Mata edukacyjna Humanitas oraz wybrane zestawy kafli edukacyjnych są dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów ze spektrum autyzmu, zarówno do tych wysoko funkcjonujących, jak i tych mających problem z nawiązaniem jakichkolwiek relacji.
Mata edukacyjna pozwala dzieciom ze spektrum autyzmu prawidłowo realizować kształcenie dzięki temu, że zajęcia oparte są na zaspokojeniu tych potrzeb, których dzieci ze spektrum wymagają najbardziej, tzn.:
- praca na materiale obrazowym (czarno-białym lub kolorowym w zależności od potrzeb dziecka),
- oswojenia się z pojęciami abstrakcyjnymi (przetworzenie pojęcia na różne sposoby, w wielu formach),
- specyficzne skojarzenia znaczeniowe,
- dosłowne rozumienie języka,
- trudności w myśleniu przyczynowo-skutkowym,
- przywiązanie do rutyny, brak lub mała elastyczność w myśleniu (uczeń musi sam pomyśleć, czasami naprawić swoje błędy, może poprosić o pomoc kolegę),
- przewaga pamięci mechanicznej nad znaczeniową,
- przewaga uwagi mimowolnej nad dowolną,
- osłabiona ciekawość poznawcza i motywacja wewnętrzna, wybiórcze zainteresowania,
- zaburzenia w odbiorze i integracji bodźców sensorycznych.
Mata edukacyjna Humanitas pozwala skupić się na dwóch szczególnie ważnych aspektach wychowawczo - edukacyjnych w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu:
- działaniu dziecka,
- kontekście społecznym.
Dzieci z autyzmem lubią być w ruchu, a mata pozwala na:
- ruch,
- działanie,
- tworzenie,
- odcięcie się od schematów.
Wszystkie te elementy z kolei rozwijają u dziecka funkcje poznawcze i motoryczne. Dzieci nie kojarzą maty z edukacją, dla nich to zabawa. Zabawa z kolei to okazja do rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych.
Dla osób ze spektrum autyzmu bardzo ważne jest uczenie się, jak prawidłowo funkcjonować w grupie poprzez m.in.:
- dzielenie wspólnego pola uwagi,
- naśladowanie,
- przestrzeganie reguł,
- współdziałanie, ale nie zawsze rywalizowanie,
- rozumienie komunikatów i wyrażanie potrzeb.
W grupach przedszkolach coraz częściej i coraz więcej pojawia się dzieci niezdiagnozowanych, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i/lub integracji sensorycznej, które powinny uczestniczyć w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD). Na zajęciach WWRD fachowa pomoc specjalistów umożliwi dzieciom korygowanie zaburzeń, a bardzo często likwidowanie powstałych nieprawidłowości rozwojowych.
W pracy z dziećmi zaburzonymi szczególną uwagę należy zwrócić na:
- obserwację zachowań,
- modyfikacje zajęć, aby jak najlepiej przygotować ucznia do funkcjonowania w życiu społecznym.
Drodzy nauczyciele!
- wychowania przedszkolnego,
- terapeuci pracujący z uczniami młodszymi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, integracji sensorycznej,
to właśnie do Państwa kierujemy narzędzie pracy w postaci maty edukacyjnej, zestawów kafli edukacyjnych i scenariuszy zajęć - byście mogli w jak największym zakresie wspomóc dzieci na początku ich rozwoju!