Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

23/02/2023

Humanitas z uprawnieniami habilitacyjnymi i doktorskimi w dwóch dyscyplinach!

W dniu 23 lutego 2023 roku, decyzją Ministra Edukacji i Nauki, Wyższa Szkoła Humanitas uzyskała prawomocnie uprawnienia do nadawania stopnia doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinach „nauki prawne” oraz „nauki o zarządzaniu i jakości”. Ponadto Uczelnia otrzymała uprawnienia do prowadzenia jednolitych studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, który daje absolwentom kwalifikacje do pracy nauczyciela.

Powyższe uprawnienia to konsekwencja uzyskania przez WSH kategorii naukowej B+ w zakresie nauk prawnych i zarządzania, a także kategorii B w dyscyplinie „pedagogika”. Tym samym Wyższa Szkoła Humanitas potwierdziła swój status Akademii, awansując do grona uczelni uprawnionych do nadawania najwyższego polskiego stopnia naukowego, i to w dwóch ważnych i prestiżowych obszarach wiedzy.

Kategorie naukowe B+ i B przyznano Uczelni wskutek przeprowadzenia oceny działalności naukowej WSH, której dokonała Komisja Ewaluacji Nauki, a następnie Minister Edukacji i Nauki. W toku oceny szczegółowej analizie poddane zostały publikacje naukowe pracowników WSH, zrealizowane na uczelni projekty badawcze, a także współpraca naukowa z otoczeniem społecznym, w tym zwłaszcza wpływ badań realizowanych w WSH na gospodarkę i społeczeństwo. Ewaluacja działalności naukowej nie była obowiązkowa i wzięło w niej udział zaledwie 29 uczelni niepublicznych (na ponad 300 działających). Znakomity wynik ewaluacji stawia Humanitas w czołówce jednostek naukowych w skali kraju, na równi z wieloma uczelniami publicznymi.

W obszarze nauk prawnych eksperci KEN i Ministerstwa analizowali, na wniosek, WSH m.in. projekty badawcze poświęcone udziałowi czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości, realizowane przez prof. Michała Kaczmarczyka, prof. Jana Kila, prof. Piotra Kruszyńskiego i mgr. Aleksandra Kwaśniaka, a także badania nad wydatkami publicznymi i ryzykiem w zamówieniach publicznych autorstwa dr. Jarosława Rokickiego.  

W obszarze zarządzania przedmiotem oceny ekspertów były projekty badawcze dotyczące zarządzania sytuacją kryzysową związaną z epidemią COVID-19 (prof. Michał Kaczmarczyk, prof. Maria Zrałek) oraz współpracy przedsiębiorstw w formie klastrów (prof. Jolanta Staszewska i prof. Joachim Foltys).

Z kolei Instytut Pedagogiki przedłożył do oceny badania na temat roli maty edukacyjnej w dydaktyce dzieci (dr Aleksander Mańka, dr Beata Matusek, mgr Agata Piątkowska) oraz projekt poświęcony roli superwizji w kształtowaniu kompetencji nauczycieli (dr Aleksander Mańka, dr Danuta Morańska).   

Proces ewaluacji obejmował lata 2017-2021. Zgodnie z Ustawą o szkolnictwie wyższym i nauce kategoria przyznana danej dyscyplinie naukowej determinuje poziom finansowania publicznego dla uczelni, a ponadto ma wpływ m.in. na możliwość nadawania stopni naukowych, charakter uczelni, możliwość prowadzenia szkół doktorskich i samodzielność przy tworzeniu kierunków studiów.

- Wynik ewaluacji to jeden z największych sukcesów Wyższej Szkoły Humanitas na przestrzeni ponad 25 lat jej działalności. Odebranie decyzji Ministra to moment historyczny, a jednocześnie symboliczny. Uzyskujemy bowiem status Akademii, i to z dwoma uprawnieniami doktorskimi i habilitacyjnymi, na finiszu obchodów Jubileuszu Uczelni – mówi prof. Michał Kaczmarczyk, rektor Wyższej Szkoły Humanitas. -Wysoka ocena uzyskana za pracę naukową to nie tylko potwierdzenie jakości oferty WSH i wyjątkowej pozycji Uczelni na akademickiej mapie Polski, ale przede wszystkim motywacja dla całego zespołu Humanitas na kolejne lata. Będziemy dążyć do dalszego rozwoju dorobku publikacyjnego, wzmacniać aktywność w zakresie pozyskiwania grantów badawczych oraz inwestować we współpracę z otoczeniem społecznym i komercjalizację wiedzy – dodaje.