Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy
 

Trener biznesu

O kierunku

Cel studiów:

Studia Podyplomowe Trener Biznesu to projekt skierowany do osób dorosłych, które są zainteresowane pozyskaniem umiejętności trenerskich oraz do wszystkich, którzy stanęli w swej karierze zawodowej przed wyzwaniem pracy z grupą. Mogą w nim wziąć udział np. trenerzy wewnętrzni firm, pracownicy działów HR, nauczyciele, menedżerowie zarządzający zespołami oraz prowadzący spotkania grupowe i inni, którzy zajmują się rozwojem pracowników.
Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatu praktycznego, który będzie bazował na aktywnym udziale uczestników. W czasie szkoleń będziemy prowadzili szereg symulacji rzeczywistych działań związanych z projektowaniem i prowadzeniem szkoleń.
Główne cele projektu to zdobycie umiejętności związanych z przygotowaniem, przeprowadzeniem oraz ewaluacją szkoleń grupowych. Uczestnicy poznają, czym jest proces grupowy oraz jak wykorzystać tę wiedzę podczas projektowania ćwiczeń i zadań dla grupy oraz podczas realizacji założonych celów szkoleniowych. Ponadto Uczestnicy poznają metody i narzędzia szkoleniowe, które najefektywniej wpływają na poziom postaw, wiedzy i umiejętności osób dorosłych.

Kadra dydaktyczna:

Kadrę prowadzących stanowią praktycy, trenerzy, wieloletni praktycy biznesu.

Program

Program:

 I Rola zawodowa Trenera biznesu – wymagane kompetencje i predyspozycje

  • Aktualna sytuacja Trenerów na rynku pracy
  • Trener wewnętrzny i Trener współpracujący  - podobieństwa i różnice
  • Perspektywa rozwoju z zawodzie Trenera Biznesu
  • Doświadczenie i predyspozycje wspierające kompetencje trenera.
  • Przykłady kompetencji „miękkich”, fundamentalnych w pracy trenera.
  • Kompetencje specjalistyczne i profesjonalne niezbędne w pracy trenera.
  • Styl pracy trenera – jaki typem trenera jestem?
  • Diagnoza wyjściowych kompetencji i cech przydatnych  w roli trenera.
  • Określenie swej misji i wizji  w roli trenera biznesu.
  • Zbudowanie Indywidualnego Planu Rozwoju w roli Trenera Biznesu
  • Trener 360 – spojrzenie na rolę Trenera Biznesu z różnych perspektyw.

II Metodyki nauczania osób dorosłych  oraz fazy procesu grupowego

  • Różnice i podobieństwa w uczeniu dorosłych i dzieci.
  • Cykl Davida Kolba - uczenie poprzez doświadczenie.  
  • Charakterystyka uczenia się poprzez doświadczenie, refleksję, teorię i pragmatykę.
  • Jaki mam styl uczenia się  - rodzaje i charakterystyka.
  • Dobór metod i technik rozwojowych w zależności od stylu uczenia się.
  • Tradycyjne metody uczenia a indywidualne preferencje w uczeniu.  
  • Metody szybkiego  zapamiętywania ważnych treści.  
  • Proces uczenia się a funkcje półkul mózgowych.
  • Odkrycia zakresie neurobiologii dot. uczenia się osób dorosłych.
  • Czym jest proces grupowy?
  • Analiza  faz procesu grupowego i ich wpływ na zachowanie uczestników szkolenia.
  • Dynamika grupy szkoleniowej – przyczyny i skutki różnych zachowań grupy na poszczególnych etapach.

III Etapy procesu rozwojowego w organizacjach    

  • Skąd biorą się potrzeby rozwojowe w organizacjach?
  • Analiza i diagnoza  potrzeb rozwojowych w organizacji – cele i założenia.
  • Rodzaje dostępnych działań rozwojowych  - nie tylko szkolenie.
  • Dobór działań rozwojowych i projektowanie warsztatów i szkoleń.
  • Wady i zalety oraz cechy charakterystyczne pilotaży programów szkoleniowych.  
  • Planowanie, organizacja i logistyka działań szkoleniowych.
  • Badanie efektywności szkoleń i innych działań rozwojowych.
  • Szkolenia jako projekt i proces w organizacji.
  • Planowanie, organizowanie i aktywne wspieranie procesu szkoleniowego.  

IV Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych  - narzędzia i metody działania  

  • Rodzaje potrzeb rozwojowych: szkoleniowe, systemowe, organizacyjne.
  • Potrzeby organizacyjne, grupowe i indywidualne.
  • Specyfika potrzeb szkoleniowych. Co je wyróżnia od potrzeb systemowych i organizacyjnych? 
  • Źródła i rodzaje informacji  dostępne z organizacji, potrzebne do diagnozy potrzeb.
  • Ankiety diagnozy potrzeb – przykłady i rodzaje.
  • Wywiady ustrukturyzowane - przykłady i rodzaje.
  • Obserwacja zachowań w miejscu pracy - przykłady i rodzaje.
  • Jak przeprowadzać rozmowy z osobami decyzyjnymi w firmie – HR, kadra menedżerska.
  • Wnioski i spostrzeżenia z dostępnych źródeł badawczych (wyniki z badań 360, rezultaty AC/DC, wnioski z cyklicznych rozmów oceniających i rozwojowych).
  • Standard raportu z diagnozy potrzeb – struktura, wnioski, forma, zalecenia rozwojowe.
  • Definiowanie celów szkoleniowych i biznesowych w oparciu o wyniki diagnozy.

V Narzędzia pracy Trenera - metodyka prowadzenia szkoleń warsztatowych 

  • Skrzynka narzędziowa trenera i jej zawartość.
  • Prezentacja, mini wykład – przykłady, rodzaje, rozwijane kompetencje.
  • Dyskusja  - rodzaje, zastosowanie, rozwijane kompetencje.
  • Studium przypadku - rodzaje, zastosowanie, rozwijane kompetencje.
  • Gry i symulacje - rodzaje, zastosowanie, rozwijane kompetencje.
  • Odgrywanie ról – scenki, symulacje .
  • Praca w grupach -  rodzaje, zastosowanie, rozwijane kompetencje.
  • Instruktaż - wypracowanie umiejętności najlepiej nadających się do uczenia metodą instruktażu.
  •  Energizery i lodołamacze – przykłady  i rodzaje.
  • Powiększanie skrzynki  narzędziowej trenera – bank metod i technik stosowanych przez uczestników.
  • Warsztat praktyczny – nabycie doświadczenia w zastosowaniu poznanych metod.

VI Praktyczne projektowanie szkoleń warsztatowych 

  • Definiowanie celów merytorycznych szkolenia
  • Definiowanie celów biznesowych szkolenia
  • Precyzowanie pożądanych efektów  - różnice między celem a efektem.
  • Dobór metod i technik trenerskich do założonych celów merytorycznych.
  • Struktura typowego szkolenia w oparciu o cykl Davida Kolba.
  • Projektowanie modułów szkolenia – wyznaczanie celów cząstkowych.
  • Dobór metod do rozwijanych kompetencji.
  • Rodzaje konspektów trenerskich – manuale na różnych poziomach szczegółowości.
  • Mind mapa szkolenia warsztatowego.
  • Praktyczny warsztat – tworzenie przez uczestników projektów szkoleń w wybranych tematach – prezentacja.

 VII Przygotowanie i pisanie materiałów szkoleniowych  

  • Funkcje materiałów szkoleniowych
  • Procedury tworzenia materiałów szkoleniowych
  • Kategorie materiałów szkoleniowych
  • Struktura materiałów szkoleniowych
  • Forma przygotowania materiałów szkoleniowych

 VIII Jak zwiększyć  atrakcyjność i efektywność przekazu  na szkoleniu? 

  • Fragmenty filmów - przykłady zastosowania i dostosowania do tematu.
  • Fragmenty nagrań audio - przykłady zastosowania i dostosowania do tematu.
  • Storytelling - przykłady zastosowania i dostosowania do tematu.
  • Myślenie wizualne - przykłady zastosowania i dostosowania do tematu.
  • Anegdoty, dowcipy - przykłady zastosowania i dostosowania do tematu.
  • Metafory -  przykłady zastosowania i dostosowania do tematu.
  • Przypowieści - przykłady zastosowania i dostosowania do tematu.
  • Konkursy, quizy przykłady zastosowania i dostosowania do tematu.
  • Praktyczny warsztat – zastosowanie poznanych metod.

IX Jak zbudować dobrą relację z grupą szkoleniową?

  • Metody coachingowe w skutecznym budowaniu relacji z grupą.
  • Strategia budowania dobrych relacji w zależności spójności i rozbieżności oczekiwań grupy.
  • Jak dostosować się do „mapy” postrzegania rzeczywistości uczestnika szkolenia?
  • Techniki zapamiętywania imion i informacji o uczestnikach szkolenia.
  • Rola przekonań w budowaniu pozytywnego nastawienia do siebie trenera i uczestników szkolenia.  
  • Aktywne słuchanie w pracy na Sali szkoleniowej .
  • Umiejętność zadawania dobrych i aktywizujących pytań
  • Rola pochwał i docenienia  grupy i poszczególnych uczestników.

X Szkolenie w parze trenerskiej – wady i zalety takiego rozwiązania   

  • Jak dobrać się w parę trenerską?
  • Co jest  gwarantem efektywności par trenerskich?
  • Trener wiodący a Trener wspierający – różnice.
  • Jak przygotować się do prowadzenia szkolenia w parze?
  • Wzajemne poznanie się od strony różnic osobowościowych.
  • Budowanie wspólnej odpowiedzialności za efekty pracy
  • Warsztat praktyczny – prowadzenie szkoleń w parze trenerskiej.  

 XI Trudne sytuacje w pracy trenera 

  • „Potwór szkoleniowy” – kim jest? Jak wygląda? Co go charakteryzuje?
  • Rodzaje trudnych sytuacji szkoleniowych. Czym jest trudna sytuacja?
  • Trudny uczestnik czy trudna sytuacja? – czy w ogóle są trudni uczestnicy?  
  • Co wynika z doświadczeń uczestników – wymiana doświadczeń.
  • Zjawiska facylitacji społecznej i naśladownictwa społecznego.
  • Świadomość faz procesu grupowego w reagowaniu na trudne sytuacje szkoleniowe.
  • Jak zapobiegać trudnym sytuacjom na szkoleniu – działania prewencyjne.
  • Rola przekonań, emocji i nastawienia w radzeniu sobie z trudną sytuacją
  • Metody, sposoby, narzędzia pomagające w radzeniu sobie   trudną sytuacją.  
  • Warsztat praktyczny – mini szkolenia  uczestników z trudną sytuacją szkoleniową.

XII Czy inwestycja w szkolenia się opłaca? – jak zbadać efektywność szkoleń?

  • Narzędzia wykorzystywane do zbierania informacji niezbędnych do ocen
  • Czas przeprowadzenia badania efektywności szkoleń
  • Czteropoziomowy model Kirkpatricka
  • ROI (Return of Investment) a rezultaty szkolenia
  • BCR (Benefits/Cost ratio)
  • Praktyczne studia przypadku ze świata biznesu – jak inni wyliczają zwrot z inwestycji w szkolenie?

XIII Warsztat praktyczny – próbki pracy uczestników

  • Przygotowanie programu szkolenia z wybranego tematu.
  • Przeprowadzenie wybranego fragmentu szkolenia.
  • Feedback – 360 stopni.
  •  Przygotowanie do egzaminu praktycznego i teoretycznego

Czas trwania studiów:
2 semestry; 180 godzin dydaktycznych.

Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w trybie weekendowym (sobota i niedziela).

Studia podyplomowe realizowane przez AH w roku akademickim 2020/2021 będą organizowane w formule blended learning polegającej na łączeniu zajęć stacjonarnych (odbywających się na terenie uczelni) z zajęciami prowadzonymi w trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom), pozwalającymi na uczestnictwow spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:

Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Kontakt:
tel.: 32 363-12-21
e-mail: podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl

ZAPISZ SIĘ

Kadra dydaktyczna

Kadra dydaktyczna:

Kadrę prowadzących stanowią praktycy, trenerzy, wieloletni praktycy biznesu.

Wśród kadry m.in.:

Aleksandra Czerniawska

Absolwentka Wydziału Zarządzania i Marketingu Politechniki Częstochowskiej oraz Wyższej Szkoły Humanitas. Ukończyła Studia Podyplomowe „Psychologia w zarządzaniu” na Uniwersytecie Ekonomicznym oraz ,,Psychologia zachowań społecznych” na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, szkołę Trenerów Biznesu oraz wiele szkoleń z dziedziny zarządzania.
20 letnia praktyka w środowisku biznesowym, w obszarze Human Resources, w tym 15 letnie doświadczenie jako menedżer, w zarządzaniu podległymi zespołami Pracowników. Doświadczenie w firmach o różnych kulturach oraz różnej specyfice biznesowej tj. branża usługowa, finansowa, retail.
Ponadto doświadczenie w realizacji wielu projektów  np. projektów rozwoju pracowników i menedżerów, systemów ocen, projektów adaptacyjnych, projektów związanych z jakością obsługi Klienta. Doświadczenie  w projektowaniu i prowadzeniu wielu szkoleń i warsztatów głównie z tematyki zarządzania, w tym szkoleń dla menedżerów i Trenerów.
Obecnie także doktorantka Uniwersytetu Śląskiego, Wydziału Nauk Społecznych.  Interesuje się głownie tematyką zarządzania oraz socjologii organizacji, dlatego swój wolny czas poświęca głównie na pracę naukową w temacie kultur organizacyjnych i narodowych oraz ich wpływu na realizację celów firm.

Jacek Cymerman

Absolwent Wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej, ukończył Studia Podyplomowe „Psychologia w zarządzaniu” oraz „Public relations” na Akademii Ekonomicznej w Katowicach, szkołę Trenerów Biznesu oraz Szkołę Coachów Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego wg standardów ICF.
Posiada 17 letnie doświadczenie zdobyte w pracy z grupami szkoleniowymi w różnych branżach, jako trener, konsultant i coach. Jego zainteresowania koncentrują się na skutecznym rozwijaniu kompetencji związanych z zarządzaniem, rozwojem Trenerów, budowaniem relacji z Klientami, zarządzaniem sprzedażą. Specjalizuje się m.in. w takich obszarach jak: rozwój Trenerów, rozwój menedżerów, zarządzanie relacjami z Klientem w sprzedaży B2C i B2B, budowanie relacji z Klientami, techniki sprzedaży i pokonywanie obiekcji Klienta, budowanie własnej efektywności sprzedażowej, współpraca zespołowa.
Ma za sobą ponad 1400 dni szkoleniowych przepracowanych jako Trener w tym przez 7 lat pracował bezpośrednio w sprzedaży jako Trener sprzedażowy. Od 7 lat projektuje i prowadzi warsztaty oraz szkolenia dla Trenerów w Szkołach Trenerów i na studiach podyplomowych. Od 8 lat projektuje i prowadzi szkolenia dla menedżerów w różnych branżach i na różnych poziomach zarządzania. Dodatkowo zajmuje się budowaniem wewnętrznej motywacji do zmiany i rozwoju Klientów poprzez coaching indywidualny.

Opłaty

Zapisz się