O kierunku
Cel studiów:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w specjalistyczną wiedzę i umiejętności do pracy z dziećmi i młodzieżą słabowidzącą i niewidomą w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego specjalnego, dydaktyki specjalnej oraz wiedzy praktycznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131).
Adresaci:
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I stopnia, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich.
Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego**.
**Poprzez przygotowanie pedagogiczne (zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli) rozumiemy nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.
Uzyskane kwalifikacje:
Studia nadają kwalifikacje.
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do pracy z dziećmi z dysfunkcją wzroku w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych lub integracyjnych (oddziałach specjalnych lub integracyjnych).
Kadra dydaktyczna:
Kadrę dydaktyczną stanowią pracownicy naukowi Wyższej Szkoły Humanitas oraz specjaliści z wyższych uczelni o uznanym autorytecie w dziedzinach objętych zakresem studiów, doświadczeni praktycy, pedagodzy, psychologowie. Oprócz zajęć wykładowych, prowadzone będą zajęcia aktywizujące takie jak ćwiczenia i warsztaty z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń m.in. brajlowskich maszyn do pisania. Wśród kadry m.in:
mgr Maria Śliwa – Założycielka i kierowniczka kursów kwalifikacyjnych z tyflopedagogiki oraz doradczyni metodyczna tyflopedagogiki z długoletnim stażem w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Katowicach. Ceniona wykładowczyni z zakresu m.in. metodyki nauczania słabowidzących i niewidomych oraz brajlowskich metod komunikowania się. Odznaczona wieloma nagrodami m.in. Złotym Krzyżem Zasługi Polskiego Związku Niewidomych.
mgr Iwona Łukasiewicz – Dyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych, ceniony praktyk. Wykładowczyni z długoletnim stażem i doświadczeniem w nauczaniu kadry pedagogicznej na wielu uczelniach wyższych województwa śląskiego i w ośrodkach doskonalenia nauczycieli. Specjalizuje się w zakresie pedagogiki specjalnej. Prelegentka licznych seminariów i konferencji organizowanych m.in. przez Kuratorium Oświaty w Katowicach. Autorka publikacji „Osoba niepełnosprawna w społeczności lokalnej Miasta Dąbrowa Górnicza” i współautorka „Gminnego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych”. Od 2002 r. Prezes Zarządu Dąbrowskiego Stowarzyszenia Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Otwarte Serca”.
mgr Agnieszka Galiszewska –Tyflopedagog/rewalidant, Instruktorka Orientacji Przestrzennej i Lokomocji dla niewidomych i słabowidzących. Od wielu lat prowadzi aktywną współpracę z Polskim Związkiem Niewidomych Koło w Tychach oraz Okręgiem Śląskim PZN w Chorzowie. W 2011 r. otrzymała odznakę „Przyjaciel niewidomych” za zaangażowanie i trud niesienia pomocy społeczności osób niewidomych i słabo widzących.
Program
Program studiów jest zgodny z nowym Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450). |
Program:
I MODUŁ: DYDAKTYKA SPECJALNA
- Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego
- Dydaktyka specjalna - projektowanie zajęć edukacyjnych
II MODUŁ: DIAGNOSTYKA W PEDAGOGICE SPECJALNEJ
- Badania diagnostyczne i eksperymentalne w pedagogice specjalnej
III MODUŁ: PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
- Medyczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
- Wprowadzenie do tyflopsychologii i tyflopedagogiki
- Specyfika edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością wzrokową oraz metody wspomagania i terapii
- Diagnostyka tyflopedagogiczna - procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych
- Wczesna interwencja oraz wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
- Wybrane metody komunikacji z osobami niewidomymi i głuchoniewidomymi
- Rodziny z dzieckiem oraz osobą dorosłą z niepełnosprawnością wzrokową
IV MODUŁ: PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNO-METODYCZNE
- Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzrokową i sprzężoną niepełnosprawnością wzrokową w edukacji wczesnoszkolnej
- Wybrane metody i programy rehabilitacji widzenia
- Techniki przemieszczania się w przestrzeni – zasady orientacji przestrzennej
- Metodyka nauczania alfabetu Braille’a i zasady pisania na maszynie brajlowskiej.
- Zasady, formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej
Czas trwania studiów:
- 3 semestry
- 450 godzin
- 180 godzin praktyk zawodowych
Organizacja zajęć:
Zajęcia realizowane są w ciągu weekendowych zjazdów w piątki, soboty i niedziele (maksymalnie dwa razy w miesiącu)
W piątek zajęcia trwają od 16.30 do 20.30.
Zajęcia w sobotę i niedzielę są planowane w dwóch blokach (porannymi i popołudniowym) pomiędzy: 8.00-20.00
*Część spotkań może być prowadzona przy wykorzystaniu innowacyjnej platformy edukacyjnej działającej on-line. Taka forma kształcenia jest dużym atutem i udogodnieniem dla uczestników studiów podyplomowych umożliwiając udział w niektórych zajęciach z dowolnej lokalizacji bez konieczności dojazdu.
Warunki zaliczenia:
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć, uzyskanie ocen pozytywnych z egzaminów i zaliczenie wszystkich przedmiotów określonych w programie studiów, zaliczenie praktyki oraz zdanie egzaminu końcowego.
Dokument potwierdzający ukończenie studiów:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE:
tel.: 32 363-12-06
fax.: 32 363-12-07
e-mail: podyplomowe.rekrutacja@humanitas.edu.pl
Pokój: 009 (parter)
Opłaty
Atuty:
- Niezmienne czesne
- Brak dodatkowych opłat (np. za materiały szkoleniowe, egzaminy, egzamin końcowy)
- Brak opłaty wakacyjnej
- Możliwość płatności w ratach (nie powoduje zwiększenia ceny studiów)
Wariant płatności | Płatność w 8 ratach | Płatność w 2 ratach | Cena studiów |
Cena regularna | 562,50 zł | 2 250 zł | 4 500 zł |
Absolwenci i studenci Humanitas (30% mniej) |
393,75 zł | 1 575 zł | 3 150 zł |