Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

21/09/2021

Integracja sensoryczna to przede wszystkim praktyka

Wyższa Szkoła Humanitas wraz z Fundacją in Corpore zachęcają do kształcenia na kierunku Integracja Sensoryczna.

Program studiów został skonstruowany z myślą o osobach, które chcą zdobyć wiedzę z zakresu problematyki funkcjonowania oraz możliwości wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży z różnorodnym spektrum zaburzeń o podłożu sensorycznym i motorycznym.

Absolwent kierunku posiądzie interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą zagadnień współczesnej edukacji i rehabilitacji osób z zaburzonym rozwojem sensomotorycznym, zdobędzie także kompetencje w zakresie diagnozowania i zapozna się z zasadami postępowania terapeutycznego.

Program studiów podyplomowych został opracowany w taki sposób, aby rzetelnie przygotować przyszłych absolwentów kierunku do pracy terapeutycznej polegającej na diagnozowaniu jak również terapii dzieci z zaburzeniami o podłożu sensomotorycznym.

Kształcenie prowadzone jest przez nauczycieli akademickich i inne osoby posiadające kompetencje zawodowe lub naukowe oraz doświadczenie w zakresie właściwym dla prowadzonych zajęć. Kadra dydaktyczna to w głównej mierze praktycy z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Jedną z osób zaangażowanych w kształcenie jest mgr Ewa Bartelmus, która odpowiedziała na pytania związane z terapią SI.

  • Czym jest integracja sensoryczna?

To podświadomy proces zachodzący w mózgu. Porządkuje informacje pobrane przez zmysły, nadaje znaczenie temu, co jest doświadczane, poprzez selekcję informacji i wybór tego, na czym mamy się skupić. Pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, które doświadczamy. Tworzy fundamenty rozwoju wyższych funkcji układu nerwowego. Jest również bazą edukacji i zachowań społecznych.

  • W jakiej formie objawiają się najczęściej zaburzenia sensoryczne?

Integracja sensoryczna objawia się w ruchu, mowie, nauce, zabawie. Jest interakcją dziecka z otaczającym go światem. Jeśli ten przepływ informacji jest utrudniony lub zniekształcony, to pierwsze objawy zaburzeń będą dotyczyły wyżej wspomnianych obszarów funkcjonowania dziecka. Manifestują się one w postaci; nadwrażliwości lub podwrażliwości sensorycznej. Zakres zaburzeń dotyczy: czucia powierzchownego (eksterocepcja), czucia głębokiego (propriocepcja), równowagi, wzroku, słuchu, smaku, węchu.

  • Czym jest nadwrażliwość sensoryczna?

Jest to nadmierna, wzmożona reakcja na bodźce sensoryczne. Już niewielkie pobudzenie receptorów wywołuje reakcje organizmu dziecka. Dziecko nadwrażliwe szybciej i intensywniej odbiera takie wrażenia jak ból, dotyk, dźwięk, obraz, zapach. Często w następstwie tego doświadcza dużego dyskomfortu fizycznego i emocjonalnego. Dziecko ewidentnie unika bodźców, które te wrażenia wywołują. Obserwator staje się świadkiem świadomego i podświadomego procesu unikania.

  • Czym jest podwrażliwość sensoryczna?

Jest przeciwieństwem nadwrażliwości sensorycznej. Aby mogła zaistnieć reakcja w organizmie dziecka, potrzebuje on dostarczyć wielu i często silnych, powtarzalnych bodźców. W następstwie tak reagującego układu nerwowego reakcje docierające z poszczególnych zmysłów są osłabione lub opóźnione.

  • Na jakich mechanizmach biologicznych bazuje teoria i terapia integracji sensorycznej?

Głównym mechanizmem biologicznym na którym bazuje teoria i terapia integracji sensorycznej jest neuroplastyczność mózgu. Jest to zdolność do tworzenia nowych połączeń, zmienności, samonaprawy oraz uczenia się. Dzięki neuroplastyczności przy odpowiedniej stymulacji układu nerwowego jesteśmy w stanie wypracować nowe, adekwatne do sytuacji, reakcje adaptacyjne czyli nauczyć mózg właściwego zarządzania bodźcami, które docierają do naszego organizmu i właściwej reakcji na te bodźce.

  • Kiedy powinna mieć miejsce u dziecka diagnoza SI ?

Kiedy rodzic lub opiekun dydaktyczny dziecka zauważy cechy nieharmonijnego rozwoju oraz będzie obserwował niepokojące zachowania, które utrudniają mu funkcjonowanie w grupie (rodzina, placówka edukacyjna).

  • Jaki wiek dziecka jest najlepszy na wprowadzenie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego z zakresu SI?

Zarówno postepowanie diagnostyczne, jak również terapeutyczne może być wprowadzone od najmłodszego wieku dziecka (niemowlęctwa), jeżeli tylko na tym etapie obserwujemy rozregulowanie dziecka. Im wcześniej dziecko trafi na diagnozę i zostanie objęte postępowaniem profilaktycznym lub terapeutycznym, tym większa skuteczność wdrażanych procedur wspomagających prawidłowy rozwój dziecka.

  • Jak rozwija się dziecko ze zdiagnozowanymi zaburzeniami integracji sensorycznej?

Takie dziecko najczęściej rozwija się w sposób nieharmonijny. Niektóre części jego układu nerwowego funkcjonują w sposób nieprawidłowy, podczas gdy inne działają prawidłowo. Z tego też powodu, dziecko będzie pod pewnymi względami rozwijało się odpowiednio do wieku, a pod innymi będzie wykazywało deficyty rozwojowe. Typowymi oznakami i objawami zaburzeń SI są wówczas: nadreaktywność lub rozkojarzenie, problematyczne zachowania, opóźnienia w rozwoju mowy i języka, nieprawidłowy tonus mięśniowy i problemy z koordynacją, problemy z nauką.

  • Jak długo trwa terapia SI?

Długość i rozległość terapii zależy od dysfunkcji Centralnego Układu Nerwowego i podległych jemu układów sensorycznych. W niektórych przypadkach już kilka wizyt wystarczy do wyregulowania procesów sensorycznych u dziecka, w innych przypadkach dziecko, a później dorosły nadal zmaga się z rozregulowaniem sensorycznym, w skutek czego wymaga systematycznej pracy terapeutycznej.

  • Jakie działania obejmuje procedura kwalifikacji dziecka do Terapii SI?

W pierwszej kolejności rodzice lub placówka edukacyjna, która podejrzewa u dziecka zaburzenia w zakresie integracji sensorycznej kieruje dziecko na szczegółową diagnozę SI. Dopiero po przeprowadzonej szczegółowej diagnozie zostaje zaproponowany plan profilaktyczny i terapeutyczny obejmujący opiekę nad dzieckiem w domu, placówce SI oraz placówce edukacyjnej, do której uczęszcza dziecko.

 

Ewa Bartelmus

Absolwentka fizjoterapii na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Ukończyła również studia podyplomowe z zakresu pedagogiki i dietetyki. Doktorantka Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Wykładowca akademicki - AWF Katowice, Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie Warszawa - Centrum SI, NPDN Fundacji In Corpore w Katowicach. Dyplomowany terapeuta z zakresu terapii neurorozwojowych. Certyfikowany terapeuta integracji Sensorycznej. Autorka licznych publikacji naukowych (artykułów, monografii i książek) z zakresu położnictwa i pediatrii. Współtworzy program studiów podyplomowych na kierunku Integracja sensoryczna w Wyższej Szkole Humanitas.