Coraz częściej można spotkać edukacyjne place zabaw, które poza funkcją zabawy i rozwoju ruchowego mają także za zadanie rozwijać funkcje poznawcze, uwagę, spostrzegawczość, wpływać na rozwój zmysłów oraz poszerzać wiedzę dzieci z zakresu podstawowych praw fizycznych. Powyższe place zabaw są miejscem samoistnej, spontanicznej zabawy dzieci, ale można je wykorzystać także jako narzędzie w pracy dydaktycznej nauczyciela.
Podążając za najnowszymi trendami w nauczaniu w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Wyższa Szkoła Humanitas stworzyła do celów edukacji przyszłych nauczycieli, ćwiczeniowy (eksperymentalny) plac zabaw w ogrodzie sensorycznym. W ten sposób studenci mogą nabyć i przećwiczyć umiejętności, wzbogacając ich przyszły warsztat pracy z dziećmi.
Edukacyjny plac zabaw został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach projektu pt. Pedagogia Przedszkolna i Wczesnoszkolna w Wyżej Szkole Humanitas.
-
Tablica optyczna
Ćwiczenie 1 „Ogród pachnący kolorami ”
CEL ĆWICZENIA: stymulowanie zmysłu zapachu
PDF- kliknij tutaj
Ćwiczenie 2 „Kolorowy jak papuga”
CEL ĆWICZENIA: usprawnianie motoryki małej i dużej, ćwiczenia logopedyczne
PDF- kliknij tutaj
Ćwiczenie 3 „Zakręcone dodawanie i odejmowanie”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz ćwiczenie motoryki małej.
PDF- kliknij tutaj
-
Tablica muzyczna
Ćwiczenie 1 „Dźwięki w ogrodzie”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie koordynacji ruchowej (motoryki dużej), ćwiczenia priopriocepcji oraz usprawnianie percepcji słuchowej i rozpoznawania dźwięków
PDF - kliknij tutaj
Ćwiczenie 2 „Muzyczna matematyka w ogrodzie”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz usprawnianie percepcji słuchowej, trening koncentracji uwagi
PDF - kliknij tutaj
Ćwiczenie 3 „Sylabogranie - analiza słuchowa” i „Sylabogranie - synteza słuchowa”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz ćwiczenie słuchu fonematycznego (fonemowego)[1] i analizy słuchowej
PDF - kliknij tutaj
[1] Słuch fonematyczny (słuch fonemowy) to zdolność, dzięki której rozróżniamy fonemy, czyli najmniejsze elementy mowy, takie jak wyrazy, sylaby i poszczególne głoski. Osoba, która ma zaburzenia w tej sferze, może mieć problemy w odróżnieniu np. "k" od "g" czy "s" od "sz", a to przekłada się na trudności w pisaniu i czytaniu.
-
Tablica sensoryczna
Ćwiczenie 1 „Geometryczny ogród”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz trening spostrzegawczości
PDF - kliknij tutaj
Ćwiczenie 2 „Kolor złości”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie terapeutyczne, radzenia sobie z trudnymi emocjami
PDF - kliknij tutaj
Ćwiczenie 3 „Zakodowana gimnastyka”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne oraz ćwiczenie koordynacji ruchowej (motoryki dużej) oraz trening pamięci
PDF - kliknij tutaj
-
Tablica mechaniczna
Ćwiczenie 1„Magiczne przekładnie, czyli dlaczego rower się porusza ”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne, wzbudzenie zainteresowania wśród dzieci przedmiotami ścisłymi
PDF - kliknij tutaj
Ćwiczenie 2 „Lokomotywa”
CEL ĆWICZENIA: ćwiczenie edukacyjne
PDF - kliknij tutaj
Scenariusz zajęć „Lokomotywa”