. Jak tego dokonać? Drogą do znalezienia takiego sposobu nauczania jest poznanie istoty oceniania kształtującego. OK nazywane także "ocenianiem pomagającym się uczyć", „wspierającym proces uczenia się” czy „wspomaganiem uczenia się” jest w wielu krajach uważane za jeden z najbardziejobiecujących kierunków reformowania oświaty.

W styczniu 2015 roku Sejm RP przeprowadził nowelizację ustawy o systemie oświaty i przyjął poprawki, dzięki którym zwiększono w szkole możliwość stosowania oceniania kształtującego. Co to jest OK? W jaki sposób przygotować się do wprowadzenia OK? Jak przekonać uczniów i ich rodziców do OK? „Drogę trzeba poznać zanim się na nią wstąpi”.
Zachęcamy do udziału w szkoleniu.

Uczestnicy

Warsztaty adresowane są do nauczycieli szkół podstawowych, którzy chcą:

  • dowiedzieć sięna czym polega OK i dlaczego warto je stosować,
  • poznać elementy OK i zasady ich stosowania,
  • zaplanować działania wprowadzające OK do praktyki szkolnej.

Korzyści

Co uczestnicy szkolenia będą wiedzieć?

  • Dlaczego warto stosować OK na lekcjach.
  • Jak formułować cele lekcji sprzyjające uczeniu się.
  • Co to są kryteria sukcesu.
  • W jaki sposób sprawdzić, czy cele lekcji zostały osiągnięte.
  • Jak wygląda konspekt lekcji w OK.
  • Co sprzyja wdrażaniu OK w klasie.
  • Jakie są korzyści stosowania OK dla ucznia i nauczyciela.
  • W jaki sposób wprowadzić elementy OK do  praktyki szkolnej.
  • Dlaczego warto wprowadzić zmiany w nauczaniu.
  • Co to znaczy, że uczeń bierze odpowiedzialność za własne uczenie się.

Co uczestnicy szkolenia będą umieć?

  • Wymienić elementy OK.
  • Formułować cele lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia.
  • Wskazać różnicę miedzy celem lekcji a kryteriami oceniania.
  • Wyjaśnić, jaki jest sens określenia kryteriów sukcesu.
  • Zaplanować działania w szkole zmierzające do wprowadzenia OK.

Szkolenie jest uzupełnieniem programu studiów podyplomowych na kierunku:

Program

Szkolna rzeczywistość

  • Co to znaczy dobra lekcja? Jak i po co oceniam swoich uczniów? W jaki sposób planuję nauczanie?
  • Kto to jest refleksyjny praktyk? Jak organizuję przestrzeń  edukacyjną dla swoich uczniów?
  • Rozmowy i dyskusje na temat nauczycielskich sposób nauczania i oceniania uczniów.

Co to jest OK?

  • O historii OK słów kilka.
  • Czym jest OK?
  • Różnica między ocenianiem kształtującym i ocenianiem sumującym.
  • „Mówiąca ściana”, niedokończone zdania, dyskusje na forum, mini wykład.

Elementy OK

  • Zasady nauczyciela OK.
  • W jaki sposób formułować cele lekcji? Kiedy i po co podaje się uczniowi kryteria sukcesu?
  • Jak sprawdzić czy uczeń osiągnął zamierzone cele?W jaki sposób podać uczniowi informację zwrotną?
  • Co to są pytania kluczowe i dlaczego warto je stosować?
  • Mini wykład, rozmowy i dyskusje, śnieżna kula, praca indywidualna, w parach i grupach.

Konspekt lekcji OK

  • Jak planować dobrą lekcję? Przykładowe konspekty lekcji OK.
  • Mini wykład, ćwiczenia praktyczne, praca w parach.

Korzyści z OK dla ucznia i nauczyciela

  • Dlaczego warto wprowadzać OK do praktyki szkolnej?
  • Mini wykład, tworzenie rad, wskazówek, refleksje.

OK w szkole

  • Moi uczniowie  i ich rodzice – jak ich przekonać do stosowania OK.
  • Co to znaczy, że uczeń bierze odpowiedzialność za własne uczenie się?
  • Planowanie działań wprowadzających OK w szkole.
  • Mini wykład, dyskusja plenarna, „śnieżna kula”, burza mózgów, praca w grupach, rady i wskazówki, refleksje.

Podsumowanie

Sylwetka trenera

Absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii UŚ w Katowicach. Ukończyła kurs kwalifikacyjny z Terapii Pedagogicznej. Ekspert MEN ds. awansu zawodowego, egzaminator po szkole podstawowej, edukator programu Nowa Szkoła i Kreator. Staż pracy 33 lata. Posiada duże doświadczenie w pracy z nauczycielami. Przez 17 lat pełniła funkcję doradcy metodycznego edukacji wczesnoszkolnej. Szkolenia dla dyrektorów, nauczycieli i rad pedagogicznych prowadzi od 1997 roku. Jest autorką wielu publikacji pedagogicznych i metodycznych m.in.: scenariuszy zajęć zintegrowanych zgodnie z ideą OK. Jest współautorką i realizatorką innowacyjnego programu Umysły przyszłości współfinansowanego przez UE. W latach 2008 – 2014 była redaktorem naczelnym czasopisma Biuletyn Regionalny Nauczycieli Edukacji Wczesnoszkolnej upowszechniającego działalność i osiągnięcia  nauczycieli i uczniów w zakresie edukacji regionalnej. Nieustannie aktualizuje swoją wiedzę i wzbogaca doświadczenia. Praca z dziećmi i nauczycielami jest jej pasją.

Termin i cena

Czas trwania: 6 godzin dydaktycznych - 2 spotkania x 3 godziny dydaktyczne

Termin realizacji: ustalany po utworzeniu grupy, godz. 1600 - 1830

Cena: 230 zł, słuchacze i absolwenci WSH 185 zł

Wypełnij formularz zgłoszenia online

W przypadku realizacji warsztatów w formule szkolenia zamkniętego (dla 10 – 20 osobowej grupy uczestników z jednej instytucji) założenia programowe, czas realizacji, termin i miejsce szkolenia oraz odpłatność ustalamy indywidualnie ze Zleceniodawcą.

Pobierz formularz zapytania dot. realizacji szkolenia zamkniętego