Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Terapia Akceptacji i Zaangażowania (ACT)

W razie pytań zachęcamy do kontaktu!

ZADZWOŃ TERAZ lub FORMULARZ KONTAKTOWY

O kierunku

Cel studiów:

Celem studiów jest zapoznanie psychologów, terapeutów, psychoterapeutów, psychiatrów, coachów, pedagogów specjalnych i analityków zachowania z terapią akceptacji zaangażowania (ACT), będącą nurtem pracy psychologicznej w ramach trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnych. Dzięki transdiagnostycznemu modelowi pracy, ACT może być wykorzystywana w połączeniu z innymi podejściami terapeutycznymi, w pracy z szerokim zakresem problemów (min. zaburzeniami nastroju, zaburzeniami związanymi z lękiem, przewlekłym bólem, problemami interpersonalnymi). Uczestnicy uzyskają wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności związane z podstawami ACT, rozwijaniem jej procesów kluczowych, konceptualizacją przypadku oraz specyfiką pracy z różnych kontekstach. Z uwagi na charakter pracy w ACT szczególny nacisk położony będzie na doświadczaniu w pierwszej kolejności na sobie procesów elastyczności psychologicznej, a następnie ćwiczeniu sposobów ich rozwijania w pracy z klientami.

Ukończenie studiów nie jest jednoznaczne z uzyskaniem tytułu terapeuty ACT, ale umożliwia stosowanie w swojej pracy funkcjonalnej analizy zachowania oraz technik i narzędzi rozwijających elastyczność psychologiczną klientów.

Adresaci:

Studia przeznaczone są dla:

  • Psychologów
  • Psychoterapeutów
  • Psychiatrów
  • Coachów
  • Pedagodzy specjalni
  • Analitycy zachowania

Atuty:

  • Kadra dydaktyczna składająca się z pionierów ACT w Polsce
  • Nauka uniwersalnej metody pracy z problemami psychicznymi i blokadami w rozwoju psychicznym
  • Możliwość integrowania zdobytej wiedzy i umiejętności z dotychczasowymi działaniami na rzecz zmniejszania cierpienia psychicznego
  • Osobiste doświadczanie procesów ACT
  • Skupienie na praktycznym budowaniu umiejętności
  • Udostępnianie narzędzi możliwych do wykorzystania w pracy z klientem
  • Metodyka pracy z osobami dorosłymi, dziećmi, rodziną i parami

 

Absolwent studiów:

  • Potrafi analizować działania klienta skupiając się na ich funkcji
  • Skupia się w pierwszej kolejności na pomocy klientowi w podejmowaniu ważnych dla niego działań, a nie na minimalizowaniu objawów
  • Posiada wiedzę na temat modelu elastyczności psychologicznej będącego podstawą ACT
  • Potrafi stosować techniki i narzędzia służące konceptualizacji przypadku i rozwijaniu elastyczności psychologicznej
  • Dzięki własnemu doświadczeniu z rozwijaniem elastyczności psychologicznej rozumie potrzebę jej modelowania u klienta
  • Wie jak pracować z różnymi typami klientów w specyficznych kontekstach

Metody pracy:    

  • Wykład.
  • Aktywne ćwiczenia szkoleniowe
  • Analiza studium przypadku
  • Praca z narzędziami i testami
  • Ćwiczenia w parach i podgrupach
  • Ćwiczenia grupowe
  • Analiza i odgrywanie przypadku
  • Informacje zwrotne i wskazówki od prowadzących
  • Nauka i praktyka pomiędzy zajęciami

 

Program

Program studiów:

1. Elastyczność psychologiczna. Matrix. Terapia ACT.

2. Diagnoza funkcjonalna. RFT. Metafory.

3. Defuzja i Ja. Praca z myślami.

4. Uwaga i akceptacja. Praca z emocjami.

5. Wartości i zaangażowane działanie. Techniki doświadczeniowe/ekspozycja.

6. Konceptualizacja. Przeszłość, tu i teraz, przyszłość.

7. ACT w pracy z dziećmi i młodzieżą.

8. ACT w pracy z parą i rodziną.

9. ACT w obszarze pracy i organizacji.

10. Terapeuta ACT.

11. Wstęp do terapii CFT (self-compassion)

 

Czas trwania studiów:

2 semestry, 160 godzin dydaktycznych.

Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele.

Studia podyplomowe realizowane przez AH będą organizowane w formule stacjonarnej (na terenie Uczelni) ze względu na ich praktyczny charakter. 

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów oraz zdanie egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Kontakt:
tel.: 32 363-12-27 (ZADZWOŃ TERAZ
e-mail: podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl  

ZAPISZ SIĘ

 

Kadra dydaktyczna

 Głównym celem kadry dydaktycznej na kierunku Terapia akceptacji i zaangażowania (ACT) w Akademii Humanitas jest wyposażenie uczestników w wysoko ceniony warsztat, stąd program realizują znakomici wykładowcy akademiccy w dziedzinach objętych zakresem studiów. 

 

dr Lidia Baran

Pracuję jako adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, na którym ukończyłam studia magisterskie i doktoranckie w dyscyplinie psychologia. Wiedzę i umiejętności w obszarze terapii akceptacji i zaangażowania zdobywam od 8 lat w trakcie warsztatów, szkoleń i seminariów prowadzonych przez czołowych praktyków i badaczy ACT (m.in. Stevena Hayesa, Russa Harrisa, Robyn Walser, Louise McHugh). Jestem współautorką programu zajęć z ACT prowadzonych na Uniwersytecie Śląskim oraz współautorką pierwszej polskiej książki poświęconej modelowi elastyczności psychologicznej. Od 2017 roku pracuję nad popularyzowaniem i rozwijaniem wiedzy o naukach kontekstualnych, w tym terapii ACT, pełniąc funkcję członka zarządu ACBS Polska, a od 2022 jako jego przewodnicząca. Klinicznie pracuję przede wszystkimi z parami stosując ACT, podejście oparte na schematach oraz terapię skoncentrowaną na rozwiązaniach.

Sebastian Korfel

Psycholog, psychoterapeuta (ACT, CFT, CBT). Obecnie prowadzę prywatną praktykę psychologiczną w Dąbrowie Górniczej, gdzie wspólnie z klientami poszukujemy równowagi, pomiędzy zaangażowanym działaniem, współczuciem wobec ludzkiego cierpienia i akceptacją prowadzącą ku witalnemu, satysfakcjonującemu życiu w oparciu o wartości. Na co dzień pracuję, także jako psychoterapeuta dzieci i młodzieży w obszarze terapii środowiskowej, gdzie współpracuję z rewelacyjnymi ośrodkami opieki, wspomagając funkcjonowanie młodych ludzi, a także ich opiekunów i rodzin. Współpracuję z Uniwersytetem Śląskim, gdzie prowadzę zajęcia z zakresu Terapii Akceptacji i Zaangażowania, oraz w ramach studiów podyplomowych na kierunku doradztwo zawodowe w Akademii Humanitas Głównymi nurtami psychoterapeutycznymi z których dobrodziejstw czerpię są Terapia Akceptacji i Zaangażowania (ACT) w zakresie której odbyłem liczne szkolenia min. ACT w pracy z traumą. Praca z ciałem umysłem i emocjami prowadzoną przez Russa Harrisa, a także krótkoterminowa terapia ACT w depresji i zachowaniach samobójczych prowadzoną przez Kirka Strosahl’a i Patricia Robinson. W obszarze pracy z dziećmi i młodzieżą ukończyłem szkolenie Modelu DNA-V autorstwa Louise Hayes i Josepha Ciarrochi, uczestniczyłem, także w szkoleniu prowadzonym przez Kelly’ego Wilsona (jednego z współtwórców terapii ACT) dedykowanym dla psychoterapeutów ACT, a dotyczącym korzystania z wartości i troski o siebie w pracy z klientem długoterminowy i wielu innych. Obecnie jestem w trakcie procesu certyfikacji Psychoterapii Behawioralno-Poznawczej (CBT), oraz Compassion Focused Therapy (CFT). Swoją pracę poddaje regularnej superwizji.

Bartosz Kleszcz

Miałem szczęście należeć do grupy osób wprowadzających ACT do Polski ok. 10 lat temu. Pracuję jako psychoterapeuta online, prowadzę badania naukowe związane głównie z pomiarem zmiennych elastyczności psychologicznej, superwizuję w paradygmacie trzeciej fali behawioryzmu. Uczyłem się ACT w ramach licznych szkoleń w całej Europie oraz na retreatach łączących terapią akceptacji i zaangażowania z doświadczeniami psychodelicznymi. Prowadziłem dotąd szkolenia ACT w Europie i Azji (Ukraina, Irlandia, Bośnia i Hercegowina, Hiszpania, Chiny), a także sympozja i warsztaty na kilku światowych konferencjach ACBS. Współorganizowałem konferencje ACT w Poznaniu, organizuję darmowe konferencje online poświęcone terapiom z tego nurtu oraz wydarzenia na uniwersytetach związane z terapią akceptacji i zaangażowania. Współprowadzę serwis Uczę się ACT, który zawiera liczne materiały pomocne specjalistom zdrowia psychicznego stawiać pewne kroki w pracy z cierpieniem psychicznym i gdzie organizuję szkolenia z trzeciej fali z zagranicznymi specjalistami. Jestem współzałożycielem czteroletniej szkoły psychoterapii Behawioralnie.pl, która kształci terapeutów specjalizujących się w ACT i innych nurtach 3. fali. Moim osobistym konikiem w dziedzinie ACT jest temat sztywnego tworzenia struktury myślenia zwanej skonceptualizowanym Ja, która transformuje kontakt z samym sobą w stronę dehumanizacji i traktowania się jak przedmiot zamiast podmiot swojego życia.

dr n. hum. Konrad Ambroziak

Jestem filozofem, certyfikowanym terapeutą poznawczo-behawioralnym (PTTPiB), superwizorem terapii poznawczo-behawioralnej (CTPB – kurs certyfikujący zorganizowany we współpracy z Oxford Cognitive Therapy Centre), trenerem i superwizorem dialogu motywującego (PTDM). Na terapię akceptacji i zaangażowania natknąłem się pięć lat temu na europejskiej konferencji terapii poznawczych i behawioralnych w Ljubljanie. To było objawianie – podejście terapeutyczne w którym mogłem połączyć swoje fascynacje filozoficzne, ścisłą analizę terapii poznawczo-behawioralnej i humanizm cechujący dialog motywujący. Od tego czasu stale rozwijam swoje kompetencje w zakresie kontekstualnych nauk o zachowaniu (uczestniczę w kongresach, warsztatach, wykładach, korzystam ze wsparcia wspaniałych koleżanek i kolegów). Od trzech lat jestem prezesem Fundacji Psycho-Edukacja, której celem jest szerzenie wiedzy psychologicznej w polskich szkołach głównie w oparciu o CBS. W ramach Fundacji stworzyliśmy studium „Edukacja psychologiczna w szkole w oparciu o kontekstualne nauki o zachowaniu”, które obecnie ma drugą edycję. Terapeutycznie pracuję z młodzieżą, młodymi dorosłymi i dziećmi. Nie lubię zbytniego wysiłku, tłumu i pośpiechu.

Jaga Biernacka-Urban

Od lat pomaga firmom zwiększać kooperację pomiędzy działami, zespołami i pracownikami. Specjalizuję się z zwinnych (Agile) podejściach do wytwarzania, ale posiada też doświadczenie z systemami leanowymi. Pracuje z zarządami firm różnej wielkości (od spółek skarbu państwa do startupów), z kadrą kierowniczą oraz z zespołami. Obecnie jest dyrektorem merytorycznym Szkoły Agile Coachów i Scrum Masterów, gdzie odpowiada za całościowy program oraz prowadzi część zjazdów i mentoringi. Od lat tworzy własne programy edukacyjne, skupione na zwiększaniu współpracy pod względem społecznym, organizacyjnym i technicznym. Ukończyła psychologię społeczną na warszawskim SWPS, poświęcając pracę magisterską motywacji w zespołach scrumowych. Zafascynowana trzecią falą najpierw korzystała z narzędzi, jakich dostarcza ACT do pracy z firmami, a następnie zagłębiła się w PROSOCIAL. Ukończyła dwa szkolenia z tego zakresu u Paula Atkinsa. Pełniła rolę zastępcy prezesa ACBS Polska, wnosząc do ACBS swoją wiedzę o zastosowaniu psychologii w świecie biznesowym.

Hubert Czupała

Swoją pracę dzielę między aspekty kliniczne, edukację i działania prospołeczne. Kieruję pracą Ośrodka Terapii Poznawczo-Behawioralnych w Poznaniu, ukierunkowaną na kształcenie psychoterapeutów ACT poprzez praktykę, pracę zespołową i superwizję, i tam też przyjmuję moich pacjentów. Jako wykładowca akademicki i trener prowadzę liczne szkolenia z zakresu psychoterapii, w szczególności opartej na CBS. Moja praca ze studentami zaowocowała organizacją pierwszych konferencji ACT w Polsce, corocznych  „Wakacji z ACT”, licznych tłumaczeń i adaptacji książek ACT. Przede wszystkim jednak zainicjowała powstanie Polskiego Stowarzyszenia CBS, któremu miałem przyjemność przewodniczyć jako jego pierwszy formalny Przewodniczący. Projekty prospołeczne, którym kierowałem w ostatnich latach, to między innymi szkolenie z interwencji kryzysowych dla personelu medycznego w obliczu pandemii COVID-19 „PAY ACT Forward”, który jest realizowany obecnie w wielu krajach Europy, projekt wprowadzenia edukacji psychologicznej opartej na CBS  w polskich szkołach, czy program szkoleniowy dla polskich superwizorów CBS. We wszystkich swoich działaniach staram się kierować wartością, że dzięki współpracy możemy więcej niż rywalizując ze sobą i że praca na rzecz wykluczonych społeczności wzbogaca nasze życie.

Agnieszka Wroczyńska

Certyfikowana superwizorka psychoterapii poznawczo-behawioralnej (certyfikat PTTPiB nr 60), psychoterapeutka poznawczo-behawioralna (certyfikat PTTPiB nr 258), magister filozofii i psychologii. Podyplomowo kształciłam się w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej: ukończyłam dwuletnie studia z zakresu seksuologii klinicznej, czteroletnie studia z zakresu psychoterapii poznawczo-behawioralnej oraz studia z superwizji poznawczo-behawioralnej. Odbyłam staże kliniczne: w Poradni Seksuologicznej i Patologii Współżycia w Warszawie pod kierownictwem dr Czernikiewicza oraz w Wojewódzkim Szpitalu Psychiatrycznym im. Tadeusza Bilikiewicza w Gdańsku. Zasiadam w komisji rewizyjnej polskiego chapteru ACBS. Ukończyłam szereg szkoleń z zakresu terapii ACT, całościowe szkolenie DBT, oraz szkolenie z zakresu terapii schematów, aktualnie jestem w procesie certyfikacyjnym ISST. Pracuję z dorosłymi i parami.

Aleksandra Żabicka

Jestem absolwentką Stosowanej Analizy Zachowania, studiów podyplomowych Terapia Akceptacji i Zaangażowania, studiuję psychologię. Będąc anglistką z pierwszego wykształcenia, terapii akceptacji i zaangażowania uczyłam się na kursach i szkoleniach u głównych przedstawicieli nurtu: R. Harrisa, K. Willsona, K. Stroshala, P. Robinson, J. Forsytha, L. Hayes, J. Ciarrochiego, L. Coyne. Specjalizuję się w pracy z rodzicami doświadczającymi trudności w relacjach z dzieckiem oraz w psychoedukacji i terapii starszych dzieci i młodzieży metodą DNA-V. 

