Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Edukacyjny plac zabaw


Coraz częściej można spotkać edukacyjne place zabaw, które poza funkcją zabawy i rozwoju ruchowego mają także za zadanie rozwijać funkcje poznawcze, uwagę, spostrzegawczość, wpływać na rozwój zmysłów oraz poszerzać wiedzę dzieci z zakresu podstawowych praw fizycznych. Powyższe place zabaw są miejscem samoistnej, spontanicznej zabawy dzieci, ale można je wykorzystać także jako narzędzie w pracy dydaktycznej nauczyciela.

Podążając za najnowszymi trendami w nauczaniu w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Wyższa Szkoła Humanitas stworzyła do celów edukacji przyszłych nauczycieli, ćwiczeniowy (eksperymentalny) plac zabaw w ogrodzie sensorycznym. W ten sposób studenci mogą nabyć i przećwiczyć umiejętności, wzbogacając ich przyszły warsztat pracy z dziećmi.

Edukacyjny plac zabaw został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach projektu pt. Pedagogia Przedszkolna i Wczesnoszkolna w Wyżej Szkole Humanitas.

  • Tablica optyczna

    Ćwiczenie 1 „Ogród pachnący kolorami ”

    CEL ĆWICZENIA: stymulowanie zmysłu zapachu

    PDF- kliknij tutaj

    Ćwiczenie 2 „Kolorowy jak papuga”

    CEL ĆWICZENIA: usprawnianie motoryki małej i dużej, ćwiczenia logopedyczne

    PDF- kliknij tutaj

    Ćwiczenie 3 „Zakręcone dodawanie i odejmowanie”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz ćwiczenie motoryki małej.

    PDF- kliknij tutaj

  • Tablica muzyczna

    Ćwiczenie 1 „Dźwięki w ogrodzie”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie koordynacji ruchowej (motoryki dużej), ćwiczenia priopriocepcji oraz usprawnianie percepcji słuchowej i rozpoznawania dźwięków

    PDF - kliknij tutaj

    Ćwiczenie 2 „Muzyczna matematyka w ogrodzie”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz usprawnianie percepcji słuchowej, trening koncentracji uwagi

    PDF - kliknij tutaj

    Ćwiczenie 3 „Sylabogranie - analiza słuchowa” i „Sylabogranie - synteza słuchowa”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz ćwiczenie słuchu fonematycznego (fonemowego)[1] i analizy słuchowej

    PDF - kliknij tutaj

     


    [1] Słuch fonematyczny (słuch fonemowy) to zdolność, dzięki której rozróżniamy fonemy, czyli najmniejsze elementy mowy, takie jak wyrazy, sylaby i poszczególne głoski. Osoba, która ma zaburzenia w tej sferze, może mieć problemy w odróżnieniu np. "k" od "g" czy "s" od "sz", a to przekłada się na trudności w pisaniu i czytaniu.

     

  • Tablica sensoryczna

    Ćwiczenie 1 „Geometryczny ogród”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz trening spostrzegawczości

    PDF - kliknij tutaj

    Ćwiczenie 2 „Kolor złości”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie terapeutyczne, radzenia sobie z trudnymi emocjami

    PDF - kliknij tutaj

    Ćwiczenie 3 „Zakodowana gimnastyka”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz ćwiczenie koordynacji ruchowej (motoryki dużej) oraz trening pamięci

    PDF - kliknij tutaj

  • Tablica mechaniczna

    Ćwiczenie 1„Magiczne przekładnie, czyli dlaczego rower się porusza ”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne, wzbudzenie zainteresowania wśród dzieci przedmiotami ścisłymi

    PDF - kliknij tutaj

    Ćwiczenie 2 „Lokomotywa”

    CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne

    PDF - kliknij tutaj

    Scenariusz zajęć „Lokomotywa”