Krzysztof Gajdka, 2021
Format B5, oprawa miękka
ISBN 978-83-66165-71-7
Mija właśnie dziesięć lat od śmierci Andrzeja Leppera, byłego wicepremiera, ministra rolnictwa i wicemarszałka Sejmu, związkowca i lidera Samoobrony RP, polityka kontrowersyjnego, ale przy tym wyrazistego, któremu zawsze towarzyszyło duże zainteresowanie mediów (nie tylko tabloidów), mistrza autopromocji (określenie Marcina Kąckiego) i wizerunkowej metamorfozy (od organizującego blokady watażki w waciaku i gumofilcach, po posiadacza tytułu „arbiter elegantiarum polskiej polityki” w garniturze Ermenegildo Zegna i butach od Kielmana), nazywanego chłopskim trybunem, który „śmieszy, tumani, przestrasza”, populistą, demagogiem, autokratą, szarlatanem etc. Książka niniejsza jest kolejną, która przywołuje postać polityka, przy czym pierwszą, która tak mocno koncentruje się na obfitujących w sytuacje kryzysowe latach 2007-2009, kiedy to po serii porażek w wyborach ugrupowanie zaczyna znikać ze sceny politycznej, a lider popadać w skutkujące depresją osamotnienie, prowadzące w kierunku bankructwa wizerunkowego. Autor opisuje dobre (przede wszystkim skrojone na miarę eventy oraz bezpośrednie kontakty z wyborcami, tu Lepper czuł się jak ryba w wodzie) i złe przykłady marketingowej aktywności Leppera i jego ugrupowania (od roku 2001), akcentując przy tym mocno m.in. działania z obszaru ambient marketingu, kampanii negatywnych, targetingu wyborczego czy crisis management. Książka jest napisana żywym językiem, pełna przykładów i dobrze wkomponowanych w tekst cytatów (w tym z trudno dostępnych dziś książek sygnowanych przez Andrzeja Leppera oraz partyjnych czasopism), wskazuje dodatkowo na nieomówione bądź też zaledwie zasygnalizowane przez naukowców i publicystów komunikacyjne aspekty funkcjonowania Samoobrony RP i jej lidera na rynku politycznym.
Dr hab. Krzysztof Gajdka – medioznawca, specjalista w dziedzinie komunikacji społecznej, profesor nadzwyczajny, wykładowca uczelni polskich i czeskich (główne przedmioty: komunikowanie polityczne, marketing polityczny, media relations), absolwent studiów MBA (dyplom brytyjski), nagradzany publicysta, doradca polityczny, czynny piarowiec, społecznik, były samorządowiec (w tym członek Zarządu Miasta), autor m.in. cenionego podręcznika akademickiego pt. Rzecznik prasowy w otoczeniu mediów. Teoria i praktyka, TAiWPN Universitas, Kraków 2012. Od zawsze bezpartyjny.