Prowadzę gabinet online dla osób dorosłych i nastolatków oraz jestem zaangażowana w działalność dydaktyczną i szkoleniową. Współpracuję jako trenerka z Fundacją Psycho-Edukacja, ośrodkiem szkoleniowym Trzecia Fala, prowadzę zajęcia z ACT na Stosowanej Analizie Zachowania na Uniwersytecie SWPW w Sopocie, a w Akademii Humanitas mam przyjemność uczyć ACT od roku akademickiego 2022/23. Jestem autorką książki z dziedziny językoznawstwa kognitywnego pt. „Pojęcie jaźni: konceptualizacja i wyrażanie a język” (wyd. Universitas). Obecnie trwają prace redakcyjne nad moją drugą książką, przeznaczoną dla szerszej publiczności, będącą poradnikiem dla rodziców w duchu ACT.

Popularyzuję kontekstualne nauki o zachowaniu oraz rodzicielstwo oparte na dowodach naukowych na portalach społecznościowych, występując jako ekspertka w mediach i na konferencjach naukowych oraz sprawując patronaty medialne (współpraca min. z Gdańskim Wydawnictwem Psychologicznym). Należę do Association for Contextual Behavioral Science oraz do ACBS Polska.

Behawioryzm to dla mnie coś więcej niż metoda terapii – to sposób na życie, który pozwala mi realizować marzenia, dbać o relacje z najbliższymi i czerpać radość z codziennych chwil. ACT i pozostałe nauki o zachowaniu nauczyły mnie, że jesteśmy czymś więcej, niż sztywną narracją na własny temat narzuconą nam przez otoczenie i własny umysł, oraz że wymarzona zmiana jest w zasięgu ręki, kiedy świadomie kierujemy się naszymi wartościami.

 

Opłaty

Oferta niedostępna w rekrutacji zimowej na semestr letni.

 

Zapisz się

Etapy rekrutacji

1. Wypełnij i wydrukuj kwestionariusz on-line

2.Skompletuj następujące dokumenty:

  • Wydrukowany kwestionariusz (on-line)
  • Kserokopię dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu)
  • Suplement do dyplomu lub akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela (wymagane odnośnie studiów podyplomowych kwalifikacyjnych) 
  • Dowód osobisty (należy przedstawić do wglądu w celu potwierdzenia tożsamości, nie kserować)
  • Potwierdzenie dokonania wymaganych wpłat.

* W przypadku poniższych kierunków od kandydata wymagane są dodatkowe dokumenty:

Logopedia - zaświadczenie od logopedy, foniatr y o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu
  logopedy (według dowolnego wzoru).
Psychologia transportu/Psychologia sądowa - kopia świadectwa ukończenia studiów wyższych na kierunku psychologia (oryginał do wglądu przy podpisaniu umowy).

3. Dokonaj opłat za studia:​
(wpłat należy dokonywać z wpisanym czytelnie imieniem, nazwiskiem oraz adresem)

  • opłata rekrutacyjna - 85 zł,


KONTO

Akademia Humanitas
ING Bank Śląski S.A. II Oddział w Sosnowcu
24 1050 1360 1000 0008 0337 9932



4.  Prześlij zeskanowane dokumenty e – mailem na adres:
podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl

Umowa finansowa jest podpisywana po zweryfikowaniu przesłanych dokumentów przez specjalistę ds. rekrutacji. Termin podpisania umowy ustalany jest maksymalnie do 7 dni od przesłania wszystkich wymaganych dokumentów lub indywidualnie.


5. Na miejscu otrzymasz umowę o warunkach płatności za usługi edukacyjne
.

  • Kandydat wybiera wariant płatności oraz otrzymuje harmonogram wpłat.
  • Płatność za studia dokonywana jest na indywidualne konto. Opłata za studia może być uiszczana w ratach.
  • Cena studiów obejmuje całość kosztów, łącznie z materiałami, zaświadczeniami wydawanymi na wniosek słuchacza oraz świadectwem ukończenia studiów.

Dbając o Państwa, zachowujemy najwyższe standardy bezpieczeństwa w związku z zaistniałą sytuacją epidemiologiczną.


W razie pytań zachęcamy do kontaktu!

tel.: 32 363-12-27 (ZADZWOŃ TERAZ)
fax.: 
32 363-12-07
e-mail: podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl
Pokój: 
009 (parter)