21 listopada 2019 r.
rozpoczęcie o godz. 9.30
„Szkoła, jak żadna inna instytucja, jest organizacją opartą na wiedzy, a nauczyciele stanowią najważniejszy jej zasób.”[1]
Ostatnie miesiące są bardzo burzliwe dla polskich nauczycieli. Strajk, który miał jednoczyć w wielu placówkach stał się przedmiotem konfliktu w zespole, spowodował demobilizację a nawet odejścia z placówek oświatowych. Nic dziwnego, w sytuacji kryzysowej narastają konflikty, szczególnie uwypuklają się różnice w poglądach, charakterach, relacjach, czy po prostu wzajemnej komunikacji. Poczucie własnej wartości maleje, narasta frustracja.
Prestiż zawodu nauczyciela został nadszarpnięty a dyrektorzy placówek oświatowych stanęli w obliczu ogromnego wyzwania – scalenia grupy, zbudowania na nowo zaufania, aby kadra była zmobilizowana i czuła się doceniana niezależnie od stopnia awansu zawodowego.
W trakcie tej konferencji, uwagę dyrektorów chcemy skupić nie na uczniach a właśnie na zespołach nauczycielskich, którymi zarządzają. Chcemy pokazać model zarządzania, który może pozwolić dyrektorom na stworzenie w plaówkach oświatowych warunków gwarantujących dobrą atmosferę pracy, poczucie bezpieczeństwa, docenienia, otwartości, wzajemny szacunek i tolerancję dla odmienności. Tylko w środowisku, w którym na co dzień wśród współpracowników funkcjonuje poczucie wspólnoty, wzajemnej akceptacji i szacunku, straty odniesione podczas trudnych sytuacji, mogą być mniejsze i łatwiej je odbudować.
W gronie zaproszonych do udziału w konferencji prelegentów i panelistów, wśród których znajdą się psycholodzy, eksperci w zakresie zarządzania, trenerzy, dyrektorzy szkół, będziemy rozmawiać m. in. o:
- psychologicznych aspektach związanych z pracą i zarządzaniem w dobie kryzysu,
- o kulturze organizacyjnej – czy ma bezpośredni wpływ na sposób zarządzania
w sytuacjach kryzysowych w szkole, - założeniach modelu zarządzania różnorodnością kadry nauczycielskiej i konkretnych korzyściach, jakie niesie ze sobą dla dyrektorów szkół ten model zarządzania,
- o specyfice zarządzania zasobami intelektualnymi.
Ekspert z Instytutu Nauk o Zarządzaniu i Jakości WSH, w trakcie interaktywnej sesji wskaże Uczestnikom Konferencji konkretne narzędzia decyzyjne, z których kadra zarządzająca placówkami oświatowymi może skorzystać w celu rozwiązywania sytuacji kryzysowych.
[1] Zarządzanie różnorodnością kadry nauczycielskiej szkoły, K. Ponchała w: Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej – Zarządzanie Nr 23 t. 2 (2016)
Patronaty honorowe nad Konferencją objęli Prezydenci/Burmistrz miast: