Cel studiów:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w specjalistyczną wiedzę i umiejętności do pracy z dziećmi i młodzieżą słabowidzącą i niewidomą w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego specjalnego, dydaktyki specjalnej oraz wiedzy praktycznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17.01.2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131).
Adresaci:
Uczestnikami studiów podyplomowych na tym kierunku mogą być osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych: I stopnia, I i II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalneji chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
Do podjęcia studiów wymagane jest posiadanie przygotowania pedagogicznego*.
*Poprzez przygotowanie pedagogiczne (zgodnie z Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575) w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli) rozumiemy nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin w przypadku nauczycieli praktycznej nauki zawodu niezbędny wymiar zajęć z zakresu przygotowania pedagogicznego wynosi nie mniej niż 150 godzin. O posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego.
Uzyskane kwalifikacje:
Studia nadają kwalifikacje.
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych dające, w połączeniu z pozostałymi wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, uprawnienia do pracy z dziećmi z dysfunkcją wzroku w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych lub integracyjnych (oddziałach specjalnych lub integracyjnych).
Kadra dydaktyczna:
Kadrę dydaktyczną stanowią pracownicy naukowi Akademii Humanitas oraz specjaliści z wyższych uczelni o uznanym autorytecie w dziedzinach objętych zakresem studiów, doświadczeni praktycy, pedagodzy, psychologowie. Oprócz zajęć wykładowych, prowadzone będą zajęcia aktywizujące takie jak ćwiczenia i warsztaty z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń m.in. brajlowskich maszyn do pisania. Wśród kadry m.in:
mgr Maria Śliwa – Założycielka i kierowniczka kursów kwalifikacyjnych z tyflopedagogiki oraz doradczyni metodyczna tyflopedagogiki z długoletnim stażem w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Katowicach. Ceniona wykładowczyni z zakresu m.in. metodyki nauczania słabowidzących i niewidomych oraz brajlowskich metod komunikowania się. Odznaczona wieloma nagrodami m.in. Złotym Krzyżem Zasługi Polskiego Związku Niewidomych.
mgr Iwona Łukasiewicz – Dyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych, ceniony praktyk. Wykładowczyni z długoletnim stażem i doświadczeniem w nauczaniu kadry pedagogicznej na wielu uczelniach wyższych województwa śląskiego i w ośrodkach doskonalenia nauczycieli. Specjalizuje się w zakresie pedagogiki specjalnej. Prelegentka licznych seminariów i konferencji organizowanych m.in. przez Kuratorium Oświaty w Katowicach. Autorka publikacji „Osoba niepełnosprawna w społeczności lokalnej Miasta Dąbrowa Górnicza” i współautorka „Gminnego programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych”. Od 2002 r. Prezes Zarządu Dąbrowskiego Stowarzyszenia Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Otwarte Serca”.
mgr Agnieszka Galiszewska –Tyflopedagog/rewalidant, Instruktorka Orientacji Przestrzennej i Lokomocji dla niewidomych i słabowidzących. Od wielu lat prowadzi aktywną współpracę z Polskim Związkiem Niewidomych Koło w Tychach oraz Okręgiem Śląskim PZN w Chorzowie. W 2011 r. otrzymała odznakę „Przyjaciel niewidomych” za zaangażowanie i trud niesienia pomocy społeczności osób niewidomych i słabo widzących.