Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Zarządzanie oświatą - menedżer placówki oświatowej


ZAPISZ SIĘ


W razie pytań zachęcamy do kontaktu:

ZADZWOŃ TERAZ   FORMULARZ KONTAKTOWY

O kierunku

Zarządzanie placówkami oświatowymi wymaga posiadania niezbędnych umiejętności i wiedzy, dzięki którym osoba na stanowisku kierowniczym będzie sprawnie, efektywnie i twórczo potrafiła kierować daną placówką. W zakres obowiązków wchodzi również uwzględnienie potrzeb wynikających z zasad reformy oświatowej i regionalnej polityki edukacyjnej. Umiejętność rozwiązywania wszelkich pojawiających się problemów w życiu danej placówki jest niezwykle ważną cechą w kontekście samodzielnej pracy na stanowisku kierowniczym. Biorąc pod uwagę ogrom odpowiedzialności i wymagań, wykwalifikowana kadra menedżerska jest kluczem do profesjonalnego zarządzania szkołą, przedszkolem, żłobkiem czy też inną placówką oświatową.

Cel studiów:

Celem studiów podyplomowych Zarządzanie oświatą – menedżer placówki oświatowej jest przekazanie niezbędnej wiedzy oraz podniesienie kompetencji potrzebnych do sprawowania stanowiska kierowniczego placówek opiekuńczo – wychowawczych. Intencją jest również wykształcenie samodzielnych menedżerów, którzy pragnął zarządzać placówkami oświatowymi w sposób zorganizowany, sprawny, skuteczny i zgodny z prawem.

Realizowane przedmioty pozwalają na przyswojenie najważniejszej wiedzy z zakresu edukacji, prawa i zarządzania zasobami ludzkimi w tych organizacjach. Studia mają na celu również udoskonalenie jakości pracy i posiadanych już kompetencji przez osoby sprawujące stanowiska kierownicze w placówkach edukacyjnych. Wybranie tego kierunku to gwarancja poznania wszelkich ujęć i wymiarów bycia menedżerem, jak również skutecznego planowania regionalnej polityki oświatowej.

Adresaci:

  • Dyrektorzy szkół, osoby zajmujące stanowiska kierownicze w placówkach oświatowo-wychowawczych, osoby zatrudnione w administracji państwowej wszystkich szczebli lub przede wszystkim kandydaci na zajmowanie wyżej wymienionych stanowisk.
  • Nauczyciele wszystkich specjalności i poziomów nauczania, którzy są zainteresowani doskonaleniem zawodowym, pragnący nabyć wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania w edukacji.
  • Osoby zajmujące się problematyką oświatową w jednostkach samorządu terytorialnego.
  • Pracownicy nadzoru pedagogicznego, pracownicy organów prowadzących szkoły, animatorzy działań i organizacji oświatowych.

Atuty:

W trakcie studiów słuchacze nabywają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowisk dyrektorskich oraz innych stanowisk kierowniczych w placówkach oświatowych zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli z dnia 14 września 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2102) w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce.

A ponadto Uczestnicy studiów podyplomowych otrzymują dostęp do pełnego pakietu Office 365. Pakiet ten oferuje dostęp do najpopularniejszych aplikacji biurowych takich jak:

  • Word,
  • Excel,
  • PowerPoint,
  • OneNote,
  • OneDrive.

Dodatkowo Uczestnicy studiów podyplomowych uzyskują dostęp do:

  • pełnej wersji Systemu Informacji Prawnej LEGALIS
  • LEX Czasopisma Premium i LEX Monografie
  • Systemu LEXOTEKA
  • tysięcy e-booków w Czytelniach IBUK Libra i EbookpointBIBLIO
  • międzynarodowych pełnotekstowych baz danych m.in.:
    • EBSCO,
    • SCOPUS,
    • Web of Science

Absolwent:

  • Posiada wiedzę w zakresie odpowiedzialności za całokształt pracy szkoły,
  • Rozumie pracę administracyjną i będzie poprawnie interpretował przepisy prawa,
  • Zyskuje umiejętności skutecznego rozwiązywania rzeczywistych problemów występujących w placówce,
  • Potrafi ustalać priorytety w zakresie planowania i realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz diagnozowania realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego na wszystkich poziomach nauczania szkolnego,
  • Zna różne metody utrzymywania stałej więzi ze środowiskiem lokalnym,
  • Nabywa umiejętności w zakresie zarządzania zespołem ludzkim, zarządzania finansami szkoły, doskonalenia pracy dydaktycznej placówki oraz ewaluacji jej pracy.

Metody pracy:

  • mini wykład, prezentacja,
  • aktywne ćwiczenia szkoleniowe,
  • dyskusja,
  • studium przypadku (Case study),
  • praca w parach, grupach,
  • praca indywidualna.

Program


W programie m.in:

I MODUŁ: TEORETYCZNE PODSTAWY ZARZĄDZANIA PLACÓWKĄ OŚWIATOWĄ

  • System oświaty – cele, zadania, funkcje i podstawy prawne
  • Zadania oświatowe samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju
  • Publiczne i niepubliczne podmioty systemu oświaty – zadania i funkcje
  • Realizacja zadań statutowych placówki oświatowej

II MODUŁ: PRAWNE ASPEKTY ZARZĄDZANIA PLACÓWKĄ OŚWIATOWĄ

  • Prawo rodzinne w oświacie
  • Prawo pracy w oświacie – Karta Nauczyciela, Kodeks Pracy
  • Podstawy prawa administracyjnego i samorządowego
  • Tworzenie wewnętrznych aktów prawnych w placówce oświatowej

III MODUŁ: PRAKTYCZNE ZARZĄDZANIE PLACÓWKĄ OŚWIATOWĄ

  • Dyrektor liderem placówki oświatowej – planowanie i organizacja pracy placówki oświatowej. Współpraca i partnerstwo w celu wspierania inicjatyw ekologicznych.
  • Zarządzanie informacją niejawną – RODO w placówce oświatowej
  • Zarządzanie marką placówki oświatowej
  • Znajomość koncepcji i znaczenia zrównoważonego rozwoju w kontekście edukacji i promowania postaw, projektów i inicjatyw w społeczności szkolnej
  • Zarządzanie dokumentacją placówki oświatowej
  • Zarządzanie finansami w placówce oświatowej
  • Zarządzanie BHP i ochroną p.poż. w placówce oświatowej
  • Zasady udzielania pierwszej pomocy
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i organizacja kształcenia specjalnego
  • Zagrożenia dzieci i młodzieży – przeciwdziałanie i współpraca z organami wspierającymi
  • Zarządzanie zmianą i sytuacją kryzysową w placówce oświatowej
  • Nadzór pedagogiczny, zarządzanie jakością, ewaluacja placówki oświatowej
  • Rada pedagogiczna, rada rodziców
  • Podstawa programowa – cele kształcenia z uwzględnieniem etapów edukacyjnych i typów szkół
  • Współpraca placówki oświatowej z podmiotami zewnętrznymi
  • Nowoczesne technologie wspomagające zarządzanie placówką oświatową – system zarządzania informacją i zdalne formy nauczania
  • Zielona komunikacja i edukacja w praktyce Dyrektora szkoły

IV MODUŁ: ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W PLACÓWCE OŚWIATOWEJ

  • Dyrektor placówki oświatowej w funkcji HR: rekrutacja, selekcja, wdrożenie i zwolnienie pracownika
  • Trening menedżerski
  • Dyrektor liderem rozwoju – doskonalenie, awans i ocena pracy nauczyciela

V MODUŁ: KOMPETENCJE OSOBISTE DYREKTORA PLACÓWKI OŚWIATOWEJ

  • Dyrektor liderem wystąpień publicznych i prezentacji. Budowanie marki osobistej i autorytetu lidera placówki oświatowej
  • Techniki radzenia sobie ze stresem, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
  • Warsztat interpersonalny dyrektora placówki oświatowej: komunikacja interpersonalna, asertywność, efektywność osobista i organizacja czasu pracy, konflikt i sytuacje trudne
  • Budowanie relacji z nauczycielem, rodzicem i uczniem
  • Coaching w edukacji

Czas trwania studiów

  • 2 semestry
  • 220 godzin studia w całości prowadzone online.

Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w środę i czwartek w godz. 17:00 - 21:00. 

Zajęcia prowadzone są w trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom, Moodle), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów. Brak egzaminu końcowego.

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE:

tel.:
32 363-12-06 (ZADZWOŃ TERAZ)
fax.:
32 363-12-07
e-mail:
podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl 
Pokój:
009 (parter)

Kadra dydaktyczna

Kadra dydaktyczna:

   Głównym celem kadry dydaktycznej na kierunku Zarządzanie oświatą - menedżer placówki oświatowej w Akademii Humanitas jest wyposażenie uczestników w wysoko  ceniony warsztat, stąd program realizują znakomici wykładowcy akademiccy, doświadczeni praktycy, pedagodzy, dyrektorzy szkół, psycholodzy, pracownicy Kuratorium Oświaty.

Marcin Teodor Lazar

Ambasador kierunku Zarządzanie oświatą - menedżer placówki oświatowej. Absolwent Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie i wychowania do życia w rodzinie, menadżer i dyrektor szkoły, polityk, samorządowiec i działacz społeczny. Mieszkaniec Będzina od urodzenia w 1979 roku.

Ponad dwudziestoletni staż pracy w oświacie, w tym ponad pięcioletni na stanowisku kierowniczym. Obecnie Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Siemianowicach Śląskich, zmieniający oblicze tej placówki. Jego priorytetami w pracy w oświacie są m.in. ułatwianie dzieciom i młodzieży przekraczania progów edukacyjnych, monitorowanie dalszych losów absolwentów placówki, badanie jakości pracy szkoły, szersze stosowanie oceniania kształtującego kosztem oceniania sumującego, dbałość o dobrostan uczniów, poszerzanie bazy zajęć pozalekcyjnych, współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym i edukacja regionalna. Marcin Lazar był także przez szereg lat wykładowca w Akademii Humanitas oraz trenerem Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, koordynatorem Ogólnopolskiego Programu CEO Ślady Przeszłości, współpracował także z fundacją Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego w Polsce organizując konferencje i szkolenia z zakresu wielokulturowości i dialogu Polsko - Żydowskiego.

Radny Rady Miejskiej Będzina przez ponad 18 lat, obecnie (od 2024 roku) radny Rady Powiatu Będzińskiego, przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów. W swojej pracy samorządowej zajmuje się w szczególności zagadnieniami z zakresu edukacji (zarówno szczebla gminy jak i powiatu), kultury, spraw społecznych, ochrony środowiska i klimatu oraz finansów publicznych.

Od lat zaangażowany w życie lokalnej społeczności, współtworzył szereg organizacji pozarządowych, min. stowarzyszenie ProEuropa, Stowarzyszanie Króla Kazimierza Wielkiego, Stowarzyszenie Dzieciom Będzina, czy Stowarzyszenie Polska 2050. Od ponad dekady jest prezesem Towarzystwa Przyjaciół Będzina – największej i najstarszej organizacji pozarządowej w Jego mieście i jednej z najstarszych w Zagłębiu Dąbrowskim. Towarzystwo słynie w regionie z organizacji Będzińskiej Kwesty na rzecz ratowania zabytków najstarszej w Będzinie nekropolii, koncertów i wydarzeń artystycznych oraz bogatej działalności wydawniczej.

Katarzyna Porembska

Psycholog, Pedagog, Trener biznesu, akredytowany Coach. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego (wydział Pedagogiki), Politechniki Śląskiej (wydział Zarządzania) i Uniwersytetu SWPS (wydział Psychologii). Menadżer z dwudziestopięcioletnim doświadczeniem  zawodowym. Wiceprezes  Europejskiego Stowarzyszenia Coachów Psychologów. Ukończyła kilkadziesiąt certyfikowanych szkoleń w zakresie zarządzania, budowania zespołów, sprzedaży oraz innych umiejętności miękkich. Dzieli się swoim doświadczeniem zawodowym tworząc programy rozwojowe w zakresie rozwoju kompetencji pracowniczych. Od 16 lat prowadzi szkolenia, a od 7 lat również coachingi dla menadżerów i pracowników przedsiębiorstw. Koncentruje się na skutecznych technikach i narzędziach, zwraca uwagę na ich warsztatowo-praktyczną stronę. Realizuje zarówno krótkie projekty szkoleniowe jak i wielomiesięczne procesy zmiany w obszarze zarządzania, budowania zespołów, motywowania, rozwoju osobistego takich jak: inteligencja emocjonalna, radzenie sobie ze stresem, asertywność, zarzadzanie sobą w czasie i organizacja pracy, a także sprzedaży, obsługi klienta, komunikacji, wystąpień publicznych i prezentacji.

Oktawia Gorzeńska

Autorka książki „Projekt zmiana – od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole – warsztatownik”, blogerka, mówczyni TEDx. Absolwentka Leadership Academy for Poland. Wieloletnia dyrektorka szkoły z mocą zmieniania świata, twórczyni Flagowej Szkoły Microsoft. Współautorka i koordynatorka projektu Pracowni Aktywnego Korzystania z Technologii. Doradczyni dyrektorów w ogólnopolskich programach, wykładowczyni. Założycielka Akademii Przywództwa Edukacyjnego, współinicjatorka platformy EduLab oraz ogólnopolskiego ruchu #wiosnaedukacji. Współtwórczyni #ProjektZMiana (www.projektzmiana.com).   Jutronautka 2022 według Gazety Wyborczej.

dr Jerzy Grad

Dyrektor Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach, Śląski Kurator Oświaty w Katowicach w latach 2002-2006. Doktor nauk technicznych specjalista w zakresie: zarządzania finansami, organizacji i zarządzania oświatą,nadzoru pedagogicznego.

dr Barbara Nowak

Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego, były pracownik Kuratorium Oświaty w Katowicach.

Wanda Zalejska

Absolwentka Wydziału Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Ukończyła liczne formy doskonalenia zawodowego, w tym studia podyplomowe z organizacji i zarządzania oraz przedsiębiorczości. Posiada wiedzę oraz doświadczenie w zakresie prawa oraz nadzoru pedagogicznego. Wieloletni pracownik Kuratorium Oświaty w Katowicach oraz dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego w Będzinie. W ramach współpracy z uczelniami prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych. Doskonali swoje umiejętności trenerskie realizując projekty współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Współautora materiałów związanych z wdrażaniem reform systemu oświaty. Autorka licznych publikacji na temat nadzoru pedagogicznego i akredytacji. Ekspert do spraw awansu zawodowego nauczycieli oraz egzaminator OKE.

Beata Pakuła

Magister psychologii, który podczas studiów ukończył specjalizację kliniczną i sądową. Zainteresowania oraz rozwój zawodowy koncentrują się na obszarach psychologii klinicznej, neuropsychologii, psychopatologii, psychologii rozwojowej oraz sądowej. Posiada kwalifikacje w dziedzinie oligofrenopedagogiki oraz wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem. Doświadczenie zawodowe obejmuje ponad dwadzieścia lat pracy z osobami w każdej grupie wiekowej i na każdym poziomie funkcjonowania. Pracowała zarówno z dziećmi i młodzieżą, jak i osobami dorosłymi, w różnorodnych środowiskach, takich jak szkoły, przedszkola, ośrodki specjalne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie zdrowia psychicznego oraz szpitale psychiatryczne. W ramach pracy zdobywała doświadczenie między innymi z osobami z:  spektrum autyzmu, ADHD, niepełnosprawnością intelektualną, depresją, lękami, fobiami, schizofrenią, demencją, zaburzeniami neurologicznymi, zespołami genetycznymi, ofiarami przemocy i innymi. Aktualnie specjalizacja skupia się na diagnozie i terapii dzieci i młodzieży. Przez ostatnie dwie dekady rozwijała umiejętności poprzez prowadzenie pomocy psychologicznej, działań diagnostycznych, terapii indywidualnej i grupowej, interwencji kryzysowej, opiniowania oraz udziału w zespołach orzekających, udziału w zespołach związanych z niebieską kartą. Dodatkowo, angażuje się jako terapeutka w Szkole dla Rodziców i Wychowawców, gdzie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z rodzicami oraz opiekunami.

 

Współczesna szkoła wymaga zupełnie nowego podejścia do zagadnień związanych z zarządzaniem oświatą. "Dyrektor placówki oświatowej powinien być nowoczesnym menedżerem, którego charakteryzuje chęć zdobywania wiedzy i samokształcenia, myślenie koncepcyjne, poszanowanie postaw innych ludzi. Nowoczesny menedżer powinien przewodzić zmianom, mobilizować podwładnych do działania a zarazem monitorować proces zmian i korygować niekorzystne elementy. Stworzenie nowoczesnego menedżera oświaty jest celem studiów podyplomowych na kierunku Organizacja i zarządzanie oświatą w Wyższej Szkole Humanitas".

dr Jerzy Grad
Dyrektor Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Katowicach
Śląski Kurator Oświaty w Katowicach w latach 2002-2006.

Opłaty

ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ - MENEDŻER PLACÓWKI OŚWIATOWEJ
  • Niezmienne czesne
  • Brak dodatkowych opłat (np. za materiały szkoleniowe, egzaminy, egzamin końcowy)
  • Brak opłaty wakacyjnej
  • Możliwość płatności w 8 ratach (nie powoduje zwiększenia ceny studiów)

Wariant płatności

Cena studiów

Płatność 
8 rat

Cena regularna

4 500 zł

562,50 zł

Absolwenci i studenci Humanitas
30% mniej do dnia 31.07.2024 r.

3 150 zł

393,75 zł

Bonifikata terminowa 1.000 zł
do dnia 31.07.2024 r.  

3 500 zł*

437,50 zł

 

 

 Najniższa cena w okresie 30 dni przed obniżką 3 150 zł*

 

Rekrutacja

Etapy rekrutacji

 1. Wypełnij i wydrukuj  kwestionariusz online 

2. Skompletuj następujące dokumenty:
(Komplet wymaganych dokumentów może różnić się w zależności od kategorii studiów podyplomowych)

  • Wydrukowany kwestionariusz (on-line)
  • Kserokopię dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu)
  • Dowód osobisty (należy przedstawić do wglądu w celu potwierdzenia tożsamości podczas zapisu osobistego, nie kserować)
  • Potwierdzenie dokonania wymaganych wpłat.

3. Dokonaj opłat za studia:​
(wpłat należy dokonywać z wpisanym czytelnie imieniem, nazwiskiem oraz adresem)

  • opłata rekrutacyjna - 85 zł,

KONTO
Akademia Humanitas
ING Bank Śląski S.A. II Oddział w Sosnowcu
24 1050 1360 1000 0008 0337 9932

 

4. Wybierz formę podpisania umowy finansowej.

Wariant 1
Skompletowane dokumenty dostarcz osoboście do punktu rekrutacyjnego w siedzibie Akademii Humanitas w Sosnowcu

Wariant 2
Skompletowane dokumenty wyślij na adres e-mail: podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl i oczekuj kontaktu od nas.
Po zweryfikowaniu dokumentacji otrzymasz od nas umowę finansową i dalsze szczegółowe informacje. 

 *W przypadku zapisu ONLINE na wybrany kierunek proszę o wysłanie skanów wymaganych dokumentów jako standardowe załączniki PDF  (zdjęcia dokumentów nie są przyjmowane do dokumentacji).

 

 

W razie pytań zachęcamy do kontaktu!

Punkt Rekrutacyjny
ul. Kilińskiego 43, Sosnowiec
tel. 032 - 36 - 31 - 206
e-mail: podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl