Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

W razie pytań zachęcamy do kontaktu!

ZADZWOŃ TERAZ lub FORMULARZ KONTAKTOWY

O kierunku

Specjalistyczne wsparcie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu to wyzwanie stojące przed współczesną edukacją. Aby zapewnić im odpowiednią pomoc i możliwości rozwoju, należy dbać o wysoką jakość kształcenia i prawidłowe przygotowanie się do wykonywania pracy w tym zakresie.

Studia podyplomowe związane z edukacją i terapią osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu to szansa na pozyskanie niezbędnej wiedzy i umiejętności, które pozwolą Ci w pełni zaspokoić potrzeby edukacyjne osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz zdobyć najnowszą wiedzę naukową w obszarze dydaktyki specjalnej.

Cel studiów

Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności pracy z osobami z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, a także środowiskiem społecznym i rodzinnym ucznia. Program studiów obejmuje aspekty związane z potrzebą zintegrowania działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych w tym kierunku.

Rolą kadry dydaktycznej na kierunku edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w Akademii Humanitas jest wyposażenie uczestników w wysoko ceniony warsztat, dlatego program realizują znakomici wykładowcy akademiccy w dziedzinach objętych zakresem studiów.

Adresaci:

Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I stopnia, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich.


Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego**. 

Atuty

Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych oraz podejmowania działań edukacyjnych i wspierających przyszłego podopiecznego z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym zespołem Aspergera. Dotyczy to zarówno działań na poziomie indywidualnym, jak i klasy szkolnej, we wszystkich typach szkół, w których przebywa dziecko autystyczne oraz w ramach wczesnego wspomagania jego rozwoju.

Absolwent studiów

  • Posiada wiedzę związaną z koncepcjami i systemami dydaktycznymi kształcenia specjalnego oraz potrafi projektować zajęcia edukacyjne w tym obszarze.
  • Prawidłowo dokonuje badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej.
  • Zna podstawy prawne kształcenia, wychowania oraz opieki dzieci i młodzieży niepełnosprawnej niedostosowanej społecznie, a także zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
  • Posiada wiedzę z zakresu medycznych podstaw zaburzeń ze spektrum autyzmu, podstaw psychiatrii, psychopatologii i neurologii.
  • Jest zaznajomiony z problemami medycznymi dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Umiejętnie monitoruje stan zdrowia dziecka ze spektrum autyzmu oraz stosuje narzędzia i kryteria diagnostyczne zaburzeń.
  • Zna specyfikę funkcjonowania szkolnego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz psychologiczno-pedagogiczne podstawy zaburzenia.
  • Potrafi przeprowadzić diagnozę psychopedagogiczną, edukację i terapię uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Jest przygotowany do pracy dydaktycznie i metodycznie, m.in. poprzez znajomość metodyki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz umiejętność planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej.
  • Posiada kwalifikacje związane z doradztwem zawodowym i wspieraniem rozwoju zawodowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

 

Uzyskane kwalifikacje:

Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych oraz podejmowania działań edukacyjnych i wspierających przyszłego podopiecznego z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera na poziomie indywidualnym jaki i klasy szkolnej we wszystkich typach szkół, w których przebywa dziecko autystyczne i w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

Program

Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela tj. z dnia 9 lutego 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 453)

Program studiów obejmuje m.in zagadnienia:

I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA 

  • Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
  • Dydaktyka specjalna - projektowanie zajęć edukacyjnych

II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ 

  • Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej

III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE 

  • Podstawy prawne kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym
  • Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • Podstawy psychiatrii, psychopatologii i neurologi
  • Problemy medyczne dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Monitorowanie stanu zdrowia dziecka ze spektrum autyzmu – narzędzia i kryteria diagnostyczne zaburzeń
  • Funkcjonowanie szkolne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
  • Podstawy neuropsychologii
  • Diagnoza psychopedagogiczna uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Edukacji i terapia dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE 

  • Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Planowanie pracy dydaktycznowychowawczej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
  • Metodyka zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metodyka treningu umiejętności społecznych
  • Doradztwa zawodowe i wspieranie rozwoju zawodowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Czas trwania studiów

  • 3 semestry,
  • 450 godzin,
  • 180 godzin praktyk zawodowych 

Organizacja zajęć: 

Studia podyplomowe realizowane przez AH prowadzone będą w 100%  trybie on-line (poprzez platformę ClickMeeting, Zoom, Moodle), pozwalającymi na uczestnictwo w spotkaniu z każdego miejsca na świecie.

Planowane daty spotkań*:

  • 07-08.09.2024
  • 14-15.09.2024
  • 21-22.09.2024 
  • 28-29.09.2024 
  • 05-06.10.2024
  • 19-20.10.2024
  • 23-24.11.2024
  • 30.11-01.12.2024
  • 25-26.01.2025
  • 08-09.02.2025
  • 22-23.02.2025
  • 08-09.03.2025
  • 22-23.03.2025
  • 29-30.03.2025
  • 26-27.04.2025
  • 17-18.05.2025
  • 31.05-01.06.2025
  • 07-08.06.2025
  • 28-29.06.2025

*W wyjątkowych sytuacjach Uczelnia zastrzega sobie prawo do zmian w terminach zjazdów.

Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w soboty i niedziele.               

Zajęcia są planowane pomiędzy: 8.30 –17.30

Warunki zaliczenia:

Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych  jest:

  • Uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć
  • Zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów
  • Brak egzaminu końcowego
  • Zaliczenie praktyki zawodowej

Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE:

tel.:
32 363-12-06
fax.:
32 363-12-07
e-mail:
podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl 
Pokój:
009 (parter)

Kadra dydaktyczna

Kadra dydaktyczna:

Głównym celem kadry dydaktycznej na kierunku "Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu" w Akademii Humanitas jest wyposażenie uczestników w wysoko ceniony warsztat, stąd program realizują znakomici wykładowcy akademiccy w dziedzinach objętych zakresem studiów. 

Dariusz Januszewski

Nauczyciel akademicki w Instytucie Pedagogiki Akademii Humanitas w Sosnowcu oraz ambasador studiów podyplomowych na kierunku „Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu” w Akademii Humanitas.

Pedagog  specjalny z ponad 30-letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami  w tym z autyzmem, z niepełnosprawnością  intelektualną, niewidzeniem i słabo widzeniem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od piętnastu lat pracujący z dziećmi ze spektrum autyzmu oraz ich rodzinami objętymi wczesnym wspomaganiem. Ekspert Specjalistycznego Centrum Wpierającego Edukację Włączającą. Od wielu lat prowadzi praktykę w zakresie wspierania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którą łączy z pracą dydaktyczną i szkoleniową na krajowych uczelniach. Prelegent na konferencjach i webinariach.  Zdobył bogate doświadczenie w obszarze  pracy terapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi neuroróżnorodnymi. Związany aktywnie z wieloma organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami.

Barbara Grzyb

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki i pedagogiki specjalnej, adiunkt Akademii Humanitas w Sosnowcu (profesor PŚ),  ekspertka w dziedzinie pedagogiki specjalnej, praktyk - nauczyciel dyplomowany (metodyk, oligofrenopedagog).

Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół edukacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym z autyzmem) oraz rozwiązań dydaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych, wspierających i technologicznych, ułatwiających funkcjonowanie osób o niepełnej sprawności w środowisku.

Autorka 105 publikacji naukowych, licznych projektów i rozwiązań technicznych, innowacji pedagogicznych oraz programów autorskich.

Izabela Taborska

Pedagożka zdrowia, socjoterapeutka, certyfikowana edukatorka seksualna, terapeutka TUS. Absolwentka seksuologii klinicznej w SWPS, specjalizuje się w obszarze seksualności dzieci i młodzieży oraz seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z osobami w spektrum autyzmu oraz ich rodzinami. Prowadzi terapię indywidualną i grupową, psychoedukację dla rodziców. Absolwentka Studium Socjoterapii i Treningu Interpersonalnego w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym. Wykładowczyni akademicka, autorka wielu szkoleń dla rodziców i specjalistów oraz warsztatów dla kobiet.

Dr n. hum. Amelia Dziurda-Multan

Polonistka, logopeda, surdopedagog, oligofrenopedagog, terapeuta Integracji Sensorycznej, absolwentka kursu mistrzowskiego Metody Fonogestów, studiów z emisji głosu oraz rewalidacji i edukacji osób ze spektrum autyzmu. Wykładowca akademicki i trener kadry oświatowej, autorka artykułów i publikacji naukowych z zakresu pedagogiki specjalnej. Pracuje w szkole ogólnodostępnej, gdzie prowadzi lekcje języka polskiego i terapię dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Miłośniczka jazdy na rowerze, wędrówek po Roztoczu (oczywiście rowerowych) oraz spacerów wzdłuż piaszczystych plaż Bałtyku.

Aleksandra Krauze

Oligofrenopedagożka, terapeutka. Swoje doświadczenie zdobywała pracując jako terapeuta z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną. Od wielu lat jest pracownikiem Zespołu Szkół Specjalnych nr 4 w Sosnowcu, gdzie prowadzi zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Współzałożycielka Fundacji Rozwoju Komunikacji Alternatywnej Framka, której misją jest pogłębienie świadomości na temat wpływu relacji na komunikację w procesie wprowadzania AAC u dzieci niemówiących. Z pasją w oczach opowiada o swoich zainteresowaniach: neuroróżnorodności, psychologii pozytywnej, pedagogice dzikiej przyrody i dogoterapii. Rodzicielstwo Bliskości ma od dawna w krwiobiegu. Prywatnie szczęśliwa mama dwóch chłopców.

Beata Pakuła

Magister psychologii, który podczas studiów ukończył specjalizację kliniczną i sądową. Zainteresowania oraz rozwój zawodowy koncentrują się na obszarach psychologii klinicznej, neuropsychologii, psychopatologii, psychologii rozwojowej oraz sądowej. Posiada kwalifikacje w dziedzinie oligofrenopedagogiki oraz wczesnego wspomagania rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem. Doświadczenie zawodowe obejmuje ponad dwadzieścia lat pracy z osobami w każdej grupie wiekowej i na każdym poziomie funkcjonowania. Pracowała zarówno z dziećmi i młodzieżą, jak i osobami dorosłymi, w różnorodnych środowiskach, takich jak szkoły, przedszkola, ośrodki specjalne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie zdrowia psychicznego oraz szpitale psychiatryczne. W ramach pracy zdobywała doświadczenie między innymi z osobami z:  spektrum autyzmu, ADHD, niepełnosprawnością intelektualną, depresją, lękami, fobiami, schizofrenią, demencją, zaburzeniami neurologicznymi, zespołami genetycznymi, ofiarami przemocy i innymi. Aktualnie specjalizacja skupia się na diagnozie i terapii dzieci i młodzieży. Przez ostatnie dwie dekady rozwijała umiejętności poprzez prowadzenie pomocy psychologicznej, działań diagnostycznych, terapii indywidualnej i grupowej, interwencji kryzysowej, opiniowania oraz udziału w zespołach orzekających, udziału w zespołach związanych z niebieską kartą. Dodatkowo, angażuje się jako terapeutka w Szkole dla Rodziców i Wychowawców, gdzie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z rodzicami oraz opiekunami.

Opłaty

Atuty:
  • Niezmienne czesne
  • Brak dodatkowych opłat (np. za materiały szkoleniowe, egzaminy, egzamin końcowy)
  • Brak opłaty wakacyjnej
  • Możliwość płatności w 10 ratach (nie powoduje zwiększenia ceny studiów)

Wariant płatności

Cena studiów

Płatność 
10 rat

Cena regularna

4 500 zł

450 zł

Absolwenci i studenci Humanitas
30% mniej do 31.07.204

3 150 zł

315 zł

Bonifikata terminowa 1.000 zł
do dnia 31.07.2024 r.  

3 500 zł

350 zł

 

 

 Najniższa cena w okresie 30 dni przed obniżką 3 150 zł 

 

Zapisz się

Etapy rekrutacji

1. Wypełnij i wydrukuj kwestionariusz on-line

2.Skompletuj następujące dokumenty:

  • Wydrukowany kwestionariusz (on-line)
  • Kserokopię dyplomu ukończenia studiów wyższych I,II stopień lub jednolite magisterskie (oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu)
  • Suplement do dyplomu lub akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela (wymagane odnośnie studiów podyplomowych kwalifikacyjnych) 
  • Dowód osobisty (należy przedstawić do wglądu w celu potwierdzenia tożsamości, podczas zapisu osobistego nie kserować)
  • Potwierdzenie dokonania wymaganych wpłat.

* W przypadku poniższych kierunków od kandydata wymagane są dodatkowe dokumenty:

Logopedia - zaświadczenie od logopedy, foniatr y o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu
  logopedy (według dowolnego wzoru).
Psychologia transportu/Psychologia sądowa - kopia świadectwa ukończenia studiów wyższych na kierunku psychologia (oryginał do wglądu przy podpisaniu umowy).

 

3. Dokonaj opłat za studia:​
(wpłat należy dokonywać z wpisanym czytelnie imieniem, nazwiskiem oraz adresem)

  • opłata rekrutacyjna - 85 zł,


KONTO

Akademia Humanitas
ING Bank Śląski S.A. II Oddział w Sosnowcu
24 1050 1360 1000 0008 0337 9932

 

4. Wybierz formę podpisania umowy finansowej.

Wariant 1
Skompletowane dokumenty dostarcz osoboście do punktu rekrutacyjnego w siedzibie Akademii Humanitas w Sosnowcu

Wariant 2
Skompletowane dokumenty wyślij na adres e-mail: podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl i oczekuj kontaktu od nas.
Po zweryfikowaniu dokumentacji otrzymasz od nas umowę finansową i dalsze szczegółowe informacje. 

 *W przypadku zapisu ONLINE na wybrany kierunek proszę o wysłanie skanów wymaganych dokumentów jako standardowe załączniki PDF  (zdjęcia dokumentów nie są przyjmowane do dokumentacji).

 

W razie pytań zachęcamy do kontaktu!

Punkt Rekrutacyjny
ul. Kilińskiego 43, Sosnowiec
tel. 032 - 36 - 31 - 206
e-mail: podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